”Mizerabilii”, povestea unui fenomen uman și teatral
https://www.ziarulmetropolis.ro/mizerabilii-povestea-unui-fenomen-uman-si-teatral/

Realizatorii spectacolului ”Mizerabilii”, jucat în cadrul Galei Absolvenţilor UNATC Master 2017, la Sala Atelier, UNATC „I.L. Caragiale”, vorbesc despre dimensiunea teatrală şi umană a muncii lor.

Un articol de Petre Ivan|26 mai 2017

Dana Rotaru, coordonator proiect „Mizerabilii”:

„În 22, 23, 24 mai, în cadrul Galei Absolvenților Unatc, s-a  jucat „Mizerabilii”, un spectacol-eveniment al Şcolii Masterale a UNATC I. L. CARAGIALE. Studenții-actori Master II, Arta actorului s-au întâlnit cu publicul lor, încheind astfel stagiune completă, în aplauzele unui public entuziast, cald, emoționat.

Experiența „Mizerabilii” a avut o istorie frumoasă. Lucrând cu studenții Master I, la vremea aceea, la Opționalul de Teatru Muzical pe care îl susțin la Unatc, ca lect. univ. dr., i-am condus pe aceştia în modulul de Inițiere în Teatru Muzical. Alături de mine am invitat un specialist în voce: doamna Claudia Măru Hanghiuc, prim-solista Teatrului de Operetă şi Musical „Ion Dacian”, doctorand al UNATC. Am pornit împreună în această experiență – eu Coordonator Proiect, dumneaei Coordonator Muzical – şi, la finalul a trei săptămâni de pregătire intensă – în vara lui 2016 – am ales proiectul „Mizerabilii”, pe care l-am montat în toamna lui 2016.

Am lucrat o lună şi jumătate cu o echipă excepțională: studenții UNATC Master II, deja, Arta actorului, cărora le-am alăturat câțiva studenți Master I Arta Actorului şi Pedagogie Teatrală, câțiva studenți Licența (An III, Arta actorului) şi câteva tinere actrițe deja absolvente. Am întregit echipa colaborând cu doamna Roxana Colceag, coregraf şi lect. univ. dr. al Unatc, de asemenea, precum şi cu studentele Master II Scenografie, clasa conf. univ. dr. Ştefan Caragiu: Andreea Nistor şi Raluca Alexandrescu. Ele au îmbrăcat spectacolul scenografic şi din punct de vedere costume. Echipa tehnică a fost la înălțime: Andreea Iacomiță,  Diana Păcurar, Radu şi Mihai Mitrea. Mulțumiri speciale artistului Operetei şi specialistului în sunet domnul Marius Mitrofan, pentru ajutor şi suport în reglarea sunetului spectacolului.

„Mizerabilii” în montarea de la Sala Atelier a Unatc este un spectacol de teatru muzical original, după romanul lui Victor Hugo. Pe scenă apare Victor Hugo şi publicul asistă la travaliul naşterii… Mizerabililor. Nu cei din viață, cei din mintea şi inspirația talentatului scriitor. Mizerabilii este povestea unui om obligat să fure o bucată de pâine pentru ca familia lui să supraviețuiască, e povestea unei femei care a renunțat la virtute pentru a-şi creşte copila, este povestea unei lumi care nu mai suportă mizeria, nedreptatea, lipsurile.

Muzica şi performanța vocală se topesc în scenariul doamnei Claudia Măru Hanghiuc – dumneaei a făcut şi traducerea şi adaptarea textului versurilor – şi se împlinesc în traseul regizoral pe care l-am propus actorilor.

_MG_0969

Am lucrat cu trei distribuții, pe unele roluri chiar patru distribuții. A fost un tur de forță şi a meritat orele şi zilele de travaliu. „Mizerabilii” este o montare în premieră la noi. Ştiu că echipa „Mizerabilii” va păstra în suflet această producție, şi echipa Mizerabilii este mare: ea cuprinde fiecare om de pe afiş, dar şi pe Şeful de Departament al Artei Actorului, prof. univ. dr. Tania Filip – care ne-a susținut în toată această perioadă, pe decanul Facultății de Teatru a Unatc, conf. univ. dr. Ştefan Caragiu – care s-a asigurat de bunul mers al repetițiilor şi al premierei din punct de vedere producție, şi pe Rectorul Unatc, conf. univ. dr. Nicu Mandea – care ne-a susținut şi ne susține în dezvoltarea Cursului de Teatru Muzical în Unatc.

Multumim PUBLICULUI care, în stagiunea 2016-2017, a umplut sala Atelier din Matei Voievod 75-77, trăind alături de noi experiența celor 35 de reprezentații cu producția „Mizerabilii”.

Roxana Colceag, coregraf și lect. univ. dr. despre lucrul la „Mizerabilii”

Lucrul meu cu studenții Master II Arta actorului pentru proiectul „Mizerabilii” s-a desfășurat într-un climat relaxat, creativ. S-au armonizat și au reacționat imediat la cerințele de mișcare cerute și conținute în conceptul de spectacol.  De altfel, spectacolul nu necesită coregrafii, ci acea mișcare scenică prin intermediul căreia conceptul regizoral și susținerea vocală să se armonizeze, desfășurând trasee logice și clare, dar și picturale, acolo unde concepția regizorală o cerea.

În lucrul la „Mizerabilii”, de la întâlnirea cu Dana Rotaru, când am discutat în amănunt fiecare scenă care necesita expertiza mea, şi pâna la faza de repetiții de mișcare pentru închegarea scenelor din punct de vedere mișcare, am urmărit fiecare etapă de lucru. Spectacolul s-a împlinit de la o repetiție la alta și de la o reprezentație la alta. Experiența „Mizerabilii” este una benefică echipei, am lucrat frumos împreună şi văd în performanța studenților actori proaspăt absolvenți ai Masterului Unatc de Arta Actorului marele câștig al acestor tineri: cu „Mizerabilii” au dobândit cunoștințele și experiența de a sta pe o scenă de teatru muzical. Sper ca viața teatrală să le ofere şansa dezvoltării și etalării talentului lor și al școlii care i-a format”.

Claudia Măru-Hanghiuc, coordonatorul muzical, despre lucrul la spectacol

”Spectacolul MIZERABILII de la UNATC este un fenomen teatral și uman. Păstrând aproximativ 30%  din genialitatea originalului muzical „Les Miserables”,  am căutat ca traducerea  textelor muzicale alese (doar 19 din 53) să nu fie strictă, exactă, și să păstreze doar ideea, miezul de desfășurare a acțiunii explicată în limba locului plin de spiritualitate, în zona culturală românească. De asemenea, partea originală din acest spectacol este aceea că am scris texte de legătură între numerele muzicale, menite să explice desfășurarea acțiunii prin prisma unui povestitor. Acest povestitor a devenit Victor Hugo, la propunerea regizoarei Dana Rotaru și a tânărului actor-masterand Bogdan Florea. Dezvoltarea scenică a fost un lucru de echipă deosebit, deoarece prietenia care mă leagă de Dana Rotaru m-a făcut să nu simt felul în care a trecut de la obișnuința „locului” în regizarea pieselor de teatru la necesitatea de a face altceva,  acel „je ne sais qoi” specific regiei de music-hall. Și i-a reușit extraordinar prin simplitatea plină de energeie care se degajă din scenă.

Ceea ce a fost, însă, deosebit, a fost munca pentru partea muzicală cu acești tineri atât de talentați în arta interpretativă actoricească, dar neavând cea mai mică idee despre adevărul tehnic ce se ascunde în spatele performanței muzicale de pe… să zicem, Broadway. Pe cât de minunați actori pe atât de ascultători, tinerii Master II UNATC 2017 au dat dovadă de o puternică dorință transformată până la urmă în încăpățânare pentru a munci foarte serios și foarte mult. Ajunsesem ca în afară de cele patru-cinci ore petrecute cu Dana la regie să continue cu alte trei-patru ore cu mine, unde învățau un fel de a cânta atipic pentru ei. Rezultatul însă este uimitor deoarece tot spectacolul este cântat în aceeași tehnică și școală interpretativă, de la respirație și poză de sunet la lacrimile lor când devin brusc personajele unui roman ce a cutremurat o lume întreagă.

Ceea ce spun acum s-ar putea să supere dar sunt deosebit de conștientă că trebuie spus, repetat, subliniat la nesfârșit: UNATC are nevoie de Secția de Music-hall! Școala de Arta Actorului de la UNATC este deosebită. Am lucrat cu mlădițele acestei școli. Dar? Nu înțeleg dacă s-a desființat secția de music-hall: dintr-un dezinteres devenit rea voință, după ce a existat între anii 1998 și 2000, sau dintr-o totală nepăsare a celor ce răspund de spațiul cultural și educațional românesc. Acest spectacol, MIZERABILII, ar trebui să se joace la nesfârșit până când… cineva, nu știu cine, și-ar da seama că generațiile de tineri actori vor să-și dezvolte toate abilitățile, vor să fie actori compleți. Publicul a văzut! Publicul aproape a consumat prin toți porii interpretarea acestor tineri. Specialiștii în muzică și-au făcut cruce (am văzut asta), fiind mai aproape de Dumnezeu pentru a putea înțelege cum a fost posibil ca toți interpreții din scenă să încheie numere muzicale de un patriotism menit să se strecoare în ADN, cu acute precum La și Si din octava a II-a sau Contra DO. Actori!

Păcat că nu avem o lege a sponsorizării care să-i determine, cu adevărat, pe oamenii cu bani să investească în drepturile de autor pentru ca acest spectacol să se poată juca măcar cinci ani cu acești copii minunați, Master II Arta Actorului UNATC 2017 pentru că este un fenomen uman și teatral”.

_MG_0981

INFO

MIZERABILII

după Victor Hugo

Master, anul II, Arta Actorului & Arta Scenografului

Coordonator proiect: lect.univ.dr. Dana ROTARU

Mișcare scenică: lect.univ.dr. Roxana COLCEAG

Coordonator muzical: prim – solist TNOID drd. Claudia MĂRU HANGHIUC

Victor Hugo – Bogdan FLOREA, an II Master

Jean Valjean – Mihai MITREA / Radu MITREA

Javert – Andrei RADU / Alex VOICU / Vlad BĂLAN, an II Master

Fantine – Teodora SANDU / Catinca Maria NISTOR / Cristina JUNCU, an II Master

Marius – Flavius CĂLIN / Alex VOICU / Andrei RADU, an II Master

Cosette – Catinca Maria NISTOR / Theodora SANDU / Irina ȘTEFAN, an II Master

Eponine – Ana Maria IVAN / Cristina JUNCU, an II Master

Thenardier – Iulian BURCIU / Iulian CUZA / Vlad BĂLAN, an II Master

Mme Thenardier – Iulia POPTEAN / Ana Maria POP / Oana MARCU / Ana Maria IVAN, an II Master

Gavroche – Alin POTOP / Andrei NEDELEA

Peștele – Massimiliano NUGNES / Alexandru IORDACHE

Corul – Andreea MERA, Carla MIHAI, Ana-Maria POP (an II Master), Elena SCALEȚCHI, Marina FLUERAȘU, Oana DRAGNEA MĂRCULESCU, Ioana RUFU, Ana-Maria IVAN (an II Master), Flavius CĂLIN (an II Master), Iulian BURCIU(an II Master), Victor Ivan ESPIRITU SANTO, Alexandru IORDACHE (an II Master)

Scenografie și costume: Andreea Diana NISTOR, Raluca ALEXANDRESCU (Master II Arta Scenografului, clasa conf. univ. dr. Ștefan CARAGIU)

Muzica: Claude-Michel SCHÖNBERG

Libret: Alain BOUBILL, Jean-Marc NATEL

Lumini: George ROTARU

Asistent lumini: Diana PĂCURAR

Echipa tehnică: Mitu DUMITRAȘCU, Vali UȚĂ, Mariana TISĂIANU, Eliza MARIN, Eugen BĂNICĂ, Vasile DASCĂLU

Șef serviciu organizare spectacole Master: Rodica GĂUREAN

Sunet: Andreea Iacomiță

Durată: 1h 30ʼ

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.

22
/01
/24

Un spectacol-coupé, cu o durată de două ore, vă aşteaptă în penultima zi a lunii la Sala Media a TNB, ca să ne amintim de cel mai mare dramaturg al românilor, Ion Luca Caragiale, născut pe 30 ianuarie 1852: Caragiale altfel & Moftul român.

19
/01
/24

Acum un an, George Banu mai avea de trăit doar două zile. A murit pe 21 ianuarie 2023, la Paris, iar dispariția lui a însemnat sfârșitul unei lumi. O lume nu așa „perfectă” cum se dorește cea pe care o trăim, dar o lume frumoasă, în care se respira la alte înălțimi.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

19
/01
/24

Teatrul Bulandra prezintă sâmbătă, 20 ianuarie, de la ora 19:00, la Sala Toma Caragiu, premiera spectacolului Oedip de Robert Icke, după Sofocle, traducere Irina Velcescu, în regia lui Andrei Șerban, regizor asociat Dana Dima și scenografia Carmencita Brojboiu.

18
/01
/24

Teatrul azi lasă în urmă anul 2023 cu numărul dublu 11-12, care are în centrul atenţiei cea de-a 33-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru – FNT2023. Eveniment de amploare, ce a pus viaţa teatrală românească într-o lumină nouă sub tema „Laboratoarele sensibilului”, a reprezentat subiectul la care au fost invitați să reflecteze specialiști și jurnaliști din domeniu.