O bulă de libertate atipică în Cehoslovacia
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-bula-de-libertate-atipica-in-cehoslovacia/

Cum era să practici skateboarding în Cehoslovacia anilor ‘80? Dar să recurgi la tertipuri neaşteptate pentru a face rost de bani? Pe 4 şi 5 noiembrie, Centrul Ceh vă aşteaptă la două noi proiecţii din cadrul Documentary Mondays şi Fiction Tuesdays, cu „King Skate”, respectiv „Run, Waiter, Run!”.

Un articol de Liliana Matei|2 noiembrie 2019

Noul sezon de proiecții de film la Centrul Ceh a început, iar entuziaștii de filme documentare și ficțiuni cehe sunt așteptați în serile de luni și marți, de la ora 20:00, pentru o porție de noutate – și o bere cehă, desigur.

Pe 4 noiembrie, sala Centrului Ceh se transformă într-o rampă de skateboarding – nu una reală, din păcate, însă una imaginară cu siguranță, deoarece documentarul „King Skate” (foto sus) vă va transpune într-o lume total neașteptată. În Cehoslovacia a existat o comunitate foarte bine închegată de skateri, toți tineri, cu chef de viață și dorință de libertate, care, împotriva tuturor piedicilor, au reușit să-și construiască, și la propriu, și la figurat, o lume liberă în interiorul uneia mai puțin libere.

Documentarul îi prezintă pe cei care practicau skateboarding-ul în Cehoslovacia anilor ‘70-‘80, aducând în discuție aspecte sociale și politice, dar și nebunia de care dădeau dovadă skaterii în acea perioadă. Privitorul este transportat în lumea tinerilor rebeli din spatele Cortinei de Fier prin intermediul materialelor video din arhive personale, interviurilor cu skaterii în prezent și reportajelor TV de la acea vreme, toate pe un soundtrack punk.

Protagoniștii documentarului King Skate, pionieri ai skateboarding-ului cehoslovac, rememorează anii ‘70 și ‘80, în timpul cărora își construiseră propria lume eliberată de socialism, cu petreceri, adrenalină, plăci de skateboard și rampe diy, competiții în toată regula și tot ce era interzis de sistem.

Marți, la Fiction Tuesdaya, e rost de comedie, și cine nu vrea să vadă, în special, o comedie cehă? „Run, Waiter, Run!” (foto dreapta) îl are ca personaj principal pe Vrana, un librar sărac care are nevoie urgentă de bani. Slăbiciunea sa pentru femei l-a lăsat cu trei căsătorii eșuate și trei copii pe care nu îi poate susține financiar. Dar într-o zi, ceva ciudat se întamplă: la restaurant, un client beat îl confundă cu un chelner și îi oferă bani, ceea ce-l pune pe gânduri pe Vrana. Lăsându-se dus de val, acesta devine un șarlatan unic – pretinzând că este într-adevăr chelner, începe să adune bani de la clienții neavizați, ceea ce conduce la tot felul de situații neașteptate.

Dacă ați mai fost la Centrul Ceh, știți deja că berea cehă este din partea casei, intrarea este liberă, iar proiecțiile încep la ora 20:00. Evenimente Facebook aici: DM & FT.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

Parteneri media: AGERPRES, Radio România Cultural, Aarc – All About Romanian Cinema, Observator Cultural, Filme Cărţi, Ziarul Metropolis, MovieNews, Dilema Veche, LiterNet.ro, Zeppelin.

 

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.