Mihai Bendeac: „Vă rog să publicați înregistrarea evaluării domnului George Ivașcu“
https://www.ziarulmetropolis.ro/mihai-bendeac-va-rog-sa-publicati-inregistrarea-evaluarii-domnului-george-ivascu/

„In atentia domnului Primar General Nicuşor Dan. Domnule Primar, inainte de orice, salut (fara nicio urma de ironie) initiativa de a evalua teatrele din Bucuresti. De altfel, consider ca evaluarea institutiilor de cultura ar fi necesara la nivel national“ – aşa îşi începe scrisoarea actorul Mihai Bendeac, pe pagina lui de Facebook.

Un articol de Ziarul Metropolis|8 aprilie 2022

Sub umbrela unor institutii de cultura, o groaza de nemernici, profitori, mediocri, arivisti au sifonat sume uriase de bani din bugetul de stat. Asta ma revolta. Ma revolta din perspectiva unui individ care, fiind angajat ca bugetar, a donat statului o suma mai mare decat totalul salariilor sale din ultimii 15 ani (de cand sunt angajat). Nu spun asta ca sa ma laud ci ca sa-mi intelegeti pozitia.

Sunt teatre in Bucuresti si in tara care performeaza. Sunt teatre unde se freaca menta. Si teatre care ar trebui desfiintate si reinfintate sub alte auspicii. Banii nu au fost furati sau impartiti discretionar doar prin intermediul activitatilor de zi cu zi. Dar si prin tot felul de mecanisme (de exemplu festivaluri, colocvii, evenimente complet neinteresante) unde au existat cazuri grave. Dau exemplul (dar lista este enorma) unei actrite care a fost pusa in situatia de a semna un contract de 2000 de euro pentru o reprezentatie in cadrul unui festival si a primit suma de 150 de euro.

Culmea, cultura (in speta, teatrele, caci acesta este subiectul) sunt subfinantate! E nevoie de mai multi bani! Dar acesti bani trebuie gestionati onest, cu cap, cu rezultate vizibile.

Nu vreau sa-mi pun breasla in cap. Dar este anul 2022, o era tehnologizata. In pandemie, cand activitatea pe scena era imposibila, clipurile postate de multe teatre din tara (si Bucuresti) aveau cate 40-50 (!!!) de vizualizari. Teatre cu peste 100 de angajati. Putem concluzia ca nici ei nu se uitau toti la ceea ce postau.

Repet! Sunt teatre unde se performeaza! Si in Bucuresti!

Ca sistemul este complet depasit… Da, e perfect adevarat! Sunt pline teatrele de actori care joaca o data pe luna (sau mai rar) si primesc salariu in timp ce artistii independenti joaca pe unde apuca. Asta in timp ce angajarile sunt blocate de multa vreme. Sunt o groaza de posturi acoperite de oameni complet depasiti de timpurile in care traiesc, niste mediocri care, in mod normal, in sistemul privat nu ar rezista nici 3 ore.

Am sa fac o postare mai ampla foarte curand. Probabil ca va zgudui un pic aceasta breasla.

Momentan, am o singura rugaminte! Va rog sa publicati inregistrarea evaluarii domnului George Ivascu. Pe mine, personal, m-a socat ceea ce am citit vizavi de lucrul acesta. Nu va ascund faptul ca mi-e foarte greu sa ma obiectivez. Domnul Ivascu a facut meditatii cu mine cand eram adolescent, m-a pregatit pentru admiterea la Facultatea de Teatru si a refuzat sa primeasca orice remuneratie pentru asta! Normal ca sunt subiectiv.

Ce ma frapeaza este faptul ca, dintre toate teatrele din capitala, sunt vreo trei-patru unde lucrurile au avut un sens. Si Metropolis facea parte din aceasta categorie! Inainte de pandemie, acolo erau spectacole de mare succes. Unele se jucau de 3(!!!) ori pe zi. Inimaginabil pentru alte teatre unde, sa ma ierte Dumnezeu…

Metropolis (mare pacat ca e singurul de proiect, asa ar trebui sa fie 70% dintre ele) a reprezentat o casa pentru multi tineri actori sau regizori care nu aveau nicio sansa in celelalte teatre. S-au intalnit pe scena aia artisti din toate generatiile. S-au lansat multe talente absolut remarcabile. In plus, a fost o sansa ca acesti oameni extrem de valorosi sa aiba un venit.

Eu nu stiu ce s-a intamplat in ultima perioada. Dar vreau sa stiu. Vreau sa vad acea inregistrare. E dreptul meu/nostru. Daca omul acesta a fost dispus sa fie filmat in timp ce este evaluat (ceea ce mi se pare o dovada de inalta asumare), de ce nu publicati inregistrarea? Am inteles ca s-a transmis in direct. Nu toata lumea a stiut asta si nu toata lumea a fost libera in acele doua ore.

Daca domnul Ivascu se face vinovat de ceva, apoi sa se intample ce trebuie sa se intample. Dar mi-as dori sa vad cu ochii mei evaluarea dumnealui (repet SINGURA evaluare care a fost filmata si tot respectul meu pentru aceasta atitudine) si sa ma conving ca dom’ profesor (care s-a luptat acum 15 ani sa fie infiintat acest teatru PERFORMANT la nivel de creatii artistice si pe care il conduce de atunci pana azi) merita sa aiba o nota mai mica decat unii care au nenorocit niste branduri uriase! (O sa dau nume in curand).

Astept, deci, cu interes, inregistrarea!

Respectele mele.

PS – Nu fac parte din categoria celor care au ceva cu dumneavoastra. Eu nu v-am “injurat” pentru problemele cu apa calda. Nu poti rezolva intr-un an sau doi o asemenea chestiune. Am mentionat asta ca sa intelegeti ca sunt complet pozitiv si neinteresat“ – a scris Mihai Bendeac.



05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.