Omul Roșu – povestea românului care și-a propus reinstaurarea comunismul, în competiția Cinepolitica 2019 
https://www.ziarulmetropolis.ro/omul-rosu-povestea-romanului-care-si-a-propus-reinstaurarea-comunismul-in-competitia-cinepolitica-2019/

Competiţia celei de-a opta ediţii a Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica (18 – 21 aprilie, Bucureşti) reuneşte cele mai noi şi premiate filme cu temă politică. Printre ele şi Omul Roşu – regizat de Mugur Vărzariu – ce spune povestea lui Petre Ignatencu, canoist de performanţă şi şofer de taxi în anii ‘60, care crede cu tărie că prăbuşirea comunismului în decembrie ‘89 a fost o uriaşă greşeală a istoriei. 

Un articol de Petre Ivan|12 aprilie 2019

Nostalgia unei epoci percepută de unii ca fiind glorioasă face uneori ca o credință personală să devină permanentă și de neînvins. Într-un prezent pe care îl consideră tulbure și decadent, Petre speră să reînvie spiritul Partidului și își asumă funcția de lider și continuator de drept al ideologiei socialiste. Acțiunile sale sunt clare, determinate și pline de elan.

The Dive

Un film documentar ce își propune să fie obiectiv, lipsit de patetism și presărat cu un umor fin, mai mult sau mai puțin involuntar.

Comparat cu The Deer Hunter, The Dive (r. Yona Rozenkier), ne invită în mijlocul unui conflict fratern care escaladează odată cu dezlănțuirea războiului. Într-o poveste plină de metafore și conflict, vor reieși la suprafață toate elementele care definesc societatea israeliană modernă și felul în care tinerii o percep: de la kibbutzul copilăriei, la obligatoriul stagiu în Israeli Defence Force și sindromul posttraumatic.

Filmul The Load (r. Ognjen Glavonic) este plasat în timp și spațiu undeva după declanșarea intervenției NATO în războiul din Kosovo din 1999. Sunetul percutant al mitralierelor sau urmele lăsate pe cer de proiectile sunt elemente marginale în traseul unui șofer însărcinat să transporte o încărcătură specială de la Kosova la Belgrad, fără a avea însă dreptul să știe ce se află în bena camionului pe care îl conduce.

Referințele sunt subtile dar clare: urmările palpabile ale unui masacru și necesitatea de a păstra secretul sub cheie îl urmăresc pe protagonistul acestui traseu periculos.

Din competiția Cinepolitica 2019 mai fac parte și “Libre” (regia Michel Toesca), un film despre libertate și activism, “Prima campanie” (regia Audrey Gordon), un documentar ce prezintă culisele alegerilor prezidențiale din Franța,  “Murer: Anatomy of a trial” (regia Christian Frosch), o radiografie a unuia dintre cele mai controversate procese din istoria Austriei și “Iarnă Eternă” (regia Attila Szász), o docu-dramă despre supraviețuirea a 700.000 maghiari deportați în URSS.

***

Organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine, Festivalul Internațional de Film Cinepolitica este patronat de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC) şi de Universitatea Naţională de Arte (UNArte). Evenimentul este finanțat de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) și organizat în cadrul Sezonul România-Franța 2019.

Programul complet și mai multe detalii pe www.cinepolitica.ro

Facebook: http://www.facebook.com/cinepolitica.filmfestival

Foto: Cinepolitica – facebook

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.