Niciun autobuz nu oprește aici
https://www.ziarulmetropolis.ro/niciun-autobuz-nu-opreste-aici/

“Indianul vrea în Bronx”, de Israel Horovitz, în regia Iarinei Demian. L-am văzut duminică, în noapte, pe Batiştei, la ARCUB, la jumătatea lui noiembrie, acum, după cele două Apocalipse care ne-au traversat timpul – din fosta fabrică “Pionierul” din Bucureşti până pe Bulevardul Voltaire din Paris.

Un articol de Andrei Crăciun|22 noiembrie 2015

“Indianul vrea în Bronx”, montat la București, a apărut ca parte a unui proiect care luptă împotriva discriminării și tot ce atrage după sine: ură, marginalizare, violență, și – cum prea bine cunoaștem – moarte.

Iarina Demian și-a făcut deja un crez din a-l promova pe dramaturgul Israel Horovitz în România. Are dreptate. Israel Horovitz este prea puțin cunoscut și apreciat la noi, deși ceea ce are de spus este important, deloc trecător, și ne privește acut.

“Indianul vrea în Bronx” nu s-a născut – strict textual – pe străzile secundare din New York, ci în Anglia, unde Israel Horovitz se confrunta, la începutul anilor `60, concomitent cu rigorile Academiei Regale de Artă Dramatică și cu foamea.

Acțiunea piesei este însă circumscrisă la acea Americă învolburată din urmă cu jumătate de secol, o Americă brăzdată de inegalități și abuzuri. Mai exact, drama se întâmplă în stația unui autobuz care nu vine niciodată, în New York, New York. Aici, doi golani, la rândul lor produsul unui tulburător eșec de integrare socială, umilesc un indian care le pică din cer. Acesta este – spune legenda, și legendele se întemeiază pe adevăr – spectacolul care l-a înălțat, la sfârșitul anilor `60, pe actorul Al Pacino până la Hollywood.

large_675_Indianul-vrea-in-Bronx2-683x1024

În România, rolurile celor doi agresori – Murph și Joe – sunt jucate de Anghel Damian și Paul Ipate. Ei sunt tineri, ei sunt talentați și dacă nu vor ajunge niciodată la Hollywood, dacă nu vor călca niciodată în urma lui Al Pacino, ei bine, atunci pierderea este a Hollywood-ului însuși, și nu glumesc decât pe jumătate.

Îi cunosc bine pe amândoi, i-am văzut jucând diferite partituri. Continui să mă las încântat de felul în care Anghel Damian reușește să nu se repete trădând înțelepciune, deși e la început de drum, continui să mă las încântat de felul în care Paul Ipate găsește ce este vulnerabil, ce este uman într-un om care atacă un alt om.

Dar – cel mai mult – mă bucur că l-am descoperit, chiar dacă târziu, pe Liviu Topuzu, un actor care merită mai multe aplauze. Topuzu își joacă rolul de victimă cu o înduioșătoare seninătate. El reușește să devină – pentru o oră – un indian care vrea în Bronx. Îl vezi îndurând lovituri, într-o stație de autobuz, lângă o cabină telefonică, și – pentru o oră – în jur chiar se face New York și plouă cu atâta indiferență printre zgârâie-nori.

Jumătate de secol mai târziu, omenirea nu s-a făcut bine. Avem – de-acum – discursuri corecte politic, care ne drapează ipocrizia, dar în continuare cel slab zace lovit , fără putere de apărare.

În continuare, într-o nesfârșită concluzie, niciun autobuz nu oprește încă aici. Viața rămâne o ecuație neîndurabilă pentru cei excluși.



01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.

29
/02
/24

Noua producție a Fundației Culturale „Camil Petrescu”, podcastul TEATRUL (DE) AZI, continuă seria dialogurilor cu directorul de imagine și producătorul Zomir Dimovici despre felul în care vedem, citim și percepem teatrul astăzi.

29
/02
/24

Teatrul Masca și grupul de creație sonoră „Immersonic” vă invită la sediul din Bd. Uverturii Nr. 14, la primul eveniment din seria de „sinestesis live / incursiuni în sinele total”, o întâlnire de creație spontană între scriitori (poeți și prozatori) activi pe scena literară românească și artiști sau performeri din domeniul sunetului.

29
/02
/24

Teatrul de Balet Sibiu a programat la începutul lunii martie, la Sala Mare a Centrului Cultural „Ion Besoiu” Sibiu, spectacolul de teatru-dans „Despre noi-About us”, scenariul și regia Beatrice Rancea, coregrafia Dragoș Roșu și Beatrice Rancea. Inspirat de destinul companiei sibiene de balet, spectacolul „Despre noi- About us” se dansează la Teatrul de Balet Sibiu, în data de 02 martie 2024, ora 19:00, și îi are ca invitați speciali pe actorii Naționalului bucureștean, Iuliana Moise și Claudiu Bleonț.