Omul contemporan, între urbanizare și re-umanizare, în competiţia internaţională BIEFF: URBAN GHOSTS
https://www.ziarulmetropolis.ro/omul-contemporan-intre-urbanizare-si-re-umanizare-in-competitia-internationala-bieff-urban-ghosts/

Competiţia internaţională BIEFF aduce în lumină o nouă specie umană, descoperită şi definită de artişti: Homo Urbanus – omul alienat, din cauza oraşului, de natură, de ceilalti şi, în final, de sine însuşi.

Un articol de Liliana Matei|12 noiembrie 2014

Programul tematic URBAN GHOSTS: Between Foreboding and Nostalgia explorează tensiunile lăuntrice ale omului contemporan, prins între idealizarea trecutului şi posibilitatea pierderii propriei umanități prin urbanizare. Imunizat de mass media la suferința celorlalți, omul recent își găsește refugiul în realitatea virtuală și în existența într-un spațiu înconjurător transformat după chipul peisajului emoțional al fiecăruia.

Amintind de filmul eponim al lui Hitchcock, BIRDS al celebrului artist vizual Ulu Braun inspiră spectatorilor un sentiment amestecat de frică şi fascinaţie faţă de aceste creaturi maiestuoase, analizând alienarea omului de mediul natural. Filmul urmărește îndeaproape păsările, omniprezente şi amenințătoare. Eleganța sinuoasă a acestora, în timp ce ne veghează tăcut, contrastează cu fundalul urban deopotrivă fermecător şi dezolant. O coabitare ce datează din timpuri străvechi, această asociere improbabilă dintre om şi pasăre oglindeşte erorile civilizaţiei moderne. (Andrei Tănăsescu, BIEFF). Proiecţia acestui film este susţinută de German Films.

Protejat de mediul exterior în blocurile în care se închide dintr-un instinct pervertit de auto-conservare, omul contemporan se supune inconştient unui proces de desensibilizare la suferinţele celorlalţi: „Pe masa din bucătărie are loc un război, în timp ce un bărbat îşi bea cafeaua. Elicoptere îi rup ziarul, pe când cineva trage asupra unei farfurii de broccoli. Un film amuzant şi jucăus ce privește relația absurdă dintre viața de zi cu zi și știrile mondiale. Nivelul de informaţii mass media ce ne bombardează creează o distorsiune absurdă și o distanță între rutina noastră zilnică și știrile actuale. DÉMONTABLE este (…) o serie de încercări de a întelege mai bine lumea, jucându-ne cu protagoniștii săi violenți.” (Douwe Dijkstra)

Auto-excluzându-se din lumea exterioară, fantoma urbană devine dependentă de virtual în METUBE al lui Daniel Moshel, un one-man show savuros de obraznic, inspirat de nenumărații artiști în căutarea auto-exprimării pe YouTube. Faimosul tenor de operă August Schram joacă protagonistul blând și chel a cărui prestație din Carmen de Bizet este întreruptă de grijulia sa mamă. De acolo, filmul dezlănțuie o avalanșă exuberantă de genuri (masculine, feminine și cinematografice), reflectând personalitățile caleidoscopice ale internet-ului. În ritmul tango-ului, filmului celebrează atât spiritul artistic al YouTube-ului, cât și diva interioară a fiecaruia dintre noi. (Andrei Tănăsescu, BIEFF). Această proiecție este posibilă datorită sprijinului Sixpackfilm.

Dacă filmele anterioare arată modurile diferite în care omul contemporan s-a înstrăinat de sine, EMERGENCY CALLS (nominalizat la European Film Awards 2014) este o chemare la re-umanizare. Folosind înregistrări reale ale unor apeluri tulburătoare către un centru de urgență, scurtmetrajul creează o imagine intensă a suferinței şi fragilității umane. Într-o atmosferă aproape suprarealistă, doi actori joacă rolul operatorilor telefonici, în timp ce vocile fără chip ale apelanților povestesc suferințele prin care trec. Regizorii Hannes Vartiainen și Pekka Veikkolainen construiesc un sentiment palpabil de amenințare iminentă. Spectatorul scapă, însă, din ghearele pericolului, fiind martor tăcut la efemeritatea propriei vieţi.

FOTO: BIEFF

29
/04
/15

Independenţa Film va distribui în România încă trei filme selectate anul acesta la Cannes - mult așteptatul Love, al lui Gaspar Noé, programat în afara competiţiei, în secţiunea Midnight Screening, Trois souvenirs de ma jeunesse (r. Arnaud Desplechin) şi Le tout nouveau testament (r. Jaco Van Dormael), în cadrul Quinzaine des réalisateurs .

28
/04
/15

În Cinematograful anilor '30 s-au impus - în acelaşi timp - o actriţă germană devenită americană prin adopţie, Marlene Dietrich, şi un actor francez, Jean Gabin. S-au iubit cu pasiune, dar Al Doilea Război Mondial le-a provocat ruptura fatală.

28
/04
/15

Prima sa experienţă cinematografică a venit după vârsta de 40 de ani. De atunci a fost distribuit de majoritatea regizorilor importanţi de film din România, interpretările sale impresionante aducându-i notorietate şi aprecierea publicului.

27
/04
/15

Cea de-a patra ediție a Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica s-a deschis oficial duminică, 26 aprilie, la Cinema Studio din București, în prezența a sute de invitați și spectatori. Gala a fost urmată de proiecția peliculei 13 Minutes/ Elser, un thriller despre una dintre tentativele eșuate de asasinare ale lui Adolf Hitler, fim care a avut premiera mondială la Festivalul de la Berlin.

27
/04
/15

Regizorul Mircea Daneliuc va fi celebrat anul acesta la Festivalul Internațional de Film Transilvania (29 mai – 7 iunie), la 40 de ani de la debutul său cu lungmetrajul Cursa. O amplă retrospectivă îi va fi dedicată cineastului român, cuprinzând 12 filme, o expoziție cu afișele peliculelor sale, fotografii de la filmare și alte documente inedite aduse pentru prima dată în fața publicului.

25
/04
/15

CRONICĂ DE FILM Aflat sub interdicția de a realiza filme, de a vorbi cu media străine și de a părăsi Iranul, Jafar Panahi sfidează de câțiva ani prima măsură împotriva sa și continuă să regizeze - clandestin și independent. Cu cel mai recent film, „Taxi”, a câștigat Ursul de Aur.

23
/04
/15

CRONICĂ DE FILM Bazat pe o piesă de August Strindberg și scris și realizat de cunoscuta actriță (și, ocazional, regizoare) norvegiană Liv Ullmann, „Miss Julie” („Domnișoara Julie”) funcționează cel mai bine în momentele de (aparentă) farsă.

23
/04
/15

Recent selecționat la Festivalul de Film de la Cannes 2015 în secțiunea oficială Un Certain Regard, filmul COMOARA/THE TREASURE va avea premiera în cinematografele din România în data de 29 mai. Regia și scenariul îi aparțin lui Corneliu Porumboiu.

22
/04
/15

Un proiect unic, Words with Gods/ Vorbind cu zeii, un film-antologie care pune în discuție relația directă a individului cu divinitatea - sau absența acesteia - în diferitele religii, va închide Festivalul Internațional de Film Cinepolitica, pe 30 aprilie, la ora 20.00, la Cinema Studio din București.

22
/04
/15

Miss Julie (2014), cu Colin Farrell, Jessica Chastain şi Samantha Morton, în regia norvegiencei Liv Ullmann, va avea premiera în România vineri, 24 aprilie, distribuit de Independenţa Film.