„Omul care a văzut moartea“, o comedie bună, la Teatrul „Toma Caragiu“ din Ploieşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/omul-care-a-vazut-moartea-o-comedie-buna-la-teatrul-toma-caragiu-din-ploiesti/

Avem dramaturgi valoroşi în istoria teatrului românesc, care au scris texte de teatru cu teme valabile şi astăzi. Un exemplu în acest sens este inspirata alegere a comediei „Omul care a văzut moartea” de Victor Eftimiu, în repertoriul Teatrului „Toma Caragiu” din Ploieşti. Piesa a fost scrisă în doar trei zile.

Un articol de Monica Andrei|21 mai 2014

Victor Eftimiu este scriitorul care strecura discret în memoriile sale mărturisirea: „Sunt modest, cu condiţia să se ştie!”. A cunoscut de timpuriu psihologia succesului, fiind poet, gazetar, dramaturg, critic, director de teatru.

Prietenul şi sfătuitorul actorilor a fost directorul Teatrului Naţional în perioade diferite. S-a născut la 24 ianuarie 1889 în Albania şi a decedat la 27 noiembrie 1972 în Bucureşti. În perioada interbelică a devenit francmason şi membru al Academiei Române, în 1948.

A scris satire bucureştene, comedii provinciale, drame medievale, tragedii antice, legende româneşti. “Înşir-te mărgărite”, „Cocoşul negru”, „Prometeu”, „Ringala” sunt câteva dintre piesele de teatru scrise şi montate mai des pe scenele româneşti, astăzi.

Comedia „Omul care a văzut moartea” s-a jucat mult, în ţară şi în străinătate. Textul a fost tradus în Iugoslavia, Cehoslovacia, Finlanda, Polonia.

Povestea este simplă şi oricând actuală. Un podgorean pe nume Alexandru Filimon (Ion Radu Burlan) candidează pentru postul de primar al oraşului şi salvează de la înec un tânăr vagabond (Bogdan Farcaş). Îl aduce în casa sa, îl îmbracă, îl hrăneşte, iar acesta, cu tupeu, vrea de toate, inclusiv s-o ia pe fiica podgoreanului de nevastă (Mihaela Popa), femeie care este deja logodită.

Pentru fapta sa nobilă, viitorului primar îi creşte popularitatea, în oraş se scandează lozinci electorale optimiste, iar şansele cresc. În acelaşi timp, viitorul cuscru, domnul Leon (Ilie Gîlea), farmacist, vine în casa podgoreanului şi în loc să discute despre viitoarea nuntă ţine morţiş ca podgoreanul să renunţe la postul de primar şi-i promite că va fi pe lista consilierilor, pentru că şi farmacistul îşi dorea funcţia.

Alice Filimon (Mihaela Popa), fiica podgoreanului, este logodită cu băiatul farmacistului, Georgică (Cristian Popa), un avocat bâlbâit şi prostuţ. Dacă podgoreanul nu renunţă la candidatură, atunci căsătoria tinerilor este în pericol. Se duce o luptă acerbă.

Ion Radu Burlan, Bogdan Farcas 3

Ion Radu Burlan şi Bogdan Farcaş, în „Omul care a văzut moartea“

Acţiunea se petrece doar în casa familiei Filimon, într-un interior de modă veche, cu acelaşi tablou pus obsesiv pe toţi pereţii din casă, în diferite dimensiuni: un acvariu, o masă, nişte scaune şi o fereastră.

Regizorul Cristi Juncu alege în plus, pentru începutul şi finalul spectacolului, scene ca de film mut. Vedem automatismele şi gesturile actorilor în scenă şi textul pe ecran.

Tânărul vagabond, rol bine interpretat de către Bogdan Farcaş, este dezgheţat, are mult farmec, încurcă şi descurcă situaţiile, îşi dezvăluie identitatea de actor şi le spune adevăruri dure în faţă, mai ales faptul că toată lumea aleargă numai după bani şi funcţii. E omul care aduce descătuşarea.

Actorul apare în scenă şi în rolul “vărului” Ilie Filimon care vine de la Chişinău. Cu accent moldovenesc, stârnind râsul, profită din plin de întâmplare ca să pătrundă într-o societate unde n-ar fi avut acces. Văzându-i pe toţi îmbătaţi de mirajul puterii, e acel nimeni care le organizează vieţile, ajungând să promită şi un post de deputat, după ce se asigură că va primi o rentă viageră atunci când domnul Filimon va fi primar.

Cu personaje puţine, un singur decor şi fără figuraţie, comedia “Omul care a văzut moartea” se poate reprezenta fără nicio lăsare de cortină, fără prea mari “găselniţe” regizorale, chiar şi în cele mai grele condiţii de turneu, iar succesul la public este garantat.



01
/11
/17

Producţia celui de-al şaselea sezon al „House of Cards”, care va fi şi ultimul al acestui serial, a fost suspendată până la „noi ordine”, după ce, în urmă cu trei zile, Kevin Spacey, care joacă rolul principal, a fost acuzat de actorul Anthony Rapp că l-a hărţuit sexual în urmă cu 30 de ani.

01
/11
/17

O ediție foarte rară din "Swann", primul volum al romanului ''În căutarea timpului pierdut'', a fost vândut luni la casa de licitație Sotheby's cu peste o jumătate de milion de euro. O comoară pentru bibliofili, volumul este unul dintre cele cinci exemplare ale lui "Swann" imprimate pe hârtie japoneză sau "washi" de către Marcel Proust (1871-1922).

01
/11
/17

Cineama.ro vă invită vineri, 3 noiembrie 2017, orele 18:00, la sala Atrium a Institutului Francez, la o întâlnire cu regizorul Péter Forgács, care va introduce publicul român în practica sa artistică ce constă în folosirea filmărilor cineamatorilor ca material brut în instalații media și filme documentare de reorchestrare postmodernă a istoriei.

30
/10
/17

„Eu am sentimentul că mă mut. Într-un alt spațiu. Nu pot încă să-l definesc. E o nouă locuință. Toate amintirile strigă după mine să nu le uit.” Sunt cuvintele care încheie, ca un strigăt, volumul „Bricabrac” de Lucian Pintilie, pe coperta 4, ca o promisiune pentru universul nebun și genial cuprins în cele peste 700 de pagini.

30
/10
/17

Telefonul public care generează poeme după ce ai introdus cardul bancar, piramida care levitează cu puterea minții privitorului, incursiuni audio intr-un viitor foarte, foarte îndepărtat și design speculativ care evidențiază discriminarea sau abuzul de putere - acestea sunt câteva dintre proiectele pe care Liminal, primul festival de artă, știință și tehnologie din România le aduce în fața publicului săptămâna aceasta.

30
/10
/17

Iubitorii teatrului tv pot vedea, în această seară, la TVR 2, de la ora 21.10, spectacolul „Radikal”, o coproducție Casa de Producţie TVR - Green Hours, filmată în studiourile TVR, în regia lui Silviu Jicman. „Radikal” este o biopsie comică făcută extremismului și expune absurdul, incoerența, infantilismul și lipsa de logică a celor care îl îmbrățişează.

30
/10
/17

Actrița franceză Juliette Binoche a mărturisit, duminică seară, că, atunci când era copil, a admirat-o foarte mult pe Nadia Comăneci și că a sunat inclusiv la ambasada României pentru a afla adresa sportivei, iar după ce i s-a spus că aceasta locuiește "în Carpați", artista a dorit mereu să ajungă în locul respectiv.

30
/10
/17

Kevin Spacey a recunoscut că este homosexual, după ce Anthony Rapp, actorul din ”Star Trek” şi ”Rent”, l-a acuzat că i-ar fi făcut avansuri sexuale pe vremea când Rapp avea doar 14 ani. Actorul distins cu două premii Oscar spune că această poveste i-a dat curajul să mărturisească alte lucruri despre viaţa lui personală...

29
/10
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Așa l-a caracterizat un exeget pe cel născut în 1896 la Slatina și mort în exil la Madrid în 1961. Viața lui rămâne o pildă de felul cum se formau odinioară intelectualii în spațiul românesc, unde înzestrarea personală era susținută de instituțiile statului, unde afirmarea se făcea pe temeiul valorii personale. În plus, ca mulți alții, A.B. a rămas, după Al Doilea Război Mondial, în străinătate și datorită unui serios bagaj intelectual a reușit să se impună în cultura țării gazdă (păstrându-și însă până la moarte cetățenia română).

29
/10
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Exilul postbelic a schimbat soarta multor oameni. Și principiul istoriei contrafactuale (ce s-ar fi întâmplat dacă…), adică cum ar fi evoluat lucrurile în alt context, se aplică și celor siliți să se refugieze în afara țării. E și cazul Monicăi Lovinescu (1923-2008), fiica marelui erudit, creatorul cenaclului literar ”Sburătorul”, criticul literar Eugen Lovinescu.

28
/10
/17

Dan Puric vorbeşte despre: România, situaţia profesională a actorului de teatru şi de pantomimă român, valoarea în România, teatrul si regimul politic totalitar, identitatea culturală a Europei de Est după 1989, într-un interviu publicat în cartea „Românii secolului XXI“, de Rhea Cristina.