Perspective internaționale la FITS 2017 – Cu ISPA despre diplomație culturală și dezvoltare socială prin arte
https://www.ziarulmetropolis.ro/perspective-internationale-la-fits-2017-cu-ispa-despre-diplomatie-culturala-si-dezvoltare-sociala-prin-arte/

La conferinţa din penultima zi a Festivalului Internaţional de Teatru Sibiu a fost invitat directorul executiv al ISPA, David Baile. ISPA (International Society for the Performing Arts) este o reţea internaţională ce reuneşte peste 400 de membri relevanţi la nivel mondial în artele perfomative, din 50 de ţări.

Un articol de Cristina Enescu Aky|17 iunie 2017

De 65 de ani, ISPA stimulează schimbul de idei și interconectarea în domeniul artelor performative din diferite părți ale lumii, dincolo de barierele financiare, lingvistice, culturale etc. De asemenea, organizează două congrese anuale, dintre care unul la New York, capitala mondială a artelor spectacolului. David Baile are o experiență de peste 20 de ani în management și consultanță culturală și artistică.

ISPA a făcut anul acesta un parteneriat cu Edinburgh Fringe Festival, iar reprezentarea ISPA la FITS 2017, alt reper major la nivel mondial în peisajul festivalurilor de arte ale spectacolului, se datorează dorinței ISPA de lărgire a promovării și colaborărilor cu Estul Europei. David Baile a subliniat importanța găsirii de modalități inovatoare de colaborare cu diferite comunități locale, a încurajării networking-ului și a cunoașterii de experiențe culturale diverse.

Moderatorul și criticul de teatru Octavian Saiu a vorbit despre puterea transformatoare a artelor performative în societate dând exemplul Sibiului, care a crescut odată cu și în bună parte și datorită celor 24 de ani de Festival Internațional de Teatru. David Baile s-a arătat impresionat de procentul din bugetul local al Sibiului (12%), alocat culturii, în condițiile în care multe alte comunități se luptă pentru abia 1-2% procente din veniturile locale. El a dat și alte exemple de cazuri în care artele performative, teatrul și cultura au reconfigurat, într-un mod extrem de benefic, fața comunităților locale și chiar naționale. Columbia, spre exemplu, o țară aflată de mulți ani în război cu sine însăși: în 1988, actrița argentiniană Fanny Mikey a creat Festivalul Ibero-American de Teatru, care a transformat enorm capitala Bogota. Cu ani în urmă, orașul era celebru pentru bandele de traficanți de droguri și împușcăturile stradale, pentru ca apoi să devină scena unuia dintre cele mai mari festivaluri de teatru din lume, cu câteva milioane de spectatori din toată lumea de-a lungul a trei săptămâni, Bogota devenind astfel o importantă destinație culturală.

Un alt exemplu oferit de David Baile pentru ideea de export cultural de succes este Seoul. Cu niște ani în urmă aici s-a înființat KAMS (Korean Arts Management Service), cu scopul promovării și dezvoltării artelor coreene, în special în zona artelor nesubvenționate și în zone anterior nepromovate. KAMS a ajutat enorm și la organizarea pieței artelor performative, precum și la vizibilitatea internațională crescândă a artiștilor coreeni.

Legat de efectele benefice enorme ale extinderii cunoașterii diferitor zone culturale din lume pentru comunitatea internațională, David Baile a subliniat faptul că libera circulație, cunoaștere reciprocă și colaborare a artiștilor (serios afectată în ultima vreme în numeroase părți ale lumii de diferite contexte social-politice) sunt un factor important de creare a unui echiilibru în lumea noastră atât de frământată. Actualmente și Statele Unite trăiesc situația necunoscută lor până acum, a unei situații politice care amenință direct susținerea și stabilitatea anterioare ale mediului artistic.

Directorul executiv al ISPA a amintit de musicalul ”Come From Away”, prezentat recent pe Broadway, care spune povestea unei mici comunități din Newfoundland în care, în urma evenimentelor din 9/11, rămân blocate 38 de avioane. Un număr de pasageri mai mare decât însăși populația orășelului este obligat să rămână aici pentru 5 zile. Deschiderea comunității față de acești oameni, legăturile emoționante care s-au creat, în acea stare de necesitate, sunt prezentate în acest spectacol. David Baile a relatat despre vizionarea musicalului care a avut loc în Canada, în prezența primului ministru Trudeau împreună cu 125 de ambasadori pe lângă Națiunile Unite precum și consilierul președintelui SUA, Ivanka Trump. Acel spectacol, pentru acel public, spune Baile, a fost un exemplu extraordinar de diplomație culturală.

Când lumea arde și oameni mor, de ce să investim în cultură, artă, teatru, în arte performative? Cum putem convinge pe cei neconvinși de importanța acestor lucruri? David Baile spune că, deși unii poate nu vor fi niciodată convinși că artele sunt o formă reală, eficientă de a contribui la salvarea lumii, cea mai importantă este puterea exemplului, a proiectelor bine făcute, precum acest festival de la Sibiu, care au responsabilitatea de a transmite în lume mesajele diferitelor culturi și arte.

 

 

01
/03
/17

Povestea mărţişorului a supravieţuit în diferite forme până în prezent, de la firul simplu răsucit în alb şi roşu până la cel virtual. Mărţişor, Mărţişug sau Marţ era consemnat de etnologii începutului de secol XX ca obicei de 1 martie, prezent nu numai la români, dar şi la bulgarii şi albanezii din Balcani. Ţăranii păstrau obiceiul în fiecare început de primăvară, ca semn protector împotriva bolilor şi a nenorocului.

27
/02
/17

O schiţă realizată de Rembrandt, care reprezintă un câine, a fost autentificată după ce timp de 250 de ani a fost atribuită unui pictor german specializat în tablouri cu animale. Descoperirea a fost descrisă drept ”o senzaţie” de reprezentanţii Muzeului Herzog Anton Ulrich, din Braunschweig, unde schiţa a fost expusă timp de mai multe decenii şi era prezentată ca o lucrare a artistului Johann Melchior Roos.

21
/02
/17

Muzeul Național al Satului "Dimitrie Gusti" organizează în perioada 27 februarie - 8 martie Târgul "De Mărțișor", eveniment prin care își propune promovarea "vechiului obicei al dăruirii, la început de primăvară, a micilor obiecte artizanale cu rol protector".

17
/02
/17

Cu prilejul „Zilei Brâncuși ” care se sărbătorește la nivel național în fiecare an, la 19 februarie, MNAR prezintă în perioada 19-26 februarie 2017 o selecție de fotografii-document care surprind pe de o parte etapele instalării Coloanei Infinitului la Târgu-Jiu și pe de altă parte atmosfera atelierului parizian al lui Constantin Brâncuși care, în unele imagini, apare alături de sculpturile sale.

13
/02
/17

Deschiderea ediției din acest an a Carnavalului de la Veneția (11-28 februarie) a fost marcată de un show acvatic spectaculos, la care au participat, ca în fiecare an, numeroși vizitatori. Show-ul inaugural, pus în scenă pe Canalul Cannaregio, a celebrat sâmbătă seara temele frumuseții, mării și vanității, printr-o paradă a creaturilor marine.

30
/01
/17

Expoziţia itinerantă "Lumea turcică din Munţii Altai până în Balcani", ce aduce in fata publicului 33 de picturi în ulei semnate de tot atâţia artişti din 17 ţări, se va deschide pe 1 februarie, de la ora 18.30, la Galeria Artelor din cadrul Cercului Militar Naţional.

21
/12
/16

Tabloul "Țărăncuțe" ("De la fântână") de Nicolae Grigorescu a fost adjudecat, marți seară, la prețul de 320.000 de euro, la licitația de iarnă a Artmark, devenind cea mai bine vândută lucrare din acest an. Printre vedetele serii s-au mai numărat "Intimitate" de Nicolae Tonitza, "Car cu boi la amiază" de Nicolae Grigorescu, "Pod" de Adrian Ghenie sau "Pieta" de Corneliu Baba.

19
/12
/16

Romfilatelia a editat o nouă emisiune de mărci poştale tematice în cadrul proiectului „Stele de aur ale scenei şi ecranului”. Cele şase timbre ale acestui proiect filatelic au aceeaşi valoare nominală, de 4,50 lei, şi prezintă Stele de Aur ale scenei româneşti, în imagini de colecţie: Adela Mărculescu, Florina Cercel, Ilinca Tomoroveanu, Alexandru Arşinel, Ion Caramitru, Costel Constantin.

15
/12
/16

Ateneul Român găzduiește instalația documentară itinerantă dedicată pianistei Clara Haskil. Informațiile documentare sunt însoțite de fotografii și documente inedite, din Arhiva Muzicală a Bibliotecii Cantonale Universitare din Lausanne și a Fundației Clara Haskil din Elveția.