Palma roz a umorului
https://www.ziarulmetropolis.ro/palma-roz-a-umorului/

“Radikal”, la Green Hours. O amuzantă, serioasă, frumoasă pledoarie adusă libertăţii omului de a râde în faţa extremismului de orice fel.

Un articol de Andrei Crăciun|2 martie 2016

Se întâmplă la Green Hours, care și-a făcut un destin din avangardă, un spectacol special până și pentru piața românească de teatru, pe care o știm cum e, sărăcuța – jumătate prea curajoasă, jumătate prea conservatoare.

Se întâmplă “Radikal”, un spectacol care își propune să aplice extremismului lovitura fatală a bășcăliei, teribila palmă roz a umorului. În  “Radikal” (bun textul domnului Sever Bârzan, bună e și regia Dorei Bârzan), un grupuscul de tineri cochetează – într-o anexă gospodărească – cu nazismul, în Bucureștiul timpului prezent.

Bezmeticii aceștia s-au anturat cu un lider (în rolul liderului, Ștefan Huluba e așa cum l-am consemnat deja prin cronici: un fanatic al teatrului bun) care îi învață cum să se comporte corect politic din perspectivă nazistă. Cum să-și ducă uniforma, cum să-și îngrijească bocancii și maioul (pe care un accident îl decade înspre rozul panterelor din desenele animate), cum să salute, pe cine să urască, cum să citească o carte de istorie, cum să salute un drapel, cum să jignească un evreu (o evreică, de fapt), cum să agreseze un țigan (o țigancă, de fapt), cum să-ți dresezi conform obediența.

Iată, deci, București 2016, la teatru: nazismul (și, ca subspecie, legionarismul) este caricaturizat, într-un epilog târziu, și încă extrem de necesar, la Chaplin. Se râde bine de personajul lui Huluba crezându-se un nou ales al istoriei. E o glumă totul, dar e o glumă din care putem încă învăța.

O notă bună, excelentă chiar, li se cuvine și celorlalți actori: Bogdan Costea, Eduard Cârlan, Mihai Munteniță, Iulia Verdeș și Olivia Niță – mai ales ea. La „Radikal” se râde bine, spuneam, se râde minunat, se râde tinerește, se râde sănătos.

“Radikal” are tușele groase și așa se și cuvine să le aibă. Extremismul trebuie caricaturizat, pe cât posibil zilnic. Dacă există vreo cale, una singură, să marginalizezi un fenomen înainte să devină nebunie de masă, atunci acea cale este să râzi de el, să râzi de el până la exorcizarea oricărei posibilități de demon.

12733560_1517122268589130_3885939343270605169_n

Sunt și înduioșători uneori bezmeticii ăștia de pe scenă, acești tineri fără direcție care cochetează cu legitimarea printr-o ideologie radicală, au și ei necazuri pe la casele lor, au istorii personale, au un fel de scuze pentru viețile lor trucate. Dar! Dar nicio clipă nu ieșim, în corpul spectacolului, din convenția comediei, și acesta este – repet, căci e nevoie – cel mai bun tratament cu care se mai poate trata fie și începutul de demență politică.

Mergeți, mergeți să vedeți “Radikal”, trăim un timp în care ne putem permite luxul de a râde pe săturate de rătăcirile sceleraților. Să nu uităm, însă, niciodată să nu uităm că – pentru ca râsul să fie posibil – avem atâta nevoie de libertate, de toată libertatea.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.