Pilot pe viață. Isabela Neamțu în ”Grounded”, premieră Unteatru
https://www.ziarulmetropolis.ro/pilot-pe-viata-isabela-neamtu-in-grounded-premiera-unteatru/

”Grounded”, un one-woman-show la teatrul independent Unteatru, cu actriţa Isabela Neamţu, spune povestea femeii aflate între două lumi: între viaţa de pilot militar şi viaţa de mamă şi soţie. Ce e mai important, ce alege?

Un articol de Corina Dima|28 mai 2018

La ce te duce cu gândul cuvântul ”Grounded”? La teluric. Pământ. Greutate. Poate înțepenire. Legat de glie. Înrădăcinat. La pământ. Cu picioarele pe pământ. Terestru. Jos. Aterizat. Sau poate doborât.

Ce înseamnă zbor?

Înălțare. Planare. Poate perspectivă. Spațiu. Poate drum deschis. Aspirații. Călătorie. Să mergi în sus. Ridicare. Urcare. Apoi plutire. Menținere în văzduh. Aer. Libertate.

”Grounded” este o dramă sau o pastilă concentrată despre viață. Cu alăturare de zbor și teluric, culoare și gri, neprevăzut și monotonie, arme de luptă și jucării pentru copii.

O femeie pilot ce se zbate între menirea ei de a cuceri înălțimile la manșa unui avion de luptă F-16 și viața de famile, cu soț și copil, ce vine la pachet cu monotonia îndeletnicirilor cotidiene.

Povestea începe undeva sus, în înaltul cerului, când femeia-pilot împărtășește crâmpeie din lumea ei, cu senzații, trăiri și gânduri, cu întinderea albastră care îi dă energie și o împlinește. Ne vorbește despre lumea bărbaților în care trăiește, despre armamentul de luptă și adrenalina stârnită atunci când zbori cu un avion de luptă F-16. O lume ce i se potrivește mănușă, e universul ei, este ea. O lume însă dură, în care pericolul pândește în orice secundă, iar tragediile se pot întâmpla într-o clipită.

Urmează apoi o nouă etapă a poveștii, cu îndrăgostirea de Eric (era ‘’fata de pe cerul fanteziilor lui’’) și la scurtă vreme rămâne însărcinată. Femeia-pilot exclamă: ‘’vreau cerul, vreau albastrul, dar nu pot să o omor‘’ și decide să păstreze copilul. De aici înainte faptele iau o nouă turnură pentru ea, descendentă. Pe timpul sarcinii primește un serviciu de birou (coșmarul oricărui pilot de luptă) și după ce naște apare și surpriza. Este mutată la forțele aeriene la sol și i se propune să conducă vehicule fără pilot, adică drone (i se spune că acesta este viitorul pilotajului, că drona va fi regina în viitor, ea va detrona F-16).

După ce naște, ‘’schimbarea‘’ intră în viața ei pe toate palierele: un nou serviciu și un nou mod de viață. Înainte era acasă o dată pe an, acum, o dată pe zi. Înainte vedea albastrul cerului la muncă, acum vedea griul ecranelor, urmărind inamicii.

Cu toate că viața de familie este importantă pentru structura ei umană (și-ar fi dat oricând viața pentru copil), femeia-pilot nu este împlinită. Ipostaza de mamă și soție nu umple golul lăsat de lipsa zborului, de adrenalină și de albastrul nemărginit.

Actrița Isabela Neamțu reușește să surprindă zbuciumul și trăirile intense ale personajului, cu detaliile dramei sale. Femeia-pilot este puternică, își cunoaște atuurile, își cunoaște forța. Are nevoie însă și de latura umană, de gingășia unui copil și căldura unui cămin. Pilotul acceptă schimbarea și analizează apoi psihologic transformările, ne relatează detaliu cu detaliu.

Spectacolul începe în forță, intră abrupt în poveste, dar apoi se așază lesne pe făgaș. Urmărești cu sufletul la gură întâmplările ce se succed într-un mod cinematografic. Textul este foarte alert, narativ, face trecerile extrem de line între întâmplări (traducerea Isabela Neamțu). Cuvintele descriu într-un mod foarte vizual întâmplările, iar Isabela reușește să le imprime ritmul dinamic și curgerea.

Isabela Neamțu acoperă întreaga suprafața de joc: stă pe scaun, pe brațele lui, deasupra, ori răpusă pe jos, apoi cu spatele la sală, împinge un avion de jucărie, se zgâiește cu ochi goi în ecrane imaginare de gri, planează cu mâinile întinse cuprinzând înaltul cerului sau se bucură simplu de inocența unei fetițe.

Actrița poartă o salopetă originară, de pilot de avion de luptă F-16 (nu este croită ci a fost salopeta ‘’de muncă’’ a unui pilot), uniforma joacă un rol decisiv în spectacol, personajul exclamă: ‘’e felul în care știu cine sunt‘’.

Pentru foarte tânăra regizoare de filme Ligia Ciornei (prezentă la Festivalul de la Cannes 2017 cu scurtmetrajul Vintage – o perspectivă neaşteptată asupra perioadei comuniste), Grounded reprezintă ”botezul” în teatru, fiind primul spectacol regizat de aceasta. Ligia reușește să dozeze planurile și să păstreze energia unui spectacol mic, dar compact și puternic. În universul militar ofertant, al armelor și al avioanelor, este de apreciat dozajul și echilibrul mijloacelor folosite.

Un rol aparte îl are și echipa tânără: scenograf Andreea Sarău, live-sound design Marian Cîtu și light design Dragoș Mărgineanu (producție Doctor’s studio).

Pentru un spectacol one-woman-show, într-un spațiu mic (cum e Unteatru) aceștia creează un decor minimalist de alb și negru și aduc accente stilistice, păstrând totodată dimensiunea energiei degajate de spectacol. Un scaun rigid, proiecții alb-negru pe monitoare, sunet cu replici alerte ca în zone de conflict, montaje cu ecrane în stand-by, lumini ce brăzdează ici-colo scene. Nici mult, nici puțin, ci cumpătat sau atât cât trebuie, astfel încât să scoată în evidență povestea spusă.

Piesa pe care se bazează spectacolul este scrisă de dramaturgul american George Brant și a primit recunoașteri importante precum Premiul Smith – National New Play Network’s 2012 și Premiul întâi la Edinburgh Fringe Festival 2013. Textul a căpătat o notorietate mai mare atunci când actrița Anne Hathaway a jucat piesa de teatru, în regia celebrei Julie Taymor (care semnează și regia The Lion King care a devenit cel mai faimos musical, cu câștiguri fabuloase de box office), produsă în 2015 la Public Theater New York/ off-Broadway.

Groundedde George Brant în regia Ligia Ciornei, cu Isabela Neamțu, a avut premiera în București pe 18 mai 2018, spectacol musafir la Unteatru.

Câți dintre noi am lăsat avionul de luptă și l-am convertit în altceva? Câți dintre noi am renunțat la culoarea inspirației noastre?

GROUNDED de George Brant
traducerea: Isabela Neamțu
cu Isabela Neamțu
regia: Ligia Ciornei
live sound design: Marian Cîtu
light design: Dragoș Mărgineanu
scenografia: Andreea Sarău

o productie: Doctor’s Studio.

Foto: Grounded – Mihaela Subtirica, Laurian Popa

 

02
/06
/22

După opt zile teatrale intense, a treisprecea ediție a Festivalului TESZT organizat de Teatrul Maghiar de Stat ”Csiky Gergely” Timișoara s-a încheiat: 25 de spectacole din 12 țări au fost prezentate în sălile alatului Culturii și în aer liber, adunând peste 3000 de spectatori din țară și din străinătate, profesioniști din domeniul teatrului și spectatori dornici de reîntâlnirea cu teatrul după pauza cauzată de pandemie.

02
/06
/22

Teatrul pentru Copii și Tineret „Gong” Sibiu prezintă marți, 7 iunie, de la ora 18:00, spectacolul – lectură „Plantăm un măr”. Evenimentul are loc în cadrul programului național „Artiști români pentru artiști ucraineni”, un proiect de strângere de fonduri creat pentru sprijinirea artiștilor ucraineni care trec acum prin momente teribile.

02
/06
/22

Claudia Motea este o actriță româno-canadiană cu o personalitate artistică unică. Ea a reușit să se impună pe scena vieții culturale românești și internaționale și ca poetă, scriitoare, dramaturg, scenaristă, traducătoare și profesoară de artă dramatică.

01
/06
/22

#puterea unui zâmbet sau # the power of a smile este tema propusă în acest an de Festivalul Internațional de Teatru Turda 2022. Primele zile ale festivalului aduc spectacolele momentului în Romania. Organizatorii ne îndeamnă să nu ratăm Tartuffe – regia Vlad Trifaș, spectacol al Teatrului Regina Maria Oradea, Flori de mină – regia Adina Lazăr, spectacol al Teatrului Municipal Baia Mare sau Exploratorul – regia Ada Milea, spectacol al Teatrului Dramatic Elvira Godeanu Târgu Jiu.

31
/05
/22

Cea mai așteptată ediție a Salonului Internațional de Carte Bookfest, a XV-a, începe mâine la Pavilionul B2 de la Romexpo: fără restricții sanitare, fără taxe de acces și fără costuri de parcare. Evenimentul va fi deschis oficial miercuri, 1 iunie, la ora 12.00, la scena ARENA, în cadrul unei ceremonii la care au fost invitați E.S. Hiroshi Ueda, Ambasadorul Japoniei în România, Lucian Romașcanu – Ministrul Culturii, Grigore Arsene – președintele Asociației Editorilor din România și Adrian Cioroianu – directorul Bibliotecii Naționale a României.

31
/05
/22

Teatrul Național din Timișoara vă invită duminică, 5 iunie 2022, ora 11:00, în Sala 2 a Teatrului Național la un dialog public privind capacitatea societății de a răspunde necesităților copiilor cu nevoi speciale și de a-și asuma responsabilități civice și sociale pentru viitorul lor. Acest dialog public închide Atelierul Viitorul copiilor / Future of the children, proiect cuprins în traseul Vocile orașului, parte din programul Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii.

31
/05
/22

Inițiat în 2012, de către Fundația M&V Schmidt și Fundația Tabaluga/ Peter Maffay Stiftung, festivalul Săptămâna Haferland are misiunea de a promova cultura și tradițiile sașilor din Transilvania și de a dezvolta sectorul turistic din zona respectivă. Regiunea săsească din Transilvania, cuprinsă între Brașov și Sighișoara, a fost denumită Țara Ovăzului sau Haferland cu sute de ani în urmă, datorită localnicilor care obișnuiau să cultive cu precădere ovăzul, din cauza climatului mai aspru.

31
/05
/22

Vara începe cu o veste bună – sau, mai degrabă, două! Centrul Ceh vă invită din nou la proiecții de film pe strada Ion Ghica 11. Documentary Mondays și Fiction Tuesdays reîncep pe 6 și 7 iunie, după ce timp de 2 ani s-au desfășurat în format online. Iubitorii de filme cehe și de documentare pot vizita din nou unul dintre cele mai îndrăgite institute culturale din București, unde sunt așteptați cu bere cehă și o atmosferă prietenoasă.

31
/05
/22

Leo Hussain, dirijor-principal invitat al Filarmonicii „George Enescu”, rămâne la pupitrul Orchestrei simfonice a Filarmonicii „George Enescu” , în zilele de  joi  și vineri, 2 și 3 iunie 2022, pentru alte  două concerte cu public, desfășurate de la ora 19.00, în Sala mare a Ateneului Român.