Nymphomaniac. Moartea pasiunii
https://www.ziarulmetropolis.ro/nymphomaniac-moartea-pasiunii/

CRONICĂ DE FILM Lars von Trier a devenit previzibil în dorinţa de a şoca exhibându-şi obsesiile, într-un teribilism reconfirmat de „Nymphomaniac: Volume 1“. Un film cu accente poetice, filosofice şi pornografice, care relevă un cineast înclinat mai mult ca oricând spre trivializarea unor idei generoase.

Un articol de Ionuţ Mareş|18 ianuarie 2014

CRONICA DE FILM Lars von Trier a devenit previzibil în dorinţa de a şoca exhibându-şi obsesiile, într-un teribilism reconfirmat de „Nymphomaniac: Volume 1“. Un film cu accente poetice, filosofice şi pornografice, care relevă un cineast înclinat mai mult ca oricând spre trivializarea unor idei generoase.

Sprijinit de o intensă campanie de promovare, începută cu mult timp înaintea de lansarea oficială şi înteţită în ultimele luni, „Nymphomaniac: Volume 1” („Nimfomana. Vol. 1”) este prima din cele două părţi ale unui film ambiţios a cărui variantă extinsă, director’s cut, va fi prezentată în februarie la Festivalul de la Berlin.

Ceea ce a ajuns în cinematografele din România şi din alte ţări este o versiune presupus cenzurată (filmul are, chiar şi aşa, suficiente scene explicite de sex), dar cu acordul final al lui Lars von Trier, după cum suntem informaţi de la început. Încă o dovadă a plăcerii de a se alinta din partea unui cineast clasicizat cu anticipaţie, care dă târcoale unor teme mari, absente din discursul majorităţii regizorilor contemporani.

În „Nymphomaniac: Volume 1”, danezul trivializează însă mai mult ca oricând astfel de idei înalte – dragostea, sexualitatea, moartea, credinţa, păcatul -, într-o construcţie cinematografică postmodernă, pe alocuri grav-poetică ori detaşat-ludică.

nymphomaniac

Scenă din filmul Nymphomaniac, volumul 1

O operă care jonglează abil cu mai multe genuri, ilustrând în diferite tonuri vizual-narative confesiunile pe care o nimfomană, Joe (Charlotte Gainsbourg, actriţa fetiş a lui von Trier), i le face salvatorului său, Seligman (Stellan Skarsgard), într-o punere în scenă a unei Judecăţi de Apoi prozaice, la care spectatorul este luat drept jurat.

După ce în „Antichrist” (2009) a imaginat o lume supusă păcatului, iar în „Melancholia” (2011) a proclamat distrugerea planetei, cu toate fiinţele umane neputincioase care o populau, Lars von Trier propune în „Nymphomaniac” povestea unei femei care încearcă să-şi umple pustiul sufletesc şi să-şi alunge teama de singurătate prin partide de sex cu cât mai mulţi bărbaţi, începute încă de la vârsta adolescenţei.

Pentru protagonista din „Nymphomaniac”, actul sexual nu este determinat de pasiune sau de dragoste (ambele inexistente), ci de dorinţa niciodată asumată conştient de acoperire a unui spleen existenţial. Sau cel puţin aşa lasă Joe de înţeles prin relatările despre aventurile tinereţii sale (cele de la maturitate sunt cuprinse în volumul 2, care va fi lansat la începutul lunii februarie).

Filmul lui Lars von Trier nu este făcut să alimenteze eventuali fiori erotici, dar nici să inducă dezgust cu orice preţ, deşi poate crea disconfort. Mizantrop blazat, dar capabil încă de şotii, danezul realizează mai degrabă fişa clinică a unei patologii, relevându-i simptomele. În demersul său, el se foloseşte de cât mai multe din mijloacele pe care cinemaul le pune pune la dispoziţia regizorilor îndrăzneţi, până la graniţa firavă care desparte accesele de geniu de eventuale căderi în rizibil.

INFO

Nymphomaniac (volume 1),
(Danemarca, Germania, Franţa, Belgia, UK, 2013)

Regia: Lars von Trier

Cu: Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgård, Stacy Martin, Shia LaBeouf

Rating: ●●●○○

Nymphomaniac va rula pe ecranele româneşti în două părţi: Nymphomaniac Volumul 1 – din 17 ianuarie 2014, iar din 7 februarie 2014 va intra Nymphomaniac Volumul 2. Filmul este distribuit de Independenţa Film.

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

Foto din Nymphomaniac – volumul 1 – capturi film

04
/10
/22

Clasicul film "Manasse" (1925), de Jean Mihail, poate fi redescoperit acum în versiune restaurată 4k, ceea ce înseamnă că imaginea are un aspect cât mai apropiat de cel al peliculei originale. Filmul poate fi văzut la Cinemateca Eforie.

27
/09
/22

O nouă generație de cineaști scandinavi face valuri, păşind pe urmele lui Ingmar Bergman, Lars von Trier și a mișcării Dogma. În acest an, trei regizori complet diferiţi, dar cu viziuni la fel de puternice, au participat în competiția de la Cannes.

26
/09
/22

Cea de-a VIII-a ediție a „Premiilor Constantin Chiriac” a avut loc în 23 septembrie 2022, în Prisăcani, satul natal al lui Constantin Chiriac, directorul general al Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu și președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, inițiator al acestei competiții prin care elevii sunt recompensați pentru creațiile lor literare.

23
/09
/22

Javier Bardem, unul dintre cei mai cunoscuți actori ai momentului, câștigător al premiilor Oscar, Globul de Aur, Goya și Bafta, revine pe marile ecrane din România în rolul principal din “Cel mai Tare Șef”, cea mai nouă comedie a multi-premiatului regizor spaniol Fernando Leon de Aranoa. Filmul intră în cinematografele din țară pe 4 noiembrie.

22
/09
/22

Delta Bucureștiului, în regia Evei Pervolovici, va putea fi văzut de vineri, 23 septembrie, în cinematografele din București (Cinema Elvire Popesco, Cinema Eforie, Cinema Muzeul Țăranului, Union), Arad (Cinema Arta), Bistrița (Cinema Dacia), Cluj (Cinema Arta, Cinema Victoria), Iași (Cinema Ateneu), Timișoara (Cinema Timiș), însă urmează să fie programat și la Brașov, Bârlad și Sibiu.

21
/09
/22

„Garantat 100%” începe noul sezon cu o ediţie eveniment. Hiromi Uehara, una dintre cele mai mari compozitoare şi pianiste de jazz ale momentului, este invitata lui Cătălin Ştefănescu în prima ediţie a noului sezon „Garantat 100%”. Urmărim ediţia pe 25 septembrie, ora 19.00, la TVR 1.

21
/09
/22

În luna octombrie, la History Channel puteți urmări un documentar despre aurul dacilor, un nou sezon din emisiunea „Așii amanetului”, un film despre viciile pe care le împărtășim și o istorie a armelor.