„Nuevas cinefilias” – Noi filme spaniole de autor, online, pe canalul de Vimeo al Institutului Cervantes
https://www.ziarulmetropolis.ro/nuevas-cinefilias-noi-filme-spaniole-de-autor-online-pe-canalul-de-vimeo-al-institutului-cervantes/

În perioada 6-27 noiembrie, Institutul Cervantes din Bucureşti programează o serie de patru filme din noul val spaniol, recunoscut pentru maniera postmodernă, calitatea vizuală, curajul formelor şi caracterul reprezentativ complex.

Un articol de Petre Ivan|7 noiembrie 2020

Programul „Noi filme spaniole de autor, online”, organizat în colaborare cu Festivalul de Film de la Sevilla, își propune să ofere vizibilitate celei mai independente și creative arii a cinematografiei spaniole. 

Sunt filme din ceea ce este cunoscut drept „celălalt cinema spaniol”, care reușește să demonteze toate clișeele cu privire la cinematografia spaniolă, precum faptul că nu este conectată cu realitatea, că nu abordează în profunzime teme esențiale, cum ar fi fenomenul imigrării sau feminismul, că nu este capabilă să deschidă noi căi conceptuale și estetice. Cele patru filme propuse spre vizionare certifică talentul noii generații în a redirecționa atenția cinematografică spre temele strigente din prezent, reușind să demonteze mituri și prejudecăți. 

Niñato/Puștiul, debutul lui Adrián Orr, se centrează pe familia lui David Ransanz, un tânăr rapper din suburbiile madrilene, care crește trei copii, nu are serviciu și trăiește în casa mamei lui. O poveste fără note de violență sau de patetism a unui tânăr care, în ciuda greutăților de zi cu zi, luptă pentru visurile sale.

O perspectivă feminină fascinantă și noncoformistă în același timp este nucelul filmului Ver a una mujer/Văzând o femeie, primul lungmetraj semnat de Mònica Rovira, în care jocul de texturi, lumini și umbre reprezintă metafora perfectă a inefabilului iubirii, a dependenței și a onestității, constituind un exercițiu sublim de introspecție și de exorcizare a demonilor din viața de cuplu a unei femei.

A estación violenta/Stația violentă, debutul strălucitor al lui Anxos Fazáns, adaptare a romanului omonim al lui Manuel Jabois, descrie viața unui oraș în care singurul orizont este cel al unui trecut prea puțin fericit și al unei generații pierdute. Este o poveste a unor iubiri tăcute, a unor complicități distruse, a unuor neîncrederi mutuale care se răsfrâng în noi intim și emoționat, și care conturează o imagine a prezentului drept o sumă de visuri neîmplinite. 

Aspecte dintre cele mai presante din actualitate își găsesc loc în Idrissa, crónica de una muerte cualquiera/ Idrissa, cronica unei morți oarecare, cel de-al doilea lungmetraj al lui Xavier Artigas și Xapo Ortega, care oferă o poveste colectivă în același timp dureroasă și plină de speranță, pornind de la vestea morții – pentru care nimeni nu a fost tras la răspundere și care a fost trecută sub tăcere – a tânărului Idrissa Diallo, din Guineea, într-o celulă a Centrului de Detenție pentru străini din Barcelona: scopul nu este doar de a spune o poveste, ci de a folosi cinematografia drept unealtă de acțiune și schimbare. 

Idrissa, crónica de una muerte cualquiera/ Idrissa, cronica unei morți oarecare, A estación violenta/Stația violentă și Ver a una mujer/Văzând o femeie au avut premiera mondială la Festivalul de la Sevilla, iar Niñato/Puștiul a fost proiectat pentru prima oară în Spania în timpul festivalului, unde a câștigat Premiul pentru Cel mai bun film, în secțiunea „Noul Val”. Toate aceste filme au participat apoi în festivaluri internaționale prestigioase, demonstrând caracterul valoros al noii generații de cineaști spanioli, care abordează aspecte din realitatea imediată, conferindu-le și o notă universală.   

Filmele vor fi disponibile cu subtitrări în engleză, franceză, portugheză, italiană, greacă, maghiară, japoneză, cehă, chineză și spaniolă. 

Program

  • 6 noiembrie: Niñato/Puștiul (Adrián Orr, 2017)
  • 13 noiembrie: Ver a una mujer/Văzând o femeie (Mònica Rovira, 2017)
  • 20 noiembrie: A estación violenta/Stația violentă (Anxos Fazáns, 2018)
  • 27 noiembrie: Idrissa, crònica d´una mort qualsevol/Idrissa, cronica unei morți oarecare  (Xavier Artigas și Xapo Ortega, 2019)

Toate filmele vor fi disponibile pe canalul Vimeo al Institutului Cervantes timp de 48 de ore, începând cu ora 21 din datele menționate.

https://www.facebook.com/events/806191866616743/

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.