Noua comedie a lui Elia Suleiman şi un focus Gaza, la a doua ediţie a Festivalului Filmului Palestinian
https://www.ziarulmetropolis.ro/noua-comedie-a-lui-elia-suleiman-si-un-focus-gaza-la-a-doua-editie-a-festivalului-filmului-palestinian/

Noua comedie a celebrului regizor Elia Suleiman, premiată la Cannes şi propusă pentru Oscar, un focus de trei documentare puternice despre Gaza şi o animaţie emoţionantă vor putea fi văzute la cea de-a doua ediţie a Festivalului Filmului Palestinian (FFP), care va avea loc între 21 şi 24 noiembrie la Cinema Muzeul Ţăranului din Bucureşti.

Un articol de Petre Ivan|13 noiembrie 2019

Câştigător al unei menţiuni speciale în competiţia Festivalului de la Cannes din acest an, „It Must Be Heaven” (2019), noua comedie a lui Elia Suleiman, redă călătoria cineastului prin diferite oraşe ale lumii, unde descoperă paralele neaşteptate cu Palestina sa natală. Filmul este propunerea Palestinei la Premiile Oscar şi va fi proiectat la gala de închidere a FFP.

Realităţile din Fâşia Gaza şi problemele locuitorilor săi sunt discutate în trei documentare puternice, grupate într-un Focus Gaza.

Realizat de italianul Stefano Savona şi premiat la Cannes anul trecut, „Samouni Road” (2018) este un documentar animat care urmăreşte o familie extinsă de la periferia oraşului Gaza înainte, în timpul şi după cel mai recent război din regiune care le-a schimbat viaţa pentru totdeauna.

„Gaza” (2019), de Garry Keane şi Andrew McConnell, este o coproducţie irlandezo-palestiniană prezentată la Festivalul de la Sundance şi propusă să reprezinte Irlanda la Premiile Oscar. Documentarul este portretul unui loc unic şi al unei populaţii care încearcă să ducă o viaţă plină de sens, pe fundalul efectelor devastatoare ale unui conflict peren.

În „The Apollo of Gaza” (2018), cineastul elveţian Nicolas Wadimoff încearcă să descifreze misterul din jurul unei statui a lui Apollo vechi de 2.000 de ani, găsită în 2013 în apropiere de Gaza, însă dispărută apoi din senin. Filmul a făcut parte anul trecut din selecţia CPH:DOX, cunoscutul festival de documentare de la Copenhaga.

Programul include de asemenea o emoţionantă animaţie de lungmetraj, „The Tower” (2018), realizată de regizorul norvegian Mats Grorud şi selectată la Annecy. Filmul are în centru o fată care trăieşte într-o tabără de refugiaţi palestinieni şi care află despre istoria familiei sale prin poveştile a trei generaţii precedente de refugiaţi.

„It Must Be Heaven” (2019), noua comedie a lui Elia Suleiman

Parte din selecţie este și drama „Dégradé”, prezentă în 2015 la festivalurile de la Cannes şi Toronto. În Gaza, două coafeze şi zece cliente de vârste şi din medii diferite îşi petrec o zi închise într-un salon de frumuseţe, în timp ce poliţia Hamas se luptă cu o bandă de infractori pe stradă.

În premieră, Festivalul Filmului Palestinian propune şi o selecţie de scurtmetraje apreciate, care vor fi proiectate câte unul înaintea unora dintre lungmetraje. Este vorba de „Ambience” (2019), de Wisam Al Jafari, selectat în acest an în secţiunea Cinéfondation de la Cannes, „Bonboné” (2017), de Rakan Mayasi, prezentat la Berlin şi Toronto, „Selfie Zein” (2019), de Amira Diab, şi animaţia „Ayny” (2016), de Ahmad Saleh.

Anunţată deja, drama multipremiată „Mafak” („Şurubelniţa”), care a avut anul trecut premiera mondială la Festivalul de la Veneţia, va deschide a doua ediţie a Festivalului Filmului Palestinian, în prezenţa tinerei actriţe Mariam Basha.

Prezentat în premieră în România la FFP, „Mafak” este debutul regizorului Bassam Jarbawi şi tratează problemele fizice şi emoţionale ale unui palestinian întors acasă după ce a stat 15 ani într-o închisoare israeliană.

Realizată de criticul Ionuţ Mareş, selecţia din acest an propune în total 11 filme de ficțiune, de non-ficţiune şi de animaţie – şapte lungmetraje şi patru scurtmetraje.

Festivalul Filmului Palestinian (FFP), organizat de Centrul Cultural Palestinian Mahmoud Darwish, în parteneriat cu Ambasada Statului Palestina în România şi Ministerul Culturii din Palestina, îşi propune să ofere publicului din România şansa de a descoperi atât vitalitatea cinematografiei palestiniene, reprezentată de cineaşti răspândiţi în întreaga lume, cât şi realităţile socio-culturale şi istoria palestinienilor prin reprezentarea cinematografică şi prin întâlniri cu cineaşti palestinieni sau de alte naţionalităţi.

Înfiinţat în 2018, Centrul Cultural Palestinian Mahmoud Darwish (CCPMD) este o organizaţie non-profit, independentă şi neafiliată politic, care promovează valorile culturii palestiniene.

Biletele și abonamentele pot fi achiziționate din rețeaua Eventbook:

https://eventbook.ro/program/festivalul-filmului-palestinian

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.