O nouă expoziție MNAR aduce în prim-plan arta japoneză
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-noua-expozitie-mnar-aduce-in-prim-plan-arta-japoneza/

Muzeul Naţional de Artă al României prin Secţia de Artă Orientală vă invită miercuri 28 noiembrie, ora 17, în sălile Kretzulescu, la deschiderea expoziţiei de artă japoneză consacrată gravurilor-stîlp cunoscute sub numele „hashira-e”, prezentate publicului în premieră: „Imagini ale lumii trecătoare, hashira-e. Gravuri-stîlp japoneze din colecţia Muzeului Naţional de Artă al României”.

Un articol de Liliana Matei|25 noiembrie 2018

Hashira-e, sau gravurile-stîlp, fenomen artistic definitoriu pentru cultura urbană a epocii Edo (1615-1868), au fost create o perioadă limitată de timp, din a doua jumătate a secolului al XIX-lea pînă în primele decenii ale secolului XX. Cele 45 de exemplare selectate ilustrează perfect caracteristicile singulare, proprii acestui gen neobişnuit: formatul îngust, aproape imposibil, compoziţii novatoare, rezolvări spaţiale îndrăzneţe, recursul la imaginaţia privitorului. Subiectele se înscriu în repertoriul general al gravurii ukiyo-e: curtezane din cartierul Yoshiwara, perechi de îndrăgostiţi, femei frumoase, scene cu semnificaţii simbolice faste, parodii ale temelor clasice. Ansamblul este completat de cîteva gravuri de tip kakemono-e, apropiate ca factură artistică, şi de lucrări imprimate în alte formate curente în epoca Edo.

În expoziţie figurează opere ale unora dintre cei mai reprezentativi creatori de hashira-e: Ishikawa Toyonobu (1711-1785), Suzuki Harunobu (1725?-1770), Isoda Koryūsai (1735-1790), Torii Kiyonaga (1752-1815), Kitagawa Utamaro (1754-1806), Hosoda Eishi (1756-1829), Katsukawa Shunchō (activ între 1780-1801), Kikugawa Eizan (1787-1867).

Evenimentul se înscrie în programul expoziţional dedicat de muzeu „Imaginilor lumii trecătoare” (ukiyo-e). De-a lungul anilor acesta a introdus publicul în universul captivant al unor mari maeştri ai gravurii precum Toyohara Chikanobu (1838-1912), Utagawa Kunisada (1786-1865) şi Utagawa Kuniyoshi (1797-1861).

Lucrările din patrimoniul MNAR expuse în premieră sunt mici „uşi” întredeschise către lumea vastă, variată şi plină de culoare a Japoniei.

Curator: Carmen Brad

Sălile Kretzulescu

28 noiembrie 201831 martie 2019

Program de vizitare: miercuri-duminică, orele 10.00 -18.00

Prețul biletului: 10 lei

Gratuit: prima miercuri din fiecare lună

01
/10
/20

În ciuda restricțiilor contextului pandemic, 32.405 de persoane au participat la ediția a 7-a Art Safari, finalizată duminică noapte, probabil cel mai mare eveniment dedicat artei în România, unic ca amploare, concept și structură. Muzeul temporar, deschis pentru două săptămâni, de data aceasta în Victoria Tower, a ocupat cu artă o suprafață de 6.000 de metri pătrați și a găzduit 800 de opere în valoare totală de peste 12 milioane de euro.

28
/09
/20

Când arta devine o formă de a pătrunde dincolo de vizibil, în adâncurile nevăzute ale ființei, artistul accede la o conectare profundă cu el însuși prin accesarea părților nevăzută ale Sinelui. Creația capătă un substrat mult mai profund, iar artistul devine mai mult decât un simplu imitator al conținutului realității. Cel care lasă emoția să se manifeste pe pânză, invită privitorul spre expresivități și trăiri care compun un întreg ansamblu de stări ale creatorului.

24
/09
/20

Fundația Calea Victoriei aduce o mulțime de noutăți în programul de cursuri online al lunii octombrie, ca să te bucuri de seri reușite și energizante. Istorie și artă urbană, dicție și cetăți medievale, negociere și literatură sau comedie sunt doar câteva posibilități.

10
/09
/20

Ca o încununare a stilurilor arhitecturale neogotic, romantic şi neobaroc, Palatul din centrul Iașilor, conceput în spiritul palatelor comunale din Europa de Vest, priveşte semeţ în fiecare zi peste orizonturile capitalei culturale a Moldovei. Palatul a fost construit între anii 1906-1925 de către arhitectul Ion. D. Berindey, având suprafața totală de 34.236,35 mp.

08
/09
/20

Proiectul multidisciplinar H3 Garden before detach() se lansează miercuri, 9 septembrie, în București, pe Popa Nan 82. Cinci seri de muzică live, mai multe reprezentații ale spectacolului-instalație Who Am I? A human-robot performance decât erau prevăzute datorită cererii publicului și o expoziție fără precedent de instalații interactive reprezintă perspectiva dinamică pe care H3 o propune în această toamnă.