O călătorie de la porţile închisorii până la Cannes sau sfârșitul verii lui 1989 în Cehoslovacia?
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-calatorie-de-la-portile-inchisorii-pana-la-cannes-sau-sfarsitul-verii-lui-1989-in-cehoslovacia/

Proiecţiile de film de la Centrul Ceh din această toamnă au ajuns la final. În ultima săptămână din acest sezon, luni, 3 decembrie, la ora 20:00, veţi putea urmări „Skokan”, povestea unui fost deţinut care începe o nouă viaţă, iar marţi, 4 decembrie, tot la ora 20:00, explorăm universul sumbru al animaţiei cehe „Alois Nebel”.

Un articol de Liliana Matei|29 noiembrie 2018

Luni urmărim călătoria lui Skokan, de la porţile închisorii până la Cannes. Întrebat dacă îşi percepe propriile filme mai degrabă ca documentare sau ficţiune, regizorul răspunde că „un film bazat pe scenariu şi pe colaborarea cu actori, sau non-actori, nu este un documentar. Skokan nu este un documentar, deşi reflectă realitatea şi psihologia unor non-actori, deoarece ei se angajează faţă de un cadru ficţional”. Petr Václav foloseşte tehnici specifice filmului documentar pentru a spune povestea unui bărbat proaspăt ieşit din închisoare, care lasă în urmă oarşul care l-a uitat şi îşi începe cariera muzicală.

Filmul de marţi începe la sfârşitul verii, în 1989. Alois Nebel (foto sus) este dispecer de tren într-o mică gară dintr-o regiune muntoasă, în apropiere de graniţa Cehoslovaciei. Este un om singuratic, preferând compania orarelor vechi în locul oamenilor şi apreciază liniştea gării goale – cu excepţia zilelor când se lasă ceaţa. Atunci halucinează, vede fantome şi umbre ale trecutului întunecat al regiunii, unde populaţia germană a fost supusă unor acte de răzbunare în urma celui de-al Doilea Război Mondial. Alois este bântuit de aceste coşmaruri şi în final ajunge într-un sanatoriu. După câţiva ani este lăsat să plece, numai că între timp lumea din exterior s-a schimbat – Zidul Berlinului a căzut şi regimul comunist din Cehoslovacia a încetat.

Skokan

Între Skokan şi Alois Nebel putem explora diferite perspective ale revenirii în societate. Pentru Skokan, obstacolele sunt de natură socială – un fost deţinut de etnie romă, într-un context în care sărăcia şi prejudecăţile rasiale sunt la ordinea zilei, este nevoit să găsească soluţii de unul singur când lasă în urmă viaţa de până atunci. Între timp, Alois Nebel se confruntă cu un altfel de problemă – lumea a mers înainte în lipsa lui, dar trecutul continuă să-l bântuie şi este imposibil să îşi găsească locul în noua realitate.

Unde? La Centrul Ceh. Când? Luni, 3 decembrie (Skokan), şi marţi, 4 decembrie (Alois Nebel). Proiecţiile vor începe la ora 20.00, intrarea este liberă şi vinul fiert din partea caseir.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

07
/01
/20

HISTORY® difuzează, în premieră, începând cu 7 ianuarie, în fiecare marți, de la ora 21:00, noul serial „Inexplicabil”, care vine în completarea programelor speciale lansate cu ocazia Lunii secretelor. Gazda producției este actorul William Shatner, câștigător al unui Glob de Aur și a două premii Emmy, care explorează pe parcursul celor opt episoade cele mai fascinante și ciudate mistere ale lumii.

06
/01
/20

Iată lista completă a filmelor premiate la cea de-a 77-a ediție a Globurilor de Aur, eveniment organizat de Asociaţia Presei Străine de la Hollywood (HFPA), la Los Angeles.

03
/01
/20

INTERVIU Cu ocazia lansării în România a celui mai recent film al său, "It Must Be Heaven", premiat cu o menţiune specială la Cannes, regizorul palestinian Elia Suleiman vorbeşte într-un interviu pentru Ziarul Metropolis despre stilul său inconfundabil, despre pericolele lumii de astăzi şi despre speranţa reprezentată de tânăra generaţie.

29
/12
/19

TOP A fost o ediţie foarte bună a festivalului de la Cannes, aşa că topul meu de final de an, care inevitabil e unul subiectiv, e influenţat de asta. Cap de listă e, totuşi, extraordinarul câştigător de la Berlin. Filmele-vedetă de la Veneţia nu m-au impresionat.

23
/12
/19

ANALIZĂ A fost un an cu de toate pentru cinematografia română: succese internaționale, apariția unor noi voci promițătoare, cineaști care se reinventează, prelungiri reușite ale realismului Noului Val, epigonism, insistența pe tema comunismului, filme de public, dar și un scandal în jurul concursului organizat de Centrul Național al Cinematografiei.

23
/12
/19

HISTORY® difuzează, în premieră, începând de astăzi, o mini-serie documentară, la 30 de ani de la Revoluția postdecembristă, care aduce în prim-plan mărturiile a șase participanți la evenimentele din 1989, din orașele București, Cluj, Timișoara, Brașov și Iași. Clipurile video vor fi difuzate atât pe canalele locale de social media, cât și pe canalul HISTORY România, din 23 decembrie.

20
/12
/19

CRONICĂ DE FILM În cel mai recent documentar de montaj cu imagini de arhivă, un gen în care e probabil cel mai bun cineast din lume, Serghei Loznița ne arată ritualul sinistru de grandios al înmormântării lui Stalin, în martie 1953.

19
/12
/19

Eden, povestea neobișnuită a unei tinere nevoite să trăiască în izolare totală, semnată de regizoarea maghiară Ágnes Kocsis, va avea premiera mondială la Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam (22 ianuarie – 2 februarie 2020), în competiția Big Screen.

16
/12
/19

Gala Premiilor Gopo, cel mai important eveniment care recompensează și celebrează realizările anuale ale cinematografiei românești, anunță apelul de înscrieri pentru categoriile de documentar și scurtmetraj ale ediției cu numărul 14, care va avea loc în luna martie. Data limită a înscrierii: 13 ianuarie 2020. Nominalizările vor fi anunțate în luna februarie.

11
/12
/19

CRONICĂ DE FILM „Marriage Story” (2019), noul film al regizorului Noah Baumbach, unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai cinemaului american independent, are toate datele pentru a se face simpatic: actori celebri și cool, un subiect cu o puternică încărcătură emoțională și o regie discretă. Este însă și un mare film?

Pagina 10 din 264« Prima...89101112...203040...Ultima »