Her Word: viitorul poeziei feminine românești e în prezent
https://www.ziarulmetropolis.ro/her-word-viitorul-poeziei-feminine-romanesti-e-in-prezent/

Creatoarele platformei inovatoare Her Word vorbesc pentru Ziarul Metropolis despre acest experiment audiovizual unic în România, prin care îşi propun să exploreze şi să promoveze poezia contemporană feminină românească.

Un articol de Dan Boicea|25 septembrie 2020

Ziarul Metropolis: Cum s-a născut acest proiect? 

Creatoarele proiectului: Ideea ne-a venit în această primăvară, spre finalul perioadei de autoizolare, în care ne-am decis să punem laolaltă abilitățile noastre diverse din zona performativă, cu convingerile noastre feministe de necesitate a vizibilității poetelor, cu curiozitatea față de forța evocatoare a poeziei și cu dorința de a experimenta în zona video și de sunet, dincolo de ce poate face fiecare cu un telefon.

Ne-am strâns pe Zoom, am discutat despre forma și direcția pe care doream să o aibă platforma imaginată și am aplicat la sesiunea de finanțare Acces Online 2020 lansată în pandemie de Ministerul Culturii pentru a sprijini proiectele adresate mediilor digitale.

Într-o formă sau alta, chiar și fără această finanțare, am fi căutat modalități de a pune în practică aceste “întâlniri” virtuale între poezie, sunet, imagine și corp. Doar că posibilitățile noastre ar fi fost foarte restrânse. Am avut astfel șansa de a porni proiectul într-un fel de etapă-pilot care va continua și în anul viitor cu siguranță. Specificul Her Word – promovarea vocilor feminine în poezie prin clipuri video și audio care oferă posibile ilustrații ale universului poetic – ține și de faptul că suntem convinse de importanța creării de rețele de colaborări între artiste. 

Care a fost cea mai plăcută parte a proiectului? 

Cea mai plăcută parte a proiectului a fost indubitabil partea de creație. Discuțiile cu Svetlana Cârstean legate de universul fiecărei poete (pe care le-am avut pe Zoom în prima parte a proiectului), conceperea de către fiecare din noi a unei direcții estetice pentru fiecare videopoem, partea de pregătire, cooptarea de parteneri, discuțiile de producție, înregistrările de voce și filmările propriu-zise, contactul cu poetele de-a lungul editărilor, pe scurt toate momentele în care am simțit că ia naștere și se concretizează ideea pe care am avut-o inițial.

E un fel de parenting creativ cu totul special. Mai ales că reacția online la lansarea site-ului herword.ro și a canalului de YouTube unde uploadăm videopoemele și soundscape-urile a generat interes și reacții pozitive nu numai din nișa culturală deja interesată de poezie, ci și de către un public mai puțin familiar cu aceste hibride artistice.

Nu în ultimul rând, mobilizarea de resurse a fiecăreia dintre noi, interesul pentru promovarea și continuitatea proiectului și ideile de dezvoltare pe viitor ne aduc momente de satisfacție atât personală, cât și a grupului. Cunoașterea poetelor, atât ca scriitură cât și ca personalități puternice și interesante, a fost iarăși generator de bucurie. 

Care a fost cea mai grea parte a proiectului? 

Greutățile sunt inerente și la unele ne așteptam, de exemplu ca totul să fie îngreunat logistic, căci trăim vremuri de pandemie și chiar dacă produsele noastre sunt dedicate online-ului, au presupus o atentă organizare a filmărilor pentru a fi în siguranță, chiar și când echipa era restrânsă.

Finanțarea primită de la Ministerul Culturii prin programul Acces Online 2020 a făcut posibilă demararea și chiar existența Her Word până în momentul de față, dar în mod cert proiectul nostru fiind conceput foarte ambițios, ne-am confruntat și cu un volum mare de muncă. Ne-am propus ceva ce în mod realist depășea fondurile avute la dispoziție și chiar și timpul alocat – dar soluțiile de adaptare găsite au fost minunate, pentru că ne-am bucurat de sprijinul unor parteneri care au crezut în proiect – precum Lucian Alexe, care a super-dezvoltat în site identitatea vizuală concepută de Adriana Dinulescu din grupul nostru, Music Gear (parteneri de spațiu de filmare în decorul creat de Adriana), editurile Nemira și Max Blecher care ne-au dat undă verde în preluarea poemelor, unteatru care ne-a găzduit cu generozitate o parte din filmări, Scena9 care ne-a urmărit cu interes procesul de-a lungul întregii luni august.

Ei bine, toți acești parteneri s-au alăturat nouă și au făcut posibilă depășirea multor obstacole, financiare, logistice sau de implementare. Partea de traducere în engleză a poemelor nu a fost lipsită de provocări, deoarece traducerea de poezie e ceva cu totul special – dar și aici sprijinul poetelor și al Svetlanei ne-a ajutat enorm. În final, o dificultate normală dar pe care văd că o depășim cu brio este legată de reticența oamenilor de a consuma poezie, în orice formă, considerată pe nedrept o nișă etanșă adresată unei anumite elite. Aducerea poeziei spre consumatorul de cultură – și mai ales consumatorul de vizual și digital – fără a-i sărăci sensurile – este unul din pariurile noastre de cursă lungă. 

Care este conținutul proiectului, ce găsim pe site și cum îi poate fi el util publicului?

În această etapă-pilot ce s-a încheiat la începutul lunii septembrie, am lansat website-ul https://herword.ro/ , unde se află deja 5 din cele 8 videopoeme pe care le propunem publicului, celelalte trei fiind în post-producție și pe care le vom uploada până la finele lunii.

De asemenea, există soundscape-urile create de Diana Miron și de Laurențiu Coțac, împletind în peisaje sonore recitarea poemelor cu compoziția de sunet. Selecția de poeme traduse în engleză făcută cu supervizarea poetelor e de asemenea inclusă pe site, unele fiind acompaniate de vocea poetelor citind câte un poem reprezentativ. Am inclus pe site și statementuri poetice ale celor patru  – Jesica Baciu, Teodora Coman, Anastasia Gavrilovici și Krista Szöcs – precum și al Svetlanei Cârstean. Iar o mică surpriză este un soundscape creat pe baza unui poem scris de o tânără poetă de 11 ani, un poem tulburător și emoționant creat la Incubatorul de lectură și care funcționează aproape ca un manifest al nostru și ne dă extra-speranță în viitorul poeziei.

De asemenea, formatul site-ului este unul care permite creșterea lui organică, în ideea de platformă ce se va îmbogăți cu timpul cu alte materiale – interviuri cu poetele, video de making of etc – și mai ales calupuri ulterioare de videopoeme. Pe lângă un “loc de joacă” și de explorare a fiecărui videopoem – fiecare e făcut în altă stilistică și cu alte mijloace media – site-ul încurajează și apropierea față de poezia contemporană scrisă de femei.

Fără să negăm caracterul intim al lecturii de poezie, credem că ea poate funcționa și drept cadru / scenariu non narativ pentru explorări video, care sunt o posibilă translație în vizual a sensibilității lirice. Vrem ca Her Word să crească organic și avem în minte colaborări și parteneriate – precum cel cu Poster x Poem, un proiect inovator care alătură arta grafică poeziei prin postere racordate la mood-ul de aici și acum. În viitorul apropiat ne propunem să aducem cât mai multe poete pe această platformă, cu care să dezvoltăm și module special create de empowerment al lor, ca voce, prezență scenică și crearea propriilor lor materiale audio-video.  

Echipa proiectului Her Word

s-a coagulat în jurul nucleului inițial format din

Ilinca Hărnuț, (actriță, performer și coordonator al proiectului). Foto: Valentin Tache

Diana Miron (muziciană, performer și sound designer). Foto: Horațiu Șovăială

Valentina Zaharia (actriță, performer și producător delegat al activităților noastre în etapa pilot). Foto: Vlad Bîrdu

Adriana Dinulescu (scenograf și designer). Foto: Brune Charvin

Teodora Velescu (coregrafă și performer). Foto: Iacovision

Elena Morar (regizoare de teatru și inițiatoarea proiectului). Foto: Adi Bulboacă

După cum se poate vedea, backgroundurile noastre sunt diverse dar au în comun faptul că venim din zona artelor performative, deși avem afinități și cu alte zone de expresie artistică – arte vizuale, film.

Pe parcursul proiectului ni s-au alăturat pe partea creativă

Răzvan Mihalachi (videograf și operator). Foto: Valentin Tache

și Laurențiu Coțac (sound designer) care au colaborat masiv la majoritatea materialelor (clipuri video și soundscapes), iar proiectul-pilot include și guest featurings punctuale de la Alex Bălă pe sunet și Andreea Lăcătuș pe imagine.

Extrem de importantă în proiectul nostru a devenit Svetlana Cârstean, poetă pe care am ales-o ca mentor al grupului nostru, care ne-a fost de un ajutor neprețuit pe parcursul etapei-pilot și o reală inspirație – ea e și cea care a realizat selecția poemelor.

Fiecare din noi a realizat conceptul câte unui videopoem conform viziunii sale personale (veți vedea pe site că sunt foarte diverse și ne bucurăm că au rezultat așa în mod natural), dar a preluat și roluri organizatorice în proiect, de organizare, promovare, concepere materiale, etc.

Diana Miron s-a ocupat de partea de soundtracks și de peisaje sonore (soundscapes) pornind de la înregistrarea poemelor.

Unde poate fi văzut proiectul

Site oficial: https://herword.ro/
Facebook: https://www.facebook.com/herword.ro/
Instagram: https://www.instagram.com/herword.ro/
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCxbRCDXxeqRpEsuOAPUsSMg

20
/10
/20

Editura Muzeului Național de Artă Contemporană și-a adăugat în colecție o nouă publicație „reper” pentru istoria vizualității contemporane din România, marcând astfel borna istorică a 30 de ani de la evenimentele lui decembrie 1989.

13
/10
/20

Expoziția-fenomen „Woman Unchained“ by Irina Greciuhina, care-a fost deschisă timp de o lună în spațiul expozițional Arbor.art.room, perioadă în care s-a bucurat de un imens succes, s-a închis în „real“, dar iubitorii de frumos mai au o șansă să contemple „Cina cea de taină“ cu femei și alte lucrări care i-au încântat pe bucureșteni în această perioadă.

12
/10
/20

Maria Orosan-Telea condensează în spațiul Kunsthalle Bega Box sub numele Later Edit 13 evenimente cuprinse în programul „Draft” - un program curatorial despre proiecte artistice în stadiu de idee, parțial realizate sau replicabile la scară mai mare, desfășurat din 2018 în Biblioteca Pavilion din Timișoara.

05
/10
/20

O expoziție de fotografie, proiecții de filme, teatru, recital de saxofon – programul Institutului Cervantes din București pentru luna octombrie include o serie de evenimente artistice care evidențiază creativitatea și caracterul inovator al mediului artistic de limbă spaniolă, o formă de a marca Ziua Națională a Spaniei, celebrată pe 12 octombrie. Totodată, octombrie înseamnă și reluarea activităților cu prezență la sediul instituției, din Bulevardul Regina Elisabeta 38.

01
/10
/20

În ciuda restricțiilor contextului pandemic, 32.405 de persoane au participat la ediția a 7-a Art Safari, finalizată duminică noapte, probabil cel mai mare eveniment dedicat artei în România, unic ca amploare, concept și structură. Muzeul temporar, deschis pentru două săptămâni, de data aceasta în Victoria Tower, a ocupat cu artă o suprafață de 6.000 de metri pătrați și a găzduit 800 de opere în valoare totală de peste 12 milioane de euro.

28
/09
/20

Când arta devine o formă de a pătrunde dincolo de vizibil, în adâncurile nevăzute ale ființei, artistul accede la o conectare profundă cu el însuși prin accesarea părților nevăzută ale Sinelui. Creația capătă un substrat mult mai profund, iar artistul devine mai mult decât un simplu imitator al conținutului realității. Cel care lasă emoția să se manifeste pe pânză, invită privitorul spre expresivități și trăiri care compun un întreg ansamblu de stări ale creatorului.

Pagina 1 din 5812345...102030...Ultima »