Mult zgomot pentru nimic. Shakespeare vă aşteaptă şi în 2014
https://www.ziarulmetropolis.ro/mult-zgomot-pentru-nimic-shakespeare-va-asteapta-si-in-2014/

CRONICĂ DE TEATRU La Teatrul Nottara din Bucureşti, regizoarea Diana Lupescu aduce pe scenă magia operei shakespeariene, într-o adaptare clasică a celebrei comedii „Mult zgomot pentru nimic“.

Un articol de Teodora Gheorghe|2 ianuarie 2014

CRONICA DE TEATRU Luna trecută a avut loc premiera spectacolului „Mult zgomot pentru nimic“, la Teatrul Nottara din Bucureşti. Regizoarea Diana Lupescu aduce pe scenă magia operei shakespeariene, într-o adaptare clasică a celebrei comedii.

Cu acest prilej, călătorim în timp, în secolul al XVI-lea, când întoarcerea triumfătoare a lui Don Pedro (Gabriel Răuţă) generează o serie de încurcături hilare. Învingător în luptă, îl vizitează pe Leonato (Ion Haiduc), guvernatorul Messinei, acompaniat de Claudio (Lucian Ghimişi) şi Benedick (Cristian Nicolae).

Fratele său, Don Juan (Dani Popescu), orchestrează din umbră sabotarea celor care-i stau în calea iubirii. Pentru că nu se poate bucura de graţiile fiicei lui Leonato, Hero (Ioana Calotă), el înscenează adulterul acesteia chiar în preajma nunţii cu alesul ei, Claudio. În plan secund, se pune la cale o farsă bine intenţionată. Benedick şi verişoara lui, Beatrice (Andreea Măcelaru – Şofron), vechi duşmani şi celibatari înrăiţi, cad în cele din urmă în plasa lui Cupidon.

Atmosfera medievală este întreţinută de-a lungul momentelor muzicale de excepţie. Maria Balabaş, alături de grupul Einuea, format din Călin Torsan şi Silviu Fologea, conturează din note diafane imaginea idilică a menestrelilor, muzicanţii nomazi ai evului mediu.

Decorul recreează tabloul epocii elisabetane, graţie măiestriei artistice a scenografei Nina Brumuşilă. Ghirlandele din frunze artificiale sunt presărate cu generozitate în spaţiul de spectacol, servind ca martori muţi ai uneltirilor ţesute la umbra lor. Farsa romantică este înlesnită de natura ce îi ascunde pe Beatrice şi pe Benedick şi-i invită totodată să asculte vorbele dulci menite să-i aducă împreună. Într-un colţ al scenei, o lună plină portocalie veghează intenţiile necurate ale intrigantului Don Juan.

Mult zgomot pentru nimic

Imagine din spectacolul „Mult zgomot pentru nimic“, de la Teatrul Nottara

Când acţiunea se mută în biserica unde are loc nunta lui Claudio cu Hero, „vitraliile“ făuresc iluzia înălţimii grandioase, evidenţiind astfel solemnitatea evenimentului. Paleta strălucitoare de costume desprinse parcă din vremea bardului, constituie o reală încântare vizuală. Scena balului mascat oferă prilejul unei colaborări de succes între Nina Brumuşilă şi coregrafa Roxana Colceag, răspunzătoare pentru dansul elegant al protagoniştilor.

Distribuţia numeroasă reuneşte actori talentaţi din toate generaţiile. Ion Haiduc izbuteşte să strecoare un strop de dramatism în sânul comediei. Leonato evaluează conflictele iscate din perspectiva figurii paterne autoritare. El nu-şi permite să îmbrăţişeze viciul amuzamentului pentru că se simte dator să restabilească o ordine ancestrală.

Cristian Nicolae surprinde cu haz încăpăţânarea naivă a lui Benedick, caricaturizându-şi personajul prin gesturi ce-i trădează slăbiciunile camuflate de carapacea indiferenţei. Face o pereche bună cu Andreea Măcealaru-Şofron, care se remarcă prin jocul dinamic, în rolul temperamentalei Beatrice, femeia cu suflet de bărbat. Farmecul ingenuu al Ioanei Calotă o transformă pe Hero în victima ideală a minciunilor urzite în jurul său.

Umorul seducător al spectacolului este asigurat de Alexandru Mike Gheorghiu, întruchipând un Borachio veşnic inspirat de muza alcoolului şi dornic să facă parte din planul machiavelic întocmit de stăpânul său. Nu e mai prejos nici Mihai Marinescu ca sergentul de stradă Dogberry, marcă înregistrată a incompetenţei sistemului justiţiar, adeptul nerecunoscut al malapropismelor.

„Mult zgomot pentru nimic” păstrează cu fidelitate trăsăturile operei lui William Shakespeare. Este o piesă pentru toţi iubitorii marelui scriitor englez, dar şi pentru cei care îşi doresc să savureze o comedie inteligentă.

Foto din spectacolul „Mult zgomot pentru nimic“ – Teatrul Nottara

09
/02
/24

Pe 11 și 20 februarie, de la ora 19:00, la Sala Mare a Teatrului Național Iași, va avea loc premiera pe țară O tragedie veninoasă după Women beware women de Thomas Middleton, regia, traducerea și adaptarea scenică aparținându-i lui Silviu Purcărete. Scenografia spectacolului este creată de Dragoș Buhagiar, noul proiect marcând împlinirea a 14 ani de excepțională colaborare cu regizorul Silviu Purcărete, începută la Teatrul Național Iași, cu spectacolul Uriașii munților de Luigi Pirandello.

09
/02
/24

Studenții bucureșteni sunt invitați să participe la un program de mentorat și internship dedicat spațiilor culturale din București. Pe lângă experiența practică, participanții vor putea accesa sponsorizări în valoare de 27.000 lei și vor avea posibilitatea unor stagii de practică în cele mai active agenții de comunicare din România

09
/02
/24

mind-moving, programul de terapie prin artă inițiat și organizat de Indie Box, în parteneriat cu NOPA - Societatea Norvegiană a Compozitorilor și Textierilor, Asociația Entuziart și Profeti ART SRL, ajunge la finalul perioadei de implementare și își încheie călătoria cu un eveniment special, dedicat publicului larg, cu intrare liberă, pe 21 februarie, de la 18:30, la Arcub - Hanul Gabroveni (str. Lipscani, nr. 84 - 90).

08
/02
/24

Seria SWORDS - Spoken Word Sessions continuă cu un nou episod ce îi are ca invitați pe Cosmina Moroșan & Anticorp Solar, Cristina Bordeanu, Cătălina Matei și Lucian Brad, într-un eveniment moderat de Cosmin Perța – duminică, 11 februarie, de la ora 19:30, la Control Club. Performance-urile vor fi completate de un set audio-vizual de Iulian Morar.  

07
/02
/24

Band-ul internațional TIME IN OUR HANDS TRIO va prezenta sâmbătă, în premieră în România, noul său program cu compozițiile celor trei membri, într-un concert marcat de improvizație conceptuală, de la jazz la baroc european și, interesant, muzică tradițională românească.