Pedro Almodovar demască „exterminarea“ cinematografiei spaniole
https://www.ziarulmetropolis.ro/pedro-almodovar-demasca-exterminarea-cinematografiei-spaniole/

Cineastul Pedro Almodovar acuză într-un articol guvernul conservator spaniol de ,,exterminarea” cinematografiei din ţara sa, după ce s-a anunţat că acest sector, deja slăbit de creşterea TVA-ului şi de criza economică, va fi afectat de noi reduceri bugetare în 2014, informează AFP.

Un articol de Andrada Văsii|14 octombrie 2013

Cineastul Pedro Almodovar acuză într-un articol guvernul conservator spaniol de „exterminarea” cinematografiei din ţara sa, după ce s-a anunţat că acest sector, deja slăbit de creşterea TVA-ului şi de criza economică, va fi afectat de noi reduceri bugetare în 2014, informează AFP.

Într-un articol intitulat „Cinematograful spaniol. Extincţia”, publicat sâmbătă pe site-ul independent Infolibre.es, celebrul regizor pedro Almodovar în vârstă de 64 de ani denunţă „creşterea brutală” a taxelor şi a TVA-ului, care a ajuns de la 8% la 21% în 2012.

„Toate predicţiile făcute în perioada acestei creşteri (publicul nu va mai merge la cinema, multe săli se vor închide) s-au verificat, cu excepţia celor făcute de Guvern, care intenţiona să crească astfel încasările”, a scris Pedro Almodovar.

„Dar rezultatul este contrar predicţiilor Guvernului: de ce miniştrii din acest sector şi Guvernul în general sunt atât de euforici? Nu poate exista decât un singur răspuns: pentru că pedepsesc cinema-ul spaniol până nu va mai rămâne nimic din el. Pentru că toate acestea se întâmplă conform unui riguros plan de exterminare”, acuză cineastul.

Pedro Almodovar vede cum suferă cinematografia

Regizorul Pedro Almodovar susţine că dreapta spaniolă nu a iertat niciodată cinematografiei mobilizarea din 2003 împotriva războiului din Irak, la care Spania a luat parte sub guvernarea conservatoare a lui José Maria Aznar.

„După ce am spus «nu războiului», cinematografia spaniolă a devenit oaia neagră a guvernanţilor PP (Partidul Popular). Loviturile şi dispreţul actual rezultă din acest «nu», pe care nu îl voi regreta niciodată”, adaugă Pedro Almodovar.

Pedro Almodovar Regizor

Pedro Almodovar pe platolul de filmare, la „Los Abrazos Rotos“

Conform proiectului de buget din 2014, aprobat pe 30 septembrie în Consiliul de Miniştri, bugetul alocat Institutului de Cinematografie şi Arte Audiovizuale (ICAA) va fi în 2014 de 48,21 milioane de euro, cu 12,4 % mai mic decât în 2013, după ce scăzuse deja cu 22,6% în raport cu 2012.

Potrivit ministrului Culturii, numărul de săli de cinema din Spania a scăzut de la 1.223, în 2002, la 841, în 2012. Şi spectatorii sunt mai puţin numeroşi: în 2002 erau 140,7 milioane, faţă de 94,2 milioane în 2012.

Citiţi şi: Almodóvar combate criza economică printr-o comedie extravagantă

Deja alarmaţi de anunţarea noilor reduceri, cineaştii au reacţionat dur săptămâna trecută faţă de declaraţia ministrului Bugetului, Cristobal Montoro, care a susţinut că „problemele cinemaului nu se datorează numai subvenţiilor, ci şi calităţii filmelor, distribuirii acestora, precum şi altor numeroşi factori”.

„Cineva ar trebui să spună acestui ministru şi colegului său José Ignacio Wert (ministrul Culturii) că TVA-ul pe cultură este în Franţa de 7% şi că va scădea la 5% anul viitor”, a ripostat Pedro Almodovar în articolul său.

„Problema nu este că spectatorii nu vor să vadă filme autohtone, ci că nu mai merg la cinema. Dintre aceşti spectatori, din ce în ce mai puţini, un procent important a ales filmele spaniole. Dacă ministrul ar fi văzut lista celor 10 filme cu cele mai mari încasări de săptămâna trecută, ar fi constatat că patru dintre ele sunt spaniole”, a încheiat regizorul spaniol.

Pedro Almodovar este cunoscut pentru comediile şi dramele sale care au ca temă centrală viaţa şi relaţiile de familie şi a câştigat Oscarul pentru cel mai bun film străin în 1999, cu „Totul despre mama mea/ Todo Sobre Mi Madre”, dar şi Oscarul pentru cel mai bun scenariu, în 2002, cu „Vorbeşte cu ea/ Hable Con Ella”, notează Mediafax.

Cu peste 20 de lungmetraje la activ, Pedro Almodovar a construit cea mai admirată filmografie din cinematografia spaniolă după Luis Bunuel şi a lansat o întreagă generaţie de actori iberici – Antonio Banderas, Carmen Maura, Victoria Abril şi Penelope Cruz.

Info:

Printre celelalte pelicule notabile ale sale se numără filme precum „Tocuri înalte” (1991), „Sânge fierbinte” (1997), „Proasta creştere” (2004), „Îmbrăţişări frânte” (2009), „Pielea în care trăiesc” (2011).

Cel mai recent film regizat de Pedro Almodovar se intitulează „Amanţii pasageri” şi a fost lansat în 2013.

Foto credit: Cinemagia, Pedro Almodovar

03
/02
/17

Ajuns la a patra ediție, Festivalul Ceau, Cinema! din Timișoara lansează apelul la înscriere în secțiunea competițională internațională, dedicată filmelor de lungmetraj: ficțiune, documentar sau animație. Sunt vizate filme din 2016 sau 2017, din țările cu minorități tradiționale în regiunea Banatului. Selecționerul Competiției este criticul de film Ionuț Mareș.

03
/02
/17

Când pronunți ”Dan Puric”, audiența se grupează rapid în două tabere, sintetizabile cam așa: ”e deștept, le zice bine și e un munte de talent” sau ”lasă-mă, dom’ne, în pace..” (cel puțin). Pe mine, multe dintre spectacolele și vorbele lui m-au bucurat adânc, în același timp unele din (zic eu) marotele sale mi-au provocat un rid în plus. În mod clar, e un ”ne-oarecare”, totodată nescutit de ”cele ale omului”.  Îți place sau nu de el, e un fluviu în felul lui.

02
/02
/17

„Belgica”, filmul care are toate șansele să te teleporteze din sala de cinema direct în club pe ritmuri originale de Soulwax, va intra pe marile ecrane din România pe 17 februarie, distribuit de Transilvania Film.

02
/02
/17

CRONICĂ DE FILM. E dificil de scris despre un debut care se anunţa promiţător, dar care se dovedeşte dezamăgitor, aşa cum este „La drum cu tata”, de Anca Miruna Lăzărescu, o regizoare româncă stabilită în Germania, unde a absolvit Universitatea de Televiziune și Film din München.

31
/01
/17

 „Dictatorii sunt întotdeauna dezinformaţi. E rezultatul fricii pe care o sădesc. Cad în propria lor capcană: a terorii. De fapt, mi-e frică - mi-e frică să spun tot ce gândesc. Dacă acest carnet cade în mâna cuiva? La români, stomacul e mai important decât creierul. Chiar şi decât picioarele...", nota în jurnalul său regizorul Alexandru Tatos, pe 20 mai 1973. Într-o zi de 31 ianuarie (1990) Alexandru Tatos înceta din viaţă.

31
/01
/17

A vrut să se facă aviator și a devenit actor, pentru că așa cum spunea în ale sale memorii “cea mai frumoasă frumusețe este meseria pe care mi-am ales-o și căreia m-am dedicat vreme de 50 de ani. Privind în urmă pot spune că nu aş schimba nimic la viaţa mea. Am avut o viaţă bogată şi fericită. Am avut o imaginaţie suficient de bogată încât să pot să mă închipui în tot felul de situaţii sociale în care aş fi putut să trăiesc şi să-mi dau seama că nu m-ar fi satisfăcut niciuna”.

28
/01
/17

Trei regizori - Gabriel Achim, Ruxandra Ghiţescu şi Andreea Păduraru. Trei poveşti speciale. Trei scurtmetraje româneşti simpatice - "Carne de iepure", "Nina" şi "Bricostory", disponibile pe platforma gratuită Cinepub.

28
/01
/17

Peste 150 de persoane au vizionat, în avanpremieră, la Cinema City din AFI Palace Cotroceni, filmul „Fondatorul”. Acesta prezintă povestea reală a originalului antreprenor american Ray Kroc – un agent de vânzări care a transformat McDonald’s-ul într-un imperiu global şi un brand cunoscut de toată lumea.

26
/01
/17

INTERVIU „Cred că experimentul este obligatoriu pentru un artist”, afirmă regizorul Adrian Sitaru. Despre noul său lungmetraj „Fixeur”, acum în cinematografe, spune că, „fiind un film despre jurnalism şi jurnalişti, am încercat să reproducem şi să amestecăm stilistica de reportaj TV de calitate în cea de cinema clasic”.

26
/01
/17

Filmele ''Bacalaureat'' al regizorului român Cristian Mungiu și ''Toni Erdmann'', cu participare românească, al regizoarei germane Maren Ade se numără printre nominalizările la premiile franceze Cesar, la categoria ''Cel mai bun film străin''. ''Elle'' de Paul Verhoeven și ''Frantz'' de François Ozon domină nominalizările la „Oscaruri franceze” - câte 11 fiecare -, inclusiv la categoriile ''Cel mai bun film'' și ''Cel mai bun regizor''.