Nae Caranfil, la Nocturnele TVR
https://www.ziarulmetropolis.ro/nae-caranfil-la-nocturnele-tvr/

Realizatoarea Marina Constantinescu promite pentru vineri, 28 noiembrie, ora 24.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+, o ediţie Nocturne completă: despre viaţă, oameni, filme, politică şi visuri. Cu Nae Caranfil.

Un articol de Petre Ivan|27 noiembrie 2014

Nae Caranfil – „Regizorul generaţiei mele”, după cum îl numeşte Marina Constantinescu, oferă telespectatorilor o ediţie Nocturne completă: despre viaţă, oameni, filme, politică şi visuri. Emisiunea poate fi urmărită de la ora 24.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+.

La Nocturne, Nae Caranfil se fereşte sa dea definiţii, să pună în cuvinte ce înseamnă cinematografia. Se teme că, devenind teoretician, şi-ar pierde creativitatea. Dar vorbeşte cu pasiune despre munca lui şi viaţa lui: cinematografia.

Nae Caranfil a absolvit în 1984 cursurile Institutului Național de Artă Teatrală şi Cinematografică şi a fost repartizat la Buftea ca asistent regie, lucru care nu i-a fost pe plac din prima clipă. A urmat teatrul, dar numai pentru a acumula mai multă experienţă, spre a-şi atinge scopul: acela de a face filme.

„Nu sunt un spectator de teatru atât de avid cum ar trebui să fiu”, mărturiseşte regizorul. Şi tot el declară: „Sunt iritat că spectatorii de teatru se ridică în picioare la sfârşitul pieselor şi aplaudă ca la congres.” În emisiunea de vineri, telespectatorii vor putea urmări şi argumentaţia pe care cineastul român se bazează când afirmă acest lucru.

A debutat ca regizor şi scenarist în 1993 cu E pericoloso sporgersi, peliculă premiată la festivalurile de film de la Bratislava din acelaşi an şi Nae CaranfilBaule-1994, dar şi de către ACIN în 1993. Marina Constantinescu îi mărturiseşte invitatului ei că E pericoloso sporgersi este filmul românesc pe care l-a vizionat de cele mai multe ori.

Acestui moment de succes i-au urmat altele: Asphalt tango (1995), Dolce far niente (1999), Filantropica (2001), Restul e tăcere (2008) şi Closer to the Moon (marele jaf din 1959 comis de 5 inşi asupra maşinii BNR, varianta Nae Caranfil).

„N-aş paria nici trei bani pe realitatea mea din Closer to the Moon. Dar poate realitatea mea e mai bună!”, spune regizorul care, recunoaşte, este îndrăgostit de ficţiune, de poveste. „Pentru mine, povestea este esenţa umanităţii, mama care-şi adoarme copilul, este tot!”

Alte poveşti, spuse de Nae Caranfil, pot fi ascultate la Nocturne. Din această toamnă, poveştile culturale depănate în miez de noapte, la Nocturne, pot fi urmărite fiecare vineri, de la ora 24.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+.

Foto: Nae Caranfil şi Marina Constantinescu – TVR

18
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Proiectat anul trecut în competiţia oficială de la Cannes, „Borgman”, în regia olandezului Alex van Wardermam, se înscrie în seria fabulelor care au ca ţintă predilectă materialismul societăţii moderne şi acea clasă de mijloc blazată în rutina sa emoţională şi familială.

16
/05
/14

 A treia ediție a Festivalului Pelicam are loc la Tulcea între 13 și 15 iunie și aduce filme în premieră națională cu semnătura unor regizori internaționali premiați care ne spun povești despre legături strânse între viața oamenilor și pământurile lor, din pădurea amazoniană până în Laponia.

16
/05
/14

Experiențe bizare, iubiri ucigătoare, transformări neașteptate, zombi, exorciști, canibali – amatorii de senzații tari au la dispoziție trei secțiuni cu povești „întunecate”, la Festivalul Internaţional de Film Transilvania: Fără limită/ No Limit, Umbre/ Shadows și noua Midnight Delirium, un program special de filme difuzate la miezul nopții.

16
/05
/14

Cea de-a 67-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (14 - 25 mai) este una a exceselor, conform afirmă editorii de la AFP, care au publicat o serie de date şi de cifre, pentru a argumenta această afirmaţie.

15
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil ca un monstru spectaculos vizual precum Godzilla să fie adaptat la 3D. Numai că, în aparenta dorinţă de a livra ceva memorabil, realizatorii par să fi pierdut simţul măsurii, oferind un Godzilla gigantesc pentru standardele modelului, însă umbrit de două creaturi nuclearofage cu apucături exterminatoare.

15
/05
/14

Ziarul Metropolis şi MediaPro Distribution te trimit la cinema! Participă la concurs şi poţi câştiga 3 invitaţii duble pentru filmul „#selfie”, la Cinema City Sun Plaza din Bucureşti.

15
/05
/14

Filmul "Grace of Monaco", cu Nicole Kidman, a fost proiectat în deschiderea Festivalului de la Cannes, în afara competiţiei oficiale, şi a fost primit cu râsete, ironii şi critici de jurnaliştii din presa de specialitate, prezenţi la proiecţia care a avut loc miercuri.

14
/05
/14

10 actori talentați din teatrele din România vor avea parte de expunere, de întâlniri cu publicul, presa și specialiștii din industria filmului la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie), în cea de-a treia ediție a programului 10 pentru FILM.

13
/05
/14

Cu ocazia celei de 67-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (14 – 25 mai 2014), TV5MONDE va avea un program special, pe toată durata prestigiosului eveniment cinematografic.

12
/05
/14

22 de povești românești, 14 lungmetraje și 8 scurtmetraje, unele prezentate în premieră absolută, se regăsesc în mult-așteptata secțiune Zilele Filmului Românesc, la cea de-a 13-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie).

12
/05
/14

Borgman este un thriller horror cu tentă de umor negru, regizat de olandezul Alex van Warmerdam (The Northerners, The Dress), despre un vagabond care intră în viaţa unei familii din partea superioară a societăţii, transformând-o imediat într-un adevărat coşmar.

12
/05
/14

CRONICĂ DE FILM. Documentarul ”Bucureşti, unde eşti?”, al fotografului şi cineastului Vlad Petri, surprinde protestele din 2012 din Capitală, oferind nu doar o perspectivă empatică şi cu o certă valoare sociologică şi istorică, dar şi o încercare, mai subtilă, de chestionare a realităţii.

09
/05
/14

Ar fi putut concura cu marile actriţe de la Hollywood, dar a ales să uimească Parisul. A devenit o stea în cinematografia franceză a anilor ’30. „Cea mai aristocratică dintre actriţe“, „regina teatrului din Paris“, „unica“, „extraordinara“, „inimitabila Elvira“, aşa cum o alinta presa, Elvira Popescu a cucerit publicul francez, îmblânzindu-i pe cei mai exigenţi critici. Cei mai renumiţi dramaturgi ai vremii au scris pentru ea.