„Othello” sau despre cum învinge gelozia
https://www.ziarulmetropolis.ro/othello-sau-despre-cum-invinge-gelozia/

Recenta premieră “Othello”de W. Shakespeare, în regia lui  Suren Shahverdyan, de la Teatrul “Tony Bulandra”din Târgovişte este un spectacol coerent, viu, proaspăt, care merită văzut.

Un articol de Monica Andrei|25 mai 2016

Spinoza a constatat sincer: „ a iubi înseamnă bucurie”. Nu despre despre inimă lângă inimă aş fi vrut să scriu, ci despre „Othello”, de W. Shakespeare, despre cum se manifestă discordia, în recenta premieră de la Teatrul “Tony Bulandra” din Târgovişte.

Pe o scenă goală, cu nişte butoaie şi scaune, apoi nişte sfori, actorii umplu spaţiul cu jocul lor într-un spectacol reuşit, regizat de Suren Shahverdyan un regizor matur şi talentat, ajutat de scenografii Mc Ranin şi Raluca Frăţiloiu în realizarea frumoaselor costume.
Povestea începe direct pe mare, unde fusese trimis cu flota comandantul de oaste Othello (Liviu Cheloiu), căsătorit deja cu Desdemona (Andrada Fuscaş), care era fiica unui nobil. Iago (Mircea Silaghi), subaltern în oastea lui, e ros de invidie şi ură, că n-a fost promovat. De aici începe conflictul. Cu abilitate strecoară otrava geloziei în sufletul maurului. Îl convinge că Desdemona îl înşală cu Cassio (Daniel Nuţă).

Liviu Cheloiu, care nu e la prima colaborare cu regizorul Suren Shahverdyan, în rolul Othello trăieşte şovăielile, gelosului, ba mai mult, are coşmaruri din cauza bănuielii că Desdemona îl înşală. Drumul spre iad e pavat cu bune intenţii, cum spune un proverb românesc, când e vorba despre tactica lui Iago. Întâi exprimă vagi îndoieli, apoi îşi învaţă stăpânul minimul necesar asupra mecanismelor pasiunii.

13178022_955621661220463_5052737795570015669_n

Tensiunea creşte gradat în mintea şi sufletul lui Othello, iar Liviu Cheloiu le redă treptat. Iago aduce argument în susţinerea cauzei privind distrugerea căsniciei maurului, batista pierdută de nevasta lui Othello, şi găsită de camerista Desdemonei care era şi nevasta lui Iago. Batista are povestea ei, iar maurul o făcuse cadou soţiei lui când a luat-o de nevastă. Viermele neîncrederii declanşează tot procesul geloziei mintea şi sufletul lui Othello care îşi pierde umanitatea, ucigându-şi în somn nevasta. Află de la Emilia (Ela Ionescu), camerista Desdemonei că nu este vinovată. Prea târziu.

Andrada Fuscaş în rolul Desdemonei e frumoasă şi feminină, trăieşte într-o dragoste fericită şi o maturitatea blândă. Râsul ei cristalin te bucură. Intră în scenă, spune replica, o vezi, o urmăreşti, iese din scenă, şi aştepţi să apară iar. E prezentă în ceea ce face şi te farmecă treptat cu jocul ei.
Una peste alta, este un spectacol de o oră şi ceva care nu plictiseşte şi merită văzut pentru povestea ce include adevăruri general umane valabile astăzi, pentru viziunea atent structurată asupra textului şi propunerea coerentă. Dacă treceţi prin Târgovişte, nu rataţi spectacolul „Othello”!

Foto: Sorin Radu



27
/09
/23

Duminică s-a încheiat la București a 26-a ediție a Festivalului Internațional George Enescu printr-un concert susținut de Orchestra Regală Concertgebouw dirijată de Klaus Mäkelä cu o lucrare enesciană în interpretarea uneia dintre cele mai importante orchestre din lume: Uvertura de concert pe teme populare românești

26
/09
/23

Trăim secolul vitezei, vorbim repede, tastăm repede, aproape că am uitat cum se scrie de mână, cui îi mai pasă azi de virgule puse corect, de „i”-uri dublate, de verbe reflexive sau de expresii greşite?

26
/09
/23

Programul de educație cinematografică dedicat copiilor din localitățile fără cinematograf, cu acces limitat la cultură este în această săptămână în județul Mehedinți în școlile din localitățile Livezile și Vânju Mare iar în octombrie va fi în școlile din Hărman, județul Brașov.

26
/09
/23

Cea mai nouă premieră de la Teatrul Act, „Acasă la Zoo”, este un spectacol care poartă guler alb și mocasini, și care, după ce a asimilat toate tacâmurile și manierismele, și lentoarea de intelectual, și tactul folosit ca paravan pentru pudoare și pentru un comportament evitant, pune sub semnul întrebării noblețea civilizației, dusă la rang de dresaj.

26
/09
/23

Cea de-a IX-a ediție a „Premiilor Constantin Chiriac” a avut loc zilele trecute, în Prisăcani, satul natal al lui Constantin Chiriac, directorul general al Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu și președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, cel care a inițiat această competiție prin care elevii primesc recunoașterea calităților lor intelectuale și sufletești, pentru a-i angaja în destinul comunității.

26
/09
/23

Alejandro Durán este născut în Columbia, unde a terminat actoria. Se îndreaptă apoi spre regie, lucrând câteva spectacole în țara natală. Vine la București pentru un master la U.N.A.T.C. A pus în scenă la Teatrul Național din București și se pregătește să monteze la Teatrul Municipal din Miercurea Ciuc. La Teatrul Metropolis a avut premiera "Sunt un criminal și un tată de familie" de Fabio Rubiano.