O scrisoare pierduta, in premiera absoluta la Opera Nationala din Bucuresti
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-scrisoare-pierduta-in-premiera-absoluta-la-opera-nationala-din-bucuresti/

Spectacolul de operă „O scrisoare pierdută”, semnat de compozitorul Dan Dediu şi regizat de Ştefan Neagrău, va avea premiera absolută duminică, la Opera Naţională Bucureşti (ONB).   Transpunerea muzicală a celebrei comedii semnate de I. L. Caragiale este montată în regia lui Ştefan Neagrău, iar decorurile aparţin Vioricăi Petrovici. Următoarele reprezentaţii vor avea loc pe […]

Un articol de Andrada Văsii|13 decembrie 2012

Spectacolul de operă „O scrisoare pierdută”, semnat de compozitorul Dan Dediu şi regizat de Ştefan Neagrău, va avea premiera absolută duminică, la Opera Naţională Bucureşti (ONB).

 

Transpunerea muzicală a celebrei comedii semnate de I. L. Caragiale este montată în regia lui Ştefan Neagrău, iar decorurile aparţin Vioricăi Petrovici.

Următoarele reprezentaţii vor avea loc pe 22 decembrie 2012 şi 13 ianuarie 2013.

Lucrare a compozitorului Dan Dediu, „O scrisoare pierdută” – o poveste cu „zevzeci şi zombies”, aşa cum o numeşte autorul – este o lucrare omogenă pe placul tuturor. Autor a 147 de lucrări din toate genurile muzicale, Dan Dediu a declarat pentru ONB că punctul de pornire pentru partitura creată se află în anul 2009, urmând trei ani de muncă asiduă pentru a scoate la lumină o partitură de peste 600 de pagini, informează un comunicat .

„Conduceam maşina într-un trafic infernal din Bucureşti şi am dat drumul la radio pe canalul România Muzical. Se transmitea un tango de Piazzola. Într-o fracţiune de secundă mi-am dat seama: «Ăsta e Tipătescu!» Restul a venit aproape de la sine: Trahanache, uns cu alifiile ritmurilor şi inflexiunilor melodice balcanice; Caţavencu, versatil şi alunecos într-un registru ce trece de la hora lungă şi romanţă la habaneră şi French can-can; Farfuridi, cu dublura sa Brânzovenescu, pendulând între bossa nova şi peşrev turcesc;

Cetăţeanul turmentat, luând în piept talazurile fanfarei moldoveneşti; Pristanda, fante de cartier cu năduf de musical hollywoodian; Dandanache, un OZN politic arhetipal muiat în sos de vin folcloric, cu un iz suspect de manea, dar cu pretenţii şi reuşită de simfonie; mulţimea – o oaste de zevzeci chiuind şi chefuind de zor. Şi, bineînţeles, Zoe: platoşă mândră de bolero, ascunzând însă o oază de omenesc, de iubire şi suferinţă sub chipul unui vals trist”, spune artistul.

Noua producţie ONB este pusă în scenă de regizorul Ştefan Neagrău, cel care a conceput şi libretul operei.De-a lungul carierei, acesta a montat mai multe spectacole la diferite teatre lirice din ţară, dintre care „Turandot” şi „Madama Butterfly” de Giacomo Puccini, „L’Elisir d’amore” („Elixirul dragostei”) de Gaetano Donizetti – debutul ca regizor de operă -, „Così fan tutte” de Wolfgang Amadeus Mozart, „Le Nozze di Figaro” („Nunta lui Figaro”) de acelaşi compozitor, „Secretul lui Marco Polo” de Francis Lopez – debut ca regizor de operetă.

„Peste ocean, la amerindieni, pacea se consfinţeşte prin fumarea pipei păcii de către foştii inamici. În spaţiul mioritic, chiar şi conflictele cele mai tăioase îşi pot găsi rezolvarea la un mic şi o bere. Personajele «Scrisorii pierdute», asemenea partidelor politice, sunt gata să se sfâşie, să-şi spargă capetele. Conflictele par definitive, rod al verticalităţii, al intransigenţei morale sau ideologice. Definitive? La români? Când «enteresele» o cer, nimic nu e definitiv. Sus, pe scena politică, alianţele se fac şi se desfac. Jos, masa celor mulţi şi manevraţi oscilează între două extreme: intransigenţa cu care-şi judecă aleşii pe de o parte şi pofta hulpavă pentru scandal, pentru ziarul de cancan, pe de alta”, a declarat Ştefan Neagrău pentru ONB.

Conducerea muzicală va fi asigurată de dirijorul Tiberiu Soare, unul dintre cei mai valoroşi şi cunoscuţi şefi de orchestră din tânăra generaţie. Acesta a colaborat, de-a lungul carierei, cu numeroase instituţii de cultură, printre care orchestrele filarmonicilor din Braşov, Craiova, Constanţa, Timişoara, Oradea, Iaşi, Orchestra de Cameră Radio, Orchestra Naţională Radio. În 2004, Tiberiu Soare a realizat conducerea muzicală a premierei româneşti a operei „Münchausen” de Dan Dediu. La pupitrul Orchestrei Naţionale Radio, al cărei dirijor principal este începând din 2012, a realizat până acum mai multe concerte şi înregistrări, fiecare apariţie a sa adăugând noi succese în palmaresul său.

 

Sursa: Mediafax

07
/02
/24

Band-ul internațional TIME IN OUR HANDS TRIO va prezenta sâmbătă, în premieră în România, noul său program cu compozițiile celor trei membri, într-un concert marcat de improvizație conceptuală, de la jazz la baroc european și, interesant, muzică tradițională românească.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.