„Periferic”. Contra cronometru
https://www.ziarulmetropolis.ro/periferic-contra-cronometru/

Regizat de Bogdan George Apetri şi cu Ana Ularu în rolul principal, „Periferic” (2010), unul din cele mai de succes debuturi româneşti ale ultimilor ani, este acum disponibil pe platforma gratuită Cinepub.

Un articol de Ionuţ Mareş|19 mai 2017

Realizat în perioada imediat următoare celor mai mari succese româneşti de la Cannes (premiile şi aprecierile criticii obţinute de Cristi Puiu cu „Moartea domnului Lăzărescu” şi Cristian Mungiu cu „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”), „Periferic” a fost inevitabil influenţat de estetica Noului Val, deşi Bogdan George Apetri studiase Regie de film şi Imagine la Columbia University din New York.

Cu toate că au trecut şase ani de la bogatul circuit festivalier urmat de „Periferic” în 2011, acesta a rămas singurul film realizat de Apetri ca regizor până acum, el lucrând în acest timp ca director de imagine şi co-producător al unor scurtmetraje şi lungmetraje în America.

Structura narativă din „Periferic”, disponibil acum pe platforma Cinepub, este una cât se poate de clasică: o tânără, Matilda (jucată cu forţă şi convingere de Ana Ularu, în cea mai solidă interpretare a ei), eliberată din închisoare pentru 24 de ore pentru a merge la înmormântarea mamei, plănuieşte de fapt să îi asigure un viitor băiatului de opt ani (şi pe care nu l-a mai văzut de doi ani, de când a intrat la „pârnaie”), să fugă din ţară şi să înceapă o nouă viaţă.

Şi pentru că nu am mai fi avut un film dacă acest traseu cu deznodământ imprevizibil s-ar fi desfăşurat fără probleme, scenariştii Bogdan George Apetri şi Tudor Voican (care au construit povestea după o idee de Ioana Uricaru și Cristian Mungiu) introduc mai multe obstacole, care fac din „Periferic” o dramă cu desfăşurare de thriller.

Presiunea permanentă a timpului, dorinţa de a-şi revedea fratele (Andi Vasluianu) în Bucureşti şi de a lua parte la înmormântarea mamei undeva la ţară, unde se află sub tirul cumnatei sale (Ioana Flora) şi sub privirile dezaprobatoare ale rudelor şi vecinilor, nevoia de a recupera nişte bani de la fostul său iubit şi proxenet (Mimi Brănescu), de a-şi găsi fiul (Timotei Duma) şi de a-şi asigura plecarea cu un vapor din Constanţa prin intermediul unui bărbat (Ion Sapdaru) dau un ritm alert şi intens filmului.

Sentimentul acut de urgenţă, de nervozitate, dar şi hotărârea Matildei (o victimă, însă a cărei forţă nu îi lasă timp şi nu îi permite spectatorului să îi plângă de milă) sunt redate şi prin insistenţa cu care camera de filmat o urmăreşte (cu excepţia începutului fiecărui subcapitol – punctat prin numele noului personaj pe care îl va întâlni şi prin ora înscrise pe ecran -, aparatul este mereu lângă protagonistă, permiţând apropierea de ea, fără a-i înţelege şi cunoaşte totuşi pe deplin intenţiile şi emoţiile).

Culorile sunt estompate şi uniformizate (predomină negrul şi diverse nuanţe de verde), iar lumina – razele soarelui lovesc direct camera de filmat în unele cadre de exterior –  este mai curând rece, ceea ce amplifică naturalismul şi senzaţia de lume neprielnică, damnată, în care revine pentru scurt timp Matilda.

Nu lipsesc şi unele stângăcii, aşa cum este, de pildă, tratarea personajelor de la masa de după înmormântare, simpli figuranţi şi fantoşe a căror prezenţă în secvenţă este aproape igorată, ceea ce diminuează realismul momentului. Nici continuitatea de stare şi de reacţii în unele dialoguri (aşa cum este cel despre bani dintre Matilda şi fostul ei proxenet) nu este pe deplin respectată.

Într-o estetică realistă, de dramă mizerabilistă care putea fi plasată oriunde, nu exclusiv în România, Apetri introduce câţiva tropi de film de gen (de exemplu – personajul interlopului sinistru pe mâinile căruia proxenetul o dă pe „iubita” sa de acum, jucată de Ingrid Bişu), pe care îi stăpâneşte cu dexteritate.

Articol apărut pe blogul lui Ionuţ Mareş.

18mai Periferic Play

„Periferic” este disponibil pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână. Click pe imagine pentru a vedea filmul!

 

 

 

 

14
/07
/16

La final de iulie, în plină vară, filmele scurte se mută sub cerul liber. Evenimentul Marele Picnic, adus la viață de ShortsUP, a ajuns la ediția a 3-a. Vineri, 29 iulie și sâmbătă, 30 iulie, de la ora 19.00, Grădina Botanică din București devine destinație de vacanță în mijlocul orașului și gazdă a două seri de filme scurte, muzică jazz, proiecții multimedia și ateliere.

14
/07
/16

Vara aceasta, copiii sunt aşteptaţi la Cinema City pentru a primi în dar Paşaportul de Cinema şi a porni într-o călătorie minunată în lumea filmului, vizionând producţii pline de emoţie şi veselie, precum: „În căutarea lui Dory”, „Epoca de Gheaţă: Ploaie de meteoriţi”, „Singuri acasă”, „Pete şi Dragonul” sau „Alice în Ţara Oglinzilor”.

12
/07
/16

INTERVIU Născut în 1992, Ion Indolean este critic de cinema şi, mai nou, regizor. Primul său film, experimentalul „Discordia”, a câştigat premiul pentru cel mai bun debut românesc la TIFF. „Nu-mi plac regulile, convenţiile, normele”, spune Ion Indolean, a căruit radicalitate i-a intrigat pe mulţi dintre cei care i-au văzut filmul.

12
/07
/16

„Caravana filmului românesc – Capodopere ale cinematografiei naţionale” continuă periplul prin ţară după ce, timp de o săptămână, publicul din Tulcea a fost invitat să vizioneze unele dintre cele mai frumoase filme româneşti realizate în ultimii ani.

11
/07
/16

Un concert al trupei Blazzaj, prezentarea unei noi lucrări video-muzicale semnate de Thy Veils, un workshop de film documentar susţinut de regizorul Răzvan Georgescu şi un atelier de bandă desenată coordonat de ilustratoarea Sorina Vazelina sunt evenimentele conexe proiecţiilor de film la cea de-a treia ediţie a Festivalului Ceau, Cinema!, care are loc între 14 şi 17 iulie la Timişoara şi Gottlob.

07
/07
/16

Programul intitulat „Revoluție în realism. Noul cinema românesc” găzduit în iunie de faimosul centru cinematografic de pe malul Tamisei, British Film Institute, se va încheia in iulie cu trei proiecții suplimentare, găzduite de ICR Londra în cadrul unei secțiuni speciale a Cinematecii românești. Astfel, în 7, 11 și 14 iulie vor avea loc proiecțiile filmelor „California Dreamin’’” (2007), în regia lui Cristian Nemescu, „Francesca” (2009), în regia lui Bobby Păunescu, și „Domestic” (2011), în regia lui Adrian Sitaru.

07
/07
/16

Au trecut mulţi ani de când cel cunoscut ca Tarzan a părăsit jungla africană şi şi-a asumat o nouă identitate ca Lordul Greystoke, John Clayton al III-lea. Warner Bros. Pictures şi Village Roadshow prezintă „Legenda lui Tarzan”, un film cu Alexander Skarsgard, Samuel L. Jackson, Margot Robbie, Djimon Hounsou, Jim Broadbent şi Oscar Christoph Waltz.

06
/07
/16

Scarlett Johansson este actrița ale cărei filme au avut cele mai mari încasări de-a lungul timpului. Potrivit portalului Box Office Mojo, filmele în care Johansson a jucat au generat încasări de peste 3,3 miliarde de dolari în cinematografele nord-americane.

06
/07
/16

„Bacalaureat”, filmul care i-a adus lui Cristian Mungiu premiul de regie la Cannes, „România: patru patrii”, cel mai nou documentar al lui Alexandru Solomon, și o proiecție aniversară cu „Marfa și banii”, de Cristi Puiu, în prezența actorului Alexandru Papadopol se numără printre evenimentele dedicate cinematografiei române la cea de-a treia ediție a Festivalului Ceau, Cinema! de la Timișoara și Gottlob (14-17 iulie).

05
/07
/16

Regizorul iranian Abbas Kiarostami a decedat la Paris la vârsta de 76 de ani. Kiarostami, care a câștigat Palme d'or la Cannes în 1997 pentru filmul Taste of Cherry , a părăsit Teheranul săptămâna trecută pentru a se trata în Franța. Agenția oficială de știri iraniană IRNA a anunțat că rămășițele sale vor fi repatriate în Iran pentru a fi înhumate.

04
/07
/16

Comedia de succes „Două lozuri”, de Paul Negoescu, thriller-ul german „Victoria”, de Sebastian Schipper, care a încântat publicul şi critica la Festivalul de la Berlin în 2015, şi „Belgica”, noua dramă a belgianului Felix van Groeningen, se numără printre surprizele celei de-a treia ediţii Ceau, Cinema! (14-17 iulie).