Noul val cinematografic românesc – o nouă eră marcată de calitate
https://www.ziarulmetropolis.ro/noul-val-cinematografic-romanesc-o-noua-era-marcata-de-calitate/

Noul val al filmului românesc reprezintă o nouă eră, potrivit jurnaliştilor de la BBC, care dedică un articol peliculelor regizate de cineaştii români, proiectate la recentul Festival Internaţional de Film de la Varşovia.

Un articol de Andrada Văsii|4 noiembrie 2013

Noul val al filmului românesc reprezintă o nouă eră, potrivit jurnaliştilor de la BBC, care dedică un articol peliculelor regizate de cineaştii români, proiectate la recentul Festival Internaţional de Film de la Varşovia, unde supremaţia României a fost „o chestiune care a însemnat mai mult decât cantitate”.

„Poziţia copilului”, filmul care a câştigat Ursul de Aur la Berlin, a fost lansat în acest weekend în cinematografele din Marea Britanie. Deşi „Poziţia copilului” s-a afirmat la Festivalul de la Berlin, Alison Frank, autoarea articolului, notează că a descoperit o serie de filme româneşti la recentul festival de la Varşovia. „Este acesta începutul unei noi ere pentru filmul românesc?”, se întreabă autoarea.

Conform acesteia, Noul Val al filmului românesc a început cu câţiva ani în urmă cu pelicule ca „Moartea domnului Lăzărescu”, de Cristi Puiu, şi „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, de Cristian Mungiu, care au triumfat la festivalurile internaţionale de film, deschizând uşi pentru viitoare producţii precum „California Dreamin'”, în regia lui Cristian Nemescu, şi „Amintiri din Epoca de Aur”, regizat de Cristian Mungiu.

La recentul Festival de Film de la Varşovia, România a fost la egalitate cu Polonia în ceea ce priveşte numărul de filme din competiţie, patru producţii, fiind situată chiar în spatele Republicii Cehe.

Producţiile din Noul Val sunt recompensate cu aplauze furtunoase

În timp ce nicio peliculă din cele cinci ale Cehiei nu a fost premiată, România şi-a asigurat un premiu şi o „declaraţie de apreciere”. Dominaţia României la Festivalul Internaţional de Film de Varşovia a fost mai mult decât o chestiune care ţine de cantitate. Producţii de debut, marca Noul Val, precum „Love Building” şi „Micul Spartan” şi-au demostrat originalitatea, în condiţiile în care alţi regizori debutanţi au oferit pale imitaţii ale unor maeştri ai cinema-ului, mai scrie BBC.

Comedia românească „Love Building” din Noul Val a fost ovaţionată la Festivalul de Film de la Varşovia, primind şi un premiu special din partea juriului.

„Cel mai de succes film al României la Varşovia a fost «Câinele japonez», regizat de Tudor Cristian Jurgiu. Pelicula a câştigat premiul cel mare în cadrul competiţiei «1-2» dedicată cineaştilor care se află la primul sau al doilea lungmetraj”, se mai spune în materialul BBC.

Potrivit sursei citate, chiar dacă pelicula prezintă un câine-jucărie kitsch, filmul are tensiune dramatică şi oferă un portret frumos şi sensibil al mediului rural românesc, al legăturilor dintre generaţii şi culturi, îndreptându-şi atenţia către problema inundaţiilor devastatoare.

Noul val - Cainele Japonez

Victor Rebengiuc în filmul încadrat de BBC în Noul Val – „Câinele japonez“

„Noul Val românesc era marcat de un realism social şi de o abordare clară atât în privinţa trecutului comunist, cât şi a viitorului neo-liberal. Potrivit acestei definiţii, «Câinele japonez» se încadrează cel mai bine în linia Noului Val, în timp ce «Love Building» se încadrează parţial în acest curent, fiind o satiră a noilor aspiraţii ale clasei mijlocii”, potrivit BBC.

„Publicul internaţional a ajuns să cunoască cinematografia română prin realismul «întunecat», dar următorii ani ar putea fi marcaţi de producţii mai populare, acest lucru neînsemnând că peliculele vor fi mai puţin proaspete şi inovatoare”, mai scrie site-ul BBC, citat de Mediafax.

Cinefilii din Marea Britanie vor avea ocazia să vizioneze filme ale unor regizori români la Festivalul de Film Românesc de la Londra, ediţia a X-a, care se va desfăşura între 28 noiembrie şi 2 decembrie. „Feresterele au fost deschise larg! Întoarcem pagina!” este sloganul festivalului.

Foto credit: Câinele japonez, filme din Noul Val

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.