Milk. Honey. Blood – Roman Tolici la palatul Știrbei, 23 mai – 5 iulie
https://www.ziarulmetropolis.ro/milk-honey-blood-roman-tolici-la-palatul-stirbei-23-mai-5-iulie/

Din ce în ce mai precarul spaţiu al palatului Știrbei de pe Calea Victoriei găzduieşte, între 23 mai şi 5 iulie, expoziţia Milk. Honey. Blood a artistului Roman Tolici, organizată de Zorzini Art Gallery, curator al manifestării fiind Adina Zorzini.

Un articol de Ştefania Dumbravă|19 iunie 2014

Desfășurată în patru săli de la parterul clădirii, expoziția propune un realism fotografic aparent, deturnat de sugestii simbolice spre reprezentarea a trei componente fundamentale ale naturii umane: spiritualitatea, sociabilitatea și angoasa.

Titlurile lucrărilor expuse, notate fugar cu creionul pe tencuiala scorojită a pereților, aduc vocea artistului în prezentul privirii, actualizând o subiectivitate uneori literal-cinică, precum în titlurile lucrărilor care alcătuiesc tema Blood, alteori ludică, așa cum se impun numele de zeități și profeți din seria Milk.

Milk transformă populația de figurine ludic-himerice ale iepurilor recurenți în creația lui Roman Tolici (seria The Gospel According to Santa Claus) într-un panteon cumințit de zeități și profeți ale căror atribute simbolice fac apel, spre identificare, la inventarul ireductibil intrat în cultura universală.

roman tolici

Suspendată imponderabil și atemporal în sfere, mitologia recapitulată de artist se supune, prin transparență și repetiția perfect egală, unei serialități uniformizatoare care este la rândul ei sugestivă.

Secvențialitatea caracterizează și ansamblul celor zece lucrări din seria Honey, ale cărei episoade surprind instanțe ale sociabilității. Capului de serie, Zero, îi conferă tonul unei critici sociale și artistice atât titlul, cât și citarea unui fragment din cornișa Palatului Parlamentului din București (în care își găsește loc și Muzeul Național de Artă Contemporană), deasupra căruia siluetele negre ale unui stol de ciori punctează cerul.

Seria Blood, dedicată fantasmelor și conflictelor spiritului uman, este dominată, după cum cu fidelitate sintetizează titlul său, de simboluri a căror însângerare le denunță superficialitatea și substratul sinistru (Bloody Victory, Bloody Dollar, Bloody Curtain).

Li se alătură reprezentările terorii (Bloody Draco), inutilității finale a conflictului și eroismului (Bloody Memorial), fragmentării (Bloody Hand, Bloody Penis). Finalmente, între ochiul însângerat și șarpele decapitat, autoportretul (Bloody Self-Portrait) instaurează mântuitor spiritul artistului în acest univers al supra-realității cotidiene încărcate de angoasă.

roman tolici

Preocupat constant de fotografie și mediul video, Roman Tolici translează aceste interese și în pictura sa, unde realitatea vizuală familiară este citată pentru a fi subordonată unui mesaj al cărui ton cinic este atenuat de un spirit ludic îndreptat spre interogarea hiper-sensibilității artistice în context social.

Roman Tolici, născut în 1974 la Ghetlova, pe teritoriul basarabean atunci parte din U.R.S.S, este absolvent al Universității Naționale de Arte din București. Activ în expoziții de grup din anul 2000 și organizând constant manifestări personale din 2002 până în prezent, este interesat de medii de expresie diferite: pictură, video, bandă desenată.

roman tolici

14
/02
/22

În 2022, Art Safari, ajuns la ediția a 9-a, se reinventează pentru tine și îți oferă o nouă experiență de vizitare: două sezoane expoziționale. Anul acesta, mai mult decât oricând, Art Safari te invită să te îndrăgostești de artă și dedică evenimentul din acest an, iubirii.

03
/01
/22

Arta Muzeul Naţional al Hărţilor şi Cărţii Vechi vă invită să vizitaţi, până pe 20 februarie 2022, expoziţia temporară semnată de Silvia Trăistaru, intitulată „Istoria unei zile/ Istoria unei zile pe timp de pandemie – The Story of a Day/ The Story of a Day During the Pandemic”, proiect curatoriat de Ioana Marinescu.

27
/12
/21

Fundația Amfiteatru, alături de partenerii săi Arte Development & Management, Lise Wulff și Asociația Omnia Photo, au organizat marți, 21 decembrie, o conferință online, disponibilă pe site-ul dialog.fundatia-amfiteatru.ro, unde au fost prezentate rezultatele activităților din cadrul proiectului DIALOG (Diversity in Arts. Learning Opportunities and Growth).

20
/12
/21

În an centenar, Opera Națională București găzduiește în cea de-a doua jumătate a lunii decembrie expoziția de desen și pictură „PO în forme și culori “ a lui David Mihai. Expoziția este deschisă publicului larg în perioada 23 decembrie – 29 decembrie 2021, la Opera Naţională București. Accesul la expoziție se realizează la spectacolele din repertoriu sau în cadrul tururilor ghidate. Pentru programare tur ghidat este necasar să trimiteți un mail la [email protected]

19
/12
/21

TRIUMF AMIRIA. Muzeul Culturii Queer [?], în parteneriat cu Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC) are plăcerea să anunțe deschiderea a trei noi expoziții și intervenții din seria SIMȚI ~ ALUNECI ~ CÂNȚI la Suprainfinit Gallery, THE INSTITUTE și Switch Lab, sâmbătă, 18 decembrie. De asemenea, în prima expoziție SIMȚI ~ ALUNECI ~ CÂNȚI (1-245), la Combinatul Fondului Plastic, vor avea loc o serie de tururi ghidate.

13
/12
/21

Muzeul Național de Artă al României vă invită la o nouă „Întâlnire la muzeu” marți, 14 decembrie, ora 18.00, cât și la un ghidaj cu tema „Reprezentări ale Nașterii Domnului în Galeria de Artă Europeană”.