„Oglinda neagră”, premiera estivală a Teatrului Nottara
https://www.ziarulmetropolis.ro/oglinda-neagra-premiera-estivala-a-teatrului-nottara/

Stagiunea estivală a Teatrului Nottara prezintă sâmbătă, 29 august, de la ora 19.00, în Parcul Cişmigiu, premiera spectacolului „Oglinda neagră”.

Un articol de Liliana Matei|25 august 2020

Montarea după texte de I.L.Caragiale este o poveste muzicală de Cristina Juncu, pe beat-uri de Sever Bârzan și Iulian Sfircea, anunță organizatorii. Protagoniști: Rareș Andrici, Mihaela Subțirică, Vlad Bălan, Cristina Juncu, Crenguța Hariton, iar scenariul este semnat de Vlad Bălan și Cristina Juncu.

Direct din cancelaria drăcușorilor, repetent a 25361-a oară, Aghiuță e pedepsit și trimis pe pământ, unde aterizează în… vagonul restaurant al acceleratului 333, Oradea-București, staționat în clipa aceea la Băicoi. Și așa începe povestea. O poveste cu multă muzică și mult umor, în care veți redescoperi lumea nebună a lui Caragiale printre note muzicale, reinventată  și amuzant (re)consemnată de Cristina Juncu, într-o călătorie „de plăcere” braț la braț cu cele mai simpatice personaje din schițele lui. De la „amicii” Lache și Mache care conversează la un pahar la celebrul Dl. Goe, la și mai celebrul cățel Bubico sau la superba Mimi care face nebunii cu șeful într-un vagon CFR, Oglinda neagră dezvăluie lumea noastră de ieri, de azi și dintotdeauna, cu nebuniile și trăsnăile ei și surprinde perfect celebrele cuvinte ale „drăcușorului” Caragiale: „Zi-le oameni și dă-le pace!”. Dacă vreți să vedeți ce pățește Aghiuță, când se întoarce acasă, după drăciile săvârșite pe pământ, și de ce găsește tot poporul drăcesc adunat în Marea Piață Roșie din Mijlocul Iadului și ce pandemie e pe cale să declanșeze, veniți să (vă) priviți (în) Oglinda neagră!

Și, pentru că toate poveștile încep cu „a fost odată”, așa începe și povestea Cristinei Juncu. A fost odată… „o zi toridă de început de vară, când ședeam la umbra unui stejar bătrân și scorburos din Parcul Tineretului și meditam la ce-aș putea presta în perioada infernală pe care urma să o traversăm. Când, deodată, pământul s-a despicat în fața mea și, din bulboana iadului a ieșit un drăcușor simpatic. S-a recomandat Iancu.

Mi-a zis că taică-su (desigur, nu se referea la cel din ceruri) l-a trimis pe pământ să consemneze drăciile pe care le vede… Mi-a sunat cunoscut. L-am rugat să fie eroul poveștii mele. Inspiră-mă!, i-am zis. A acceptat, cu condiția să-i împrumut opera unui anume Caragiale, care, se zice pe la ei prin împărăție, a documentat deja multe drăcovenii. Un pact rezonabil, mi-am zis, fără vândut suflete sau alte nenorociri.

Dar de ce tocmai Caragiale?, l-am întrebat, curioasă. Cara vine din turcescul Kara, care însemnează negricios, întunecat. Iar„Giale vine din grecescul Giali, care însemnează oglindă. Oglinda neagră!, zice, și pe urmă râde: Bwahahahahaha. Aha!, am zis eu. Și am bătut palma.”

Rareș Andrici:

„Iar Caragiale? – ziceam. Da, dar este cu totul altceva. Nu m-am distrat de mult aşa. Oglinda neagră este un spectacol-jucărie, la care lucrul nu se opreşte niciodată pentru actori, atâta vreme cât suntem dispuşi să ne jucăm.”

Mihaela Subțirică:

„M-a bucurat foarte mult propunerea Cristinei Juncu de a face parte din acest proiect, care a venit ca o gură de aer proaspăt, după perioada de izolare. Oglinda neagră este un spectacol-concert, plin de povești spuse în cântece compuse de Cristina, cu mult umor, care te umplu de bună dispoziție, atât de necesară, în special acum. Pentru mine, este o experiență extraordinară și o premieră să iau parte la un proiect muzical, o bucurie întâlnirea cu: Crenguța, Rareș, Vlad, colegii mei dragi și foarte talentați, pentru care îi mulțumesc din suflet Cristinei.”

Vlad Bălan:
„În Oglinda neagră am încercat să creăm un scenariu original, ilustrat printr-o serie de cântece pornind de la schițele și nuvelele lui Caragiale. Știind că vom juca în aer liber, după această perioadă dificilă, ne-am gândit să venim spre oameni cu un subiect simplu, abordat relaxat, fără artisticăreli. În repetiții, cântat la diverse instrumente bizare, am improvizat cu sunetele care pot fi produse de varii obiect. Sper ca oamenii să se distreze la spectacol cel puțin cât am făcut-o noi la repetiții.”

Crenguța Hariton:

„Tare m-am bucurat să aflu că, după atâta stat în casă cu motanu’, voi intra in repetiții pentru un spectacol nou. M-am și speriat, și nu degeaba. E un spectacol muzical, iar asta-mi forțează limitele la maximum. Deci, iată-mă iar în luptă cu mine, cu temerile mele, cu blocajele și cu piedicile pe care singură știu atât de bine să mi le pun. Slavă Domnului că, deși e mult de muncă, iar timpul e foarte scurt, echipa-i așa bună, că am încredere să vă invit să priviți în Oglinda neagră. Reflexia va fi plină de umor, muzică de multe feluri și bucurie. Multă.”

Toate evenimentele se vor desfășura în conformitate cu prevederile impuse pentru respectarea măsurilor de protecție împotriva COVID-19.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.