„Midnight Specials”, o selecție de filme românești de arhivă, la BIDFF 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/midnight-specials-o-selectie-de-filme-romanesti-de-arhiva-la-bidff-2018/

„Midnight Specials”, o selecţie de filme româneşti de arhivă, şi „A Museum (Theatre)”, expoziţie participativă creată de regizoarea Clyde Chabot şi compania „La Communauté Inavouable”, fac parte din programul celei de-a patra ediţii a Bucharest International Dance Film Festival, care va avea loc între 6 şi 9 septembrie.

Un articol de Liliana Matei|30 august 2018

În anul Centenarului, festivalul pune în valoare felul în care societatea a reacționat la schimbare în ultimii 100 de ani, prin dans și film. Ediția de anul acesta este dedicată [re]contextualizării și [re]gândirii unor principii care ne guvernează viața, prin prezentarea unor manifestări artistice în care trecutul este văzut prin filtre diferite.

În prima zi de festival BIDFF propune un itinerariu inedit în timpuri și spații coregrafice creative, care oferă o imagine dinamică a avangardei dansului și filmului românesc prin proiecția „Midnight Specials | O selecție de filme românești de arhivă”,  un program curatoriat în parteneriat cu Centrul Național al Dansului București, The Resource Cube#Mediateca și Arhiva CNDB. Selecția de 8 lucrări cinematografice și de televiziune, produse între 1926 și 1971, va fi proiectată la Centrul Național al Dansului din București, pe 6 septembrie, între orele 21.00 – 22.30.

Contextul în care aceste filme au fost realizate vorbește despre modul în care dansul românesc s-a dezvoltat de la stadiul de „divertisment coregrafic” la cel de eveniment artistic de sine stătător.

Primul dintre cele opt filme prezentate este un fragment de două minute în care coregrafa Lizica Codreanu interpretează dansul de avangardă cu discurile în filmul francez „Le P’tit Parigot” (1926), purtând o ținută nonconformistă semnată de Sonia Delaunay. „Divertisment de dansuri” (1934) o prezintă pe Leria Niki-Cucu, caracterizată de presa perioadei interbelice drept o „maestră a dansului”.

În anii 1960, studioul Sahia – în principal, secția de documentar artistic a studioului – oferea artiștilor posibilitatea de a experimenta metode de creație, într-o perioadă în care exista cenzura. Între 1964 și 1971, regizorul Mirel Ilieșiu a colaborat intens cu coregrafa Miriam Răducanu, Sergiu Nicolaescu a realizat un eseu experimental cu dansatori și parașutiști, iar Gigi Căciuleanu se afirma ca unul dintre cei mai creativi dansatori ai epocii.

Bazată pe celebra piesă de teatru „Hamletmachine” a lui Heiner Müller, expoziția participativă „A Museum (Theatre)”, creată de regizoarea Clyde Chabot și Compania La Communauté Inavouable, ne poartă printr-un atlas al visului comunismului și al colapsului său. Instalația aflată la granița dintre teatru și arta vizuală încurajează spectatorii să își dezvăluie generozitatea și sensibilitatea.

Prezentată în numeroase țări, „A Museum (Theatre)” face o analiză artistică a istoriei comunismului în România, dar mai ales a formelor de rezistență umană. Alături de doi performeri ai colectivului Tangaj Dance (Denis Bolborea și Alexandra Bălășoiu), Clyde Chabot va dezvolta la București un act performativ în care textul, mișcarea și prelucrarea digitală a sunetului se împletesc.

Manifestarea, care va fi cuprinsă în Sezonul România – Franța 2019, va fi prezentată în festival la DESCHIS Atelier, pe 8 și 9 septembrie. Expoziția va putea fi vizitată între orele 12.00 și 18.00, iar performance-ul va avea loc în intervalul orar 15.00 și 15.30.

În cadrul BIDFF va fi proiectat și lungmetrajul de ficțiune 3D „My Life Rehearsed in One Leg” (2018, România), regizat de Bogdan Mustață, cu aportul coregrafei Iulia Weiss. Filmul va fi proiectat pe 7, 8 și 9 septembrie, la CINETic.

Documentarul fantezist „Hail the New Puritan” (1987, Marea Britanie), de Charles Atlas, se alătură peliculelor programate să ruleze în festival. Lungmetrajul simulează o zi din viața celebrului dansator britanic Michael Clark și este o evocare a decadenței subculturii post-punk din Londra anilor 1980. Filmul va fi prezentat, la Cinema „Elvire Popesco”, duminică, 9 septembrie, de la ora 20.30, de artista, scriitoarea și conferențiarul Claudia Kappenberg.

Bucharest International Dance Film Festival 2018 va avea loc la Cinema Elvire Popesco (Institutul Francez din România), Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, LINOTIP-Centru Independent Coregrafic, DESCHIS Atelier, DESCHIS Gastrobar, Qreator, CINETIc.

Bucharest International Dance Film Festival este un proiect al Asociaţiei Tangaj Dance, finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale, realizat cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Institutului Cultural Român, Consulatului Onorific al Republicii Islanda la Bucureşti, British Council, Institutului Balassi și 4 Proof Film.

Informații suplimentare, pe site-ul festivalului.

Urmăriți și pagina de Facebook!

Parteneri media: TANANANA, Radio România Cultural, Music Channel, Ziarul Metropolis, Scena9.ro, Sub25.ro, Festivalier.ro, MovieNews.ro, Aarc.ro, Moviecore.ro

19
/02
/14

"Killing Time", cel de-al treilea lungmetraj scris şi regizat de Florin Piersic Jr, va fi distribuit de compania Drei-Freunde în cinematografele din Germania începând cu data de 20 februarie, urmând ca acesta să fie lansat şi în Austria şi Elveţia.

18
/02
/14

După un început de an sărac în filme de autor pe marile ecrane, a venit momentul pentru trei astfel de producţii de pe trei continente diferite, premiate la mari festivaluri. O bună alternativă la produsele hollywoodiene mai mult sau mai puţin inspirate.

17
/02
/14

SF-ul „Gravity„, de Alfonso Cuaron, a fost marele câştigător la ediţia de anul acesta a premiilor BAFTA, fiind recompensat cu şase trofee, inclusiv cele pentru cel mai bun film britanic şi cel mai bun regizor. Nominalizat la 11 categorii de premii, „Gravity 3D: Misiune în spaţiu” a mai primit trofeele pentru cele mai bune efecte […]

16
/02
/14

CRONICĂ DE FILM „The Monuments Men“ nu este nici comedie, nici reconstituire istorică, nici film de război, ci doar o producţie convenţională cu (foarte) puţin din fiecare. O nouă ambiţie a lui George Clooney de a-şi transmite – şi ca regizor - viziunea despre America.

15
/02
/14

„Black Coal, Thin Ice”,  filmul cineastului chinez  Yinan Diao, a câştigat premiul Ursul de Aur pentru cel mai bun film la cea de-a 64-a ediţie a Festivalului de la Berlin. Din cele 20 de filme din competiție, trei au fost chinezești, iar două dintre acestea au câștigat premii. „E foarte greu de crezut că acest […]

15
/02
/14

Regizorul Radu Gabrea, al cărui film "Lindenfeld" a fost proiectat în avanpremieră, la Institutul Cultural Român din Berlin, spune că pelicula sa este prima care povesteşte "momente total ascunse din istoria României", precum "deportarea saşilor, nemţilor în Siberia". În rolurile principale: Victor Rebengiuc, Ion Caramitru şi Mircea Diaconu.

15
/02
/14

România se numără printre cele opt ţări europene în care, în 2013, s-a înregistrat o creştere a numărului de spectatori în cinematografe, fiind vândute cu 13,8% mai multe bilete, în condiţiile în care, la nivelul Uniunii Europene, numărul tichetelor de cinema vândute a scăzut cu 4,1%.

14
/02
/14

Idile, trădări în amor, răzbunări sângeroase, personaje bizare și fantezii îndrăznețe – spectatorii le vor regăsi în două dintre programele speciale ale celei de-a 8-a ediții a Festivalului Internațional de Film NexT (3 – 7 aprilie), NexT Is Love și Next Look.

14
/02
/14

Metropolis Film vă invită luni, 17 februarie, de la ora 21.00, în Control, la proiecţia lungmetrajului românesc Ryna, povestea unei adolescente din Sulina care se zbate să-şi găsească identitatea lângă un tata care îi anulează feminitatea.

13
/02
/14

“De ce ar fi mai nefiresc să vezi un penis penetrând un vagin decât o lingură cu budincă intrând într-o gură? Dacă Melancholia e cel mai romantic film al lui Lars von Trier, Nymphomaniac este ca şi cum un pictor şi-ar fi aruncat pe pânză toate ideile care i-au trecut vreodată prin cap”, spune suedezul Stellan Skarsgard, rolul masculin principal din Nymphomaniac.

12
/02
/14

Cosmina Stratan și-a încercat norocul la Actorie după ce a văzut câteva spectacole la Teatrul Metropolis. Pe vremea aceea lucra în televiziune și i-a solicitat un interviu lui Mungiu, care tocmai câștiga un premiu la Cannes. Nu știa că peste doar câțiva ani sub îndrumarea aceluiași regizor va fi recompensată tot la Cannes pentru “cea mai bună interpretare”. Cum a început de fapt povestea de succes a Cosminei aflăm chiar de la aceasta, într-un interviu acordat Ziarului Metropolis.

12
/02
/14

Timp de o lună şi jumătate, între 1 martie și 12 aprilie, Caravana Docuart va prezenta filme precum „aici adică... acolo“, în regia Laurei Căpăţână Juller, şi „Exploratorul“, de Titus Muntean şi Xantus Gabor, în cinci oraşe din ţară.