Octavian Saiu: „În lumea tehnologiei, îmi păstrez încrederea în frumusețea cărții”
https://www.ziarulmetropolis.ro/octavian-saiu-in-lumea-tehnologiei-imi-pastrez-increderea-in-frumusetea-cartii/

Pe 18 decembrie a avut loc lansarea cărţii ,,Hamlet şi nebunia lumii”, de Octavian Saiu. „O carte care se citeşte dintr-o respiraţie”, după cum a caracterizat-o criticul de teatru Ludmila Patlanjoglu.

Un articol de Judy Florescu|19 decembrie 2014

Situat în Piața Lahovari, Teatrelli este cea mai nouă cafenea-teatru din București, loc cochet cu nici 100 de locuri, în  care se petrec o sumedenie de evenimente culturale  care ar putea face obiectul intereselor bucureșteanului – spectacole de teatru, concerte, performance-uri și lansări de carte. Cea mai recentă – lansarea unui volum despre Hamlet, semnat de Octavian Saiu.

Octavian Saiu, profesor, cercetător și critic de teatru, a declarat la lansare: ,,Punctul care pentru mine a fost determinant în parcursul pe care l-am străbătut scriind despre Hamlet a fost un gând a lui Jaqcues Lacan, psihanalist, care, inspirat de metafora lui Hamlet care sfârșește precum regele în stomacul unui cerșetor spune ceva ce cred că merită reținut: «Nu doar cerșetorul care se crede rege e nebun, ci și regele care se crede rege.» Într-un fel sau altul, convingerea adevărului, conștiința propriei posturi și asimilarea statutului de om puternic produc toate, în stadii diferite, un fel de glisare spre nebunie. Cred că în această formă, contextualizată diferit, nebunia e prezentă în lumea în care trăim. Am simțit nevoia să scriu o carte într-o lume care e asaltată de mijloace tehnologice mult mai complexe, pentru că păstrez un fel de încredere naivă probabil în realitatea și frumusețea cărții ca obiect. Cuvântul carte nu lipsește din nicio piesă a lui Shakespeare.”

Ludmila Pantlajoglu, critic teatral, a adăugat: ,,Hamlet este o piesă mitică, o piesă matricială ca problematică existențială care a străbătut timpul, epocile, o piesă în care se întâlnește tradiția cu modernitatea și postmodernitatea, Orientul cu Occidentul. Hamlet e un personaj care fascinează lumea teatrului, dar și viața noastră cotidiană, în social, în politic, în cultură. Hamlet și nebunia lumii este o carte care se citește dintr-o respirație.”

DSC01259p

Marina Constantinescu

Marina Constantinescu, director al Festivalului Național de Teatru: ,,Punctul de întâlnire dintre mine, cititorul, și vocea lui Octavian Saiu din această carte este spectacolul lui Ostermeier, o lume care își țipă nu doar nebunia neputința, ci și tragicul, manipularea, violența. Este un Hamlet memorabil care sparge convenții de toate felurile și peste care nu se va putea trece, pentru că este Hamletul acestui timp, scăpat sub orice fel de control.”

Emil Hurezeanu, jurnalist: ,,Octavian Saiu are un fel de sensibilitate cuviincioasă, o inteligență urbană și foarte empatică. Reușește imediat să te includă într-un radar propriu. Cărțile lui sunt toate ale unui tânăr savant irepresibil. Are acea abilitate superioară care simplică materiile complicate, mai ales când vorbești despre Hamlet, despre Shakespeare, despre nebunie, despre dragoste. ”

Pentru apariția acestei cărți, cu ocazia a 450 de ani de la nașterea lui  William Shakespeare, Emil Boroghină, director al Festivalului Internațional Shakespeare de la Craiova, i-a oferit lui Saiu premiul-simbol al festivalului pe care îl conduce: ,,Trăiesc cu speranța că această carte va vedea lumina tiparului și într-o variantă în limba engleză și că ea va fi lansată cu prilejul Festivalului Shakespeare din anul 2016.”

foto/video: Judy Florescu

12
/07
/21

Ziarul Metropolis vă invită să citiți un fragment din volumul „Malvinița. Așa se scrie dragostea. Epistolar erotic. parCurs de comunicare creativă” de Eugen Istodor, recent publicat la Editura Polirom.

08
/07
/21

Un portret al excepționalei gânditoare de secol XX, Hannah Arendt, schițat de autoarea americană Hannah Jewell în volumul „100 de femei afurisite. O istorie” (Editura Nemira, 2021, colecția „Orion”).

07
/07
/21

Cum evităm problemele financiare în cuplu? Cum ar trebui economisiți și investiți banii familiei pentru a ajunge la echilibru și prosperitate? Curtea Veche Publishing lansează ghidul de bază pentru orice cuplu aflat la început de drum.

07
/07
/21

Joi, 8 iulie, la ora 18.00, pe paginile de Facebook Cărturești (facebook.com/Carturesti) și Polirom (facebook.com/polirom.editura), va avea loc o discuție pornind de la „Eu, Tituba, vrăjitoarea neagră din Salem” de Maryse Condé, romanul laureat al Premiului Noii Academii Suedeze pentru Literatură 2018 & Grand Prix Littéraire de la Femme 1986.

06
/07
/21

Miercuri, 7 iulie, la ora 19.00, pe paginile de Facebook Cărturești (facebook.com/Carturesti) și Polirom (facebook.com/polirom.editura), scriitoarea Simona Antonescu va intra în dialog cu criticul Bogdan Crețu pornind de la romanul „În umbra ei”, apărut recent în colecția „Fiction Ltd.” a Editurii Polirom.

04
/07
/21

Pentru a marca 200 de ani de la nașterea lui Vasile Alecsandri (1821-1890), deținătorul primului premiu internațional pentru literatura română, Muzeul Național al Literaturii Române Iași organizează în 2021 o serie de expoziții, concursuri, ateliere, întâlniri și apariții editoriale speciale.

01
/07
/21

Zilele acestea, a plecat către librăriile din întreaga țară o nouă ediție, revăzută, a Jurnalului lui Franz Kafka, editată în colecția ANANSI World Fiction într-un format grafic deosebit.

28
/06
/21

„Forma lucrurilor. Alfabetul geometriei”, cartea lui Marco Andreatta publicată recent în colecția Știință, spune povestea geometriei, pe care autorul o descrie drept unul dintre cele mai studiate şi sofisticate sisteme ale gândirii filozofice, capabil să furnizeze interpretări ale lumii în care trăim şi tehnicile de care avem nevoie ca să ne putem împlini aşteptările şi dorinţele. Orientarea în spațiu, perceperea unui obiect prin forma sa, minimizarea distanțelor de deplasare – toate acestea sunt înzestrări geometrice de care ne folosim în viața de zi cu zi.

17
/06
/21

Ziarul Metropolis vă prezintă un fragment din romanul „un nor în formă de cămilă” de Alina Nelega, recent apărut la Editura Polirom, în colecția „Fiction Ltd.” (disponibil și în ediție digitală).