Noah/Noe. Telenovelă biblică 3D
https://www.ziarulmetropolis.ro/noahnoe-telenovela-biblica-3d/

CRONICĂ DE FILM. „Noah”, cel mai recent şi mai puţin reuşit film al americanului Darren Aronofsky, nu fructifică potenţialul narativ şi vizual al povestirii inspiratoare, favorizând o tratare facilă a unor presupuse dileme existenţiale.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 martie 2014

Darren Aronofsky poate fi un caz-şcoală despre cum un talentat şi vizionar cineast independent face pactul cu marile studiouri şi îşi pierde identitatea artistică.

După două filme-cult indie, care rămân şi cele mai îndrăzneţe – „Pi” (1998) şi „Requiem for a Dream” (2000), după nereuşita cu „The Fountain” (2006) şi după succesele de festival (şi de Oscar) obţinute cu producţii mainstream ca „The Wrestler” (2008) şi „Black Swan” (2010), Aronofsky „ecranizează” povestirea biblică a lui Noe şi a potopului.

O discuţie despre cât de fidel este „Noah”/”Noe” faţă de baza de inspiraţie ar fi sterilă şi nefolositoare (chiar dacă nu este lipsită de interes o chestionare a corectitudinii politice flagrante pe care o afişează filmul).

Aventura biblică a lui Noe nu trebuie privită, în acest caz, decât ca o altă sursă pentru şefii marilor studiouri de a produce un nou blockbuster 3D cu scopul de a-şi spori încasările.

Mai benefică este încercarea de a identifica eventuale valenţe cinematografice demne de reţinut în acest nou film al lui Aronofsky  (scenariul este scris împreună cu Ari Handel, autor al povestirii care a inspirat „The Fountain”). La o privire lucidă, filmul este însă un rateu, care ar fi putut fi semnat de oricare regizor necunoscut de la Hollywood.

O singură scenă ar putea funcţiona ca exemplu pentru modul superficial în care Aronofsky livrează dilemele existenţiale ale lui Noe (Russell Crowe): nora sa (Emma Watson) ţine în braţe două nou-născute, asupra cărora Noe îndreaptă un cuţit, cu intenţia de a le ucide şi de a îndeplini misiunea pe care consideră că i-a încredinţat-o Creatorul (termenul este preferat celui de Dumnezeu, pentru a împăca toate marile religii).

Noah

Într-o astfel de situaţie artificială, ce şanse sunt ca protagonistul, personaj pozitiv al unui film hollywoodian (există şi un nelipsit villain), să ucidă doi bebeluşi? Aşa este, nici una.

În aceeaşi notă telenovelistică şi previzibilă sunt puse în scenă şi celelalte „nelinişti” ale eroului, un paterfamilias cu înclinţie de luptător şi de supererou  – relaţia cu cei doi fii mai mici cărora le refuză dreptul de a-şi lua partenere pe arcă, legătura cu soţia (Jennifer Connelly), care ia partea copiilor, şi cu bunicul său Matusalem (Anthony Hopkins), dar şi comunicarea cu Creatorul – căruia i se adresează privind sau strigând spre cer.

Surprinzător este cât de puţin profită Aronofsky şi colaboratorii săi de potenţialul vizual al unui astfel de subiect, preferând să insiste, facil, pe relaţiile umane, pe care le simplifică până la banalitate.

Animalele – forme denaturate şi create pe calculator ale animalelor reale – sunt arătate doar în momentul în care vin spre arca pregătită de Noe, pentru a fi uitate complet ulterior, pierzându-se şansa unor imagini spectaculoase şi pentru care s-ar fi justificat şi utilizarea tehnicii 3D. Oraşul decăzut şi sălbăticit este reprezentat schematic şi ilustrativ, iar revărsarea apelor este fuşerită.

Există o singură secvenţă, undeva pe la mijloc, care scoate filmul din amorţire, însă doar pentru câteva minute: mai multe creaturi insolite – uriaşi din noroi pietrificat, cu mai multe membre – măcelăresc miile de oameni care încearcă să se apropie de arca lui Noe şi a familiei sale, după care se descompun în spirite de lumină ce ţâşnesc spre cer.

Este unul din foarte puţinele momente în care Arronfosky pare a-şi aminti că a fost odată un important creator de cinema.

Noah/Noe a intrat de vineri, 28 martie, în cinematografe, fiind distribuit de Ro Image 2000.

INFO

Noah/Noe (SUA, 2014)

Regia: Darren Aronofsky

Cu: Russell Crowe, Jennifer Connelly

Rating: ●○○○○

Foto: Noah – Cinemagia

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.