Omul care a vazut moartea. O cronică de la omul care a văzut piesa
https://www.ziarulmetropolis.ro/omul-care-a-vazut-moartea-o-cronica-de-la-omul-care-a-vazut-piesa/

CRONICĂ DE TEATRU Despre ce ne vorbeşte Omul care a vazut moartea? Pentru a ne răspunde acestei întrebări, Teatrul Naţional din Bucureşti ne invită să pătrundem în miezul unui spectacol tragi-comic, care se joacă pe scena iluziilor existenţiale – un tărâm dominat de dorinţa de putere şi înavuţire.

Un articol de Teodora Gheorghe|9 octombrie 2013

CRONICĂ DE TEATRU Despre ce ne vorbeşte Omul care a vazut moartea? Pentru a ne răspunde acestei întrebări, Teatrul Naţional din Bucureşti ne invită să pătrundem în miezul unui spectacol tragi-comic, care se joacă pe scena iluziilor existenţiale – un tărâm dominat de dorinţa de putere şi înavuţire.

„Doamne, multe ţi se întâmplă în câţiva ani de viaţă, în prima jumătate a vieţii şi, repede, stearpă, mai trece vremea, în jumătatea a doua!” scria Victor Eftimiu, creatorul acestei drame excepţionale, al cărei ecou străbate decenii de interpretări magistrale (îi voi reaminti pe Florin Zamfirescu şi pe Ştefan Bănică senior, în rolul vagabondului).

Astfel am putea privi desfăşurarea celor două ore de poveste, în pântecul călduros al sălii mici din TNB. Piesa Omul care a vazut moartea începe captivant, ca un mers la trap de-a lungul destinului însemnat al lui Alexandru Filimon (Costel Constantin), care visează să devină primarul oraşului, cu preţul salvării unui om.

Manipulare şi senzualitate, în Omul care a vazut moartea

Mai apoi, spre jumătatea ei, se aleargă la galop către destinaţia imprevizibiliă a vagabondului (Lari Giorgescu), devenit peste noapte un maestru al manipulării.

Dialoguri vii şi poante spumoase, exclamaţii subtile cu subînţeles – iată doar câteva din ingredientele poveştii unde fiecare moare câte puţin şi viaţa este o şaradă tristă. Prestanţa lui Costel Constantin, o alegere remarcabilă, este completată perfect de versatilitatea lui Lari Giorgescu şi de senzualitatea reţinută a Florentinei Ţilea.

Marius Bodochi jonglează cu măştile umane pe care le schimbă aproape imperceptibil, antrenându-şi personajul într-un duel memorabil cu duşmanul său.

omul care a vazut moartea

Lari Giorgescu şi Costel Constantin, în spectacolul Omul care a vazut moartea, de la TNB

Ar părea că avem de-a face cu un comic de situaţie, numai că încurcăturile sunt premeditate şi excelent ţesute în planul acţiunii. Diferenţa dintre aparenţă şi esenţă frapează prin maniera surprinzătoare în care se conturează, atunci când credeai că ai descifrat misterul psihologic al personajelor.

Noi intrigi apar mereu să răstoarne revelaţiile anterioare. Înecatul este când confuz şi disperat, când elocvent şi abil, reuşind să demaşte subterfugiile celorlalţi.

Scenografia realizată de Corina Grămoşteanu se remarcă printr-un decor clasic şi utilizarea unei scene rotative, sugerând două lumi scindate de ipocrizie şi un fals dinamism. Spectatorii trăiesc emoţia mulţimii invizibile care scandează.

Decizia lui papa de a candida la primărie pare a fi în mâinile cetăţenilor, însă, în realitate, ei nu există, fiind simple ecouri ale ambiţiei lui Filimon. Liliacul de la fereastră simbolizează o inocenţă apusă demult. Pe un perete, un ceas cu pendulă anunţă un timp al adevărului – momentul când în tihna familiei Filimon se strecoară un element neaşteptat, menit să răstoarne ordinea prestabilită.

Dan Tudor semnează regia unui spectacol jucat cu pasiune nestăvilită şi umor inteligent. În Omul care a vazut moartea, actorii din generaţia de aur a teatrului nostru se întâlnesc cu tinerele talente, pentru a da savoare uneia dintre cele mai frumoase creaţii din dramaturgia română.

INFO

Teatrul Naţional Bucureşti

Omul care a văzut moartea
de Victor Eftimiu

Data reprezentaţiilor:

– 11 octombrie, ora 20:00
– 12 octombrie, ora 20:00
– 17 octombrie, ora 20:00
– 18 octombrie, ora 20:00

Regia: Dan Tudor
Scenografie: Corina Grămoşteanu
Muzică: Gabriel Basarabescu

Durata spectacolului: 2 ore şi 20 minute
Preţ bilete: 40 lei; 20 lei

Distribuţia:
Alexandru Filimon: Costel Constantin
Raluca Filimon: Ilinca Tomoroveanu
Adela Mărculescu
Domnul Leon: Marius Bodochi
Alice Filimon: Florentina Ţilea
George: Răzvan Oprea
Vagabondul: Lari Giorgescu
Servitoarea: Tatiana Oprea

Rating: ●●●●●

Fotografii din Omul care a vazut moartea: Augustin Bucur, TNB

 

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.