„Mizerabilii”, filmul-protest al lui Ladj Ly, premiat la Cannes și nominalizat la Oscar, intră în cinematografe
https://www.ziarulmetropolis.ro/mizerabilii-filmul-protest-al-lui-ladj-ly-premiat-la-cannes-si-nominalizat-la-oscar-intra-in-cinematografe/

Nominalizat la Oscar pentru cel mai bun film străin şi câştigător al premiului juriului la
Cannes, „Mizerabilii/ Les Misérables”, lungmetrajul de debut al regizorului fenomen Ladj
Ly, ajunge pe marile ecrane din România din 24 ianuarie, distribuit de Independenţa
Film.

Un articol de Liliana Matei|20 ianuarie 2020

Inspirat din revoltele anului 2005 din Paris, declanșate de moartea a doi tineri în timpul unui raid al forțelor de ordine, „Mizerabilii” prezintă o perspectivă provocatoare a sărăciei și violențelor de la periferia Parisului, locul în care Ladj Ly a crescut și care i-a fost mereu inspirație în carieră.

„Cine crede că e vorba de o nouă ecranizare a clasicului Victor Hugo, se înşală”, scrie publicația americană Variety. „Dar există un motiv pentru care Les Misérables poartă acelaşi titlu: ambele sunt amplasate în Montfermeil, suburbia muncitorească unde regizorul a crescut. Un secol mai târziu, mizeria e încă acolo, iar violenţa poliţiei rămâne un factor important.”

Mizerabilii spune povestea a trei membri ai brigăzii anticriminalitate, care se confruntă, de-a lungul a 24 de ore, cu un conflict între bandele rivale de la periferia Parisului. Stephane, proaspăt mutat din Cherbourg, se alătură brigăzii anticriminalitate din Montfermeil, într-un cartier problematic din suburbiile capitalei franceze. Făcând echipă cu Chris și Gwada, colegii săi mult mai experimentați, acesta descoperă rapid tensiunile dintre bandele care domină cartierul, dar și dintre localnici și poliție. Când o operațiune de arestare scapă de sub control, o dronă filmează toate mișcările pe care le fac Stephane și colegii săi, amenințând să expună realitatea vieții cotidiene.

Filmul, care a atras atenția președintelui Macron chiar în perioada revoltelor Vestelor Galbene, a fost descris de Washington Post report „un protest pasional în numele unei întregi generații, al cărei viitor a fost, în mare parte, exclus”, iar The New York Times l-a numit „un strigăt înflăcărat împotriva opresiunii”. Lansat la Cannes 2019, Mizerabilii a fost primit cu ovații, concurând pentru Premiul Juriului alături de filmele unor regizori celebri precum Quentin Tarantino, Pedro Almodóvar, Ken Loach şi Xavier Dolan, și doborând recordurile în SUA pentru drepturile de distribuție ale unui debutant pe Croazetă (1,5 milioane de euro).

Originar din Montfermeil, cartierul în care încă locuiește, Ladj Ly (40 de ani) și-a început cariera în adolescență, în cadrul în cadrul colectivului regizoral Kourtrajmé, fondat de către prietenii săi, Kim Chapiron și Romain Gavras, cărora li s-a alăturat și celebrul fotograf JR, colaborator al regizoarei Agnès Varda. A debutat ca actor, apoi ca regizor cu scurtmetrajul „Montfermeil les Bosquets” (1997). În 2005, în timpul revoltelor din Paris, Ladj Ly decide să își filmeze cartierul timp de un an și să realizeze documentarul 365 jours à Clichy-Montfermeil (2007). Câțiva ani mai târziu revine cu 365 jours au Mali (2014), un film care urmărește mișcările sociale și politice violente din Mali, unde miliția tuaregă se pregătește de război. În 2018 lansează scurtmetrajul de ficțiune Les Misérables, multi-premiat și nominalizat la Premiile César, care stă la baza primul său film de lungmetraj cu același titlu.

Distribuit de Independența Film, „Mizerabilii/ Les Misérables” va rula din 24 ianuarie în cinematografele din țară.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.