Pilot pe viață. Isabela Neamțu în ”Grounded”, premieră Unteatru
https://www.ziarulmetropolis.ro/pilot-pe-viata-isabela-neamtu-in-grounded-premiera-unteatru/

”Grounded”, un one-woman-show la teatrul independent Unteatru, cu actriţa Isabela Neamţu, spune povestea femeii aflate între două lumi: între viaţa de pilot militar şi viaţa de mamă şi soţie. Ce e mai important, ce alege?

Un articol de Corina Dima|28 mai 2018

La ce te duce cu gândul cuvântul ”Grounded”? La teluric. Pământ. Greutate. Poate înțepenire. Legat de glie. Înrădăcinat. La pământ. Cu picioarele pe pământ. Terestru. Jos. Aterizat. Sau poate doborât.

Ce înseamnă zbor?

Înălțare. Planare. Poate perspectivă. Spațiu. Poate drum deschis. Aspirații. Călătorie. Să mergi în sus. Ridicare. Urcare. Apoi plutire. Menținere în văzduh. Aer. Libertate.

”Grounded” este o dramă sau o pastilă concentrată despre viață. Cu alăturare de zbor și teluric, culoare și gri, neprevăzut și monotonie, arme de luptă și jucării pentru copii.

O femeie pilot ce se zbate între menirea ei de a cuceri înălțimile la manșa unui avion de luptă F-16 și viața de famile, cu soț și copil, ce vine la pachet cu monotonia îndeletnicirilor cotidiene.

Povestea începe undeva sus, în înaltul cerului, când femeia-pilot împărtășește crâmpeie din lumea ei, cu senzații, trăiri și gânduri, cu întinderea albastră care îi dă energie și o împlinește. Ne vorbește despre lumea bărbaților în care trăiește, despre armamentul de luptă și adrenalina stârnită atunci când zbori cu un avion de luptă F-16. O lume ce i se potrivește mănușă, e universul ei, este ea. O lume însă dură, în care pericolul pândește în orice secundă, iar tragediile se pot întâmpla într-o clipită.

Urmează apoi o nouă etapă a poveștii, cu îndrăgostirea de Eric (era ‘’fata de pe cerul fanteziilor lui’’) și la scurtă vreme rămâne însărcinată. Femeia-pilot exclamă: ‘’vreau cerul, vreau albastrul, dar nu pot să o omor‘’ și decide să păstreze copilul. De aici înainte faptele iau o nouă turnură pentru ea, descendentă. Pe timpul sarcinii primește un serviciu de birou (coșmarul oricărui pilot de luptă) și după ce naște apare și surpriza. Este mutată la forțele aeriene la sol și i se propune să conducă vehicule fără pilot, adică drone (i se spune că acesta este viitorul pilotajului, că drona va fi regina în viitor, ea va detrona F-16).

După ce naște, ‘’schimbarea‘’ intră în viața ei pe toate palierele: un nou serviciu și un nou mod de viață. Înainte era acasă o dată pe an, acum, o dată pe zi. Înainte vedea albastrul cerului la muncă, acum vedea griul ecranelor, urmărind inamicii.

Cu toate că viața de familie este importantă pentru structura ei umană (și-ar fi dat oricând viața pentru copil), femeia-pilot nu este împlinită. Ipostaza de mamă și soție nu umple golul lăsat de lipsa zborului, de adrenalină și de albastrul nemărginit.

Actrița Isabela Neamțu reușește să surprindă zbuciumul și trăirile intense ale personajului, cu detaliile dramei sale. Femeia-pilot este puternică, își cunoaște atuurile, își cunoaște forța. Are nevoie însă și de latura umană, de gingășia unui copil și căldura unui cămin. Pilotul acceptă schimbarea și analizează apoi psihologic transformările, ne relatează detaliu cu detaliu.

Spectacolul începe în forță, intră abrupt în poveste, dar apoi se așază lesne pe făgaș. Urmărești cu sufletul la gură întâmplările ce se succed într-un mod cinematografic. Textul este foarte alert, narativ, face trecerile extrem de line între întâmplări (traducerea Isabela Neamțu). Cuvintele descriu într-un mod foarte vizual întâmplările, iar Isabela reușește să le imprime ritmul dinamic și curgerea.

Isabela Neamțu acoperă întreaga suprafața de joc: stă pe scaun, pe brațele lui, deasupra, ori răpusă pe jos, apoi cu spatele la sală, împinge un avion de jucărie, se zgâiește cu ochi goi în ecrane imaginare de gri, planează cu mâinile întinse cuprinzând înaltul cerului sau se bucură simplu de inocența unei fetițe.

Actrița poartă o salopetă originară, de pilot de avion de luptă F-16 (nu este croită ci a fost salopeta ‘’de muncă’’ a unui pilot), uniforma joacă un rol decisiv în spectacol, personajul exclamă: ‘’e felul în care știu cine sunt‘’.

Pentru foarte tânăra regizoare de filme Ligia Ciornei (prezentă la Festivalul de la Cannes 2017 cu scurtmetrajul Vintage – o perspectivă neaşteptată asupra perioadei comuniste), Grounded reprezintă ”botezul” în teatru, fiind primul spectacol regizat de aceasta. Ligia reușește să dozeze planurile și să păstreze energia unui spectacol mic, dar compact și puternic. În universul militar ofertant, al armelor și al avioanelor, este de apreciat dozajul și echilibrul mijloacelor folosite.

Un rol aparte îl are și echipa tânără: scenograf Andreea Sarău, live-sound design Marian Cîtu și light design Dragoș Mărgineanu (producție Doctor’s studio).

Pentru un spectacol one-woman-show, într-un spațiu mic (cum e Unteatru) aceștia creează un decor minimalist de alb și negru și aduc accente stilistice, păstrând totodată dimensiunea energiei degajate de spectacol. Un scaun rigid, proiecții alb-negru pe monitoare, sunet cu replici alerte ca în zone de conflict, montaje cu ecrane în stand-by, lumini ce brăzdează ici-colo scene. Nici mult, nici puțin, ci cumpătat sau atât cât trebuie, astfel încât să scoată în evidență povestea spusă.

Piesa pe care se bazează spectacolul este scrisă de dramaturgul american George Brant și a primit recunoașteri importante precum Premiul Smith – National New Play Network’s 2012 și Premiul întâi la Edinburgh Fringe Festival 2013. Textul a căpătat o notorietate mai mare atunci când actrița Anne Hathaway a jucat piesa de teatru, în regia celebrei Julie Taymor (care semnează și regia The Lion King care a devenit cel mai faimos musical, cu câștiguri fabuloase de box office), produsă în 2015 la Public Theater New York/ off-Broadway.

Groundedde George Brant în regia Ligia Ciornei, cu Isabela Neamțu, a avut premiera în București pe 18 mai 2018, spectacol musafir la Unteatru.

Câți dintre noi am lăsat avionul de luptă și l-am convertit în altceva? Câți dintre noi am renunțat la culoarea inspirației noastre?

GROUNDED de George Brant
traducerea: Isabela Neamțu
cu Isabela Neamțu
regia: Ligia Ciornei
live sound design: Marian Cîtu
light design: Dragoș Mărgineanu
scenografia: Andreea Sarău

o productie: Doctor’s Studio.

Foto: Grounded – Mihaela Subtirica, Laurian Popa

 

05
/10
/15

12 dintre filmele care s-au întors cu trofee de la Cannes pot fi văzute pentru prima dată în România între 23 și 29 octombrie, la Les Films de Cannes à Bucarest. Laureatul cu Palme d’Or și marii câștigători ai premiilor pentru regie, scenariu, interpretare, Camera d’Or sau Un Certain Regard vor aduce la Cinema Studio, Elvire Popesco și Cinema PRO o frântură din agitația și entuziasmul provocate la Cannes.

05
/10
/15

Marius Manole, unul dintre cei mai apreciaţi actori ai momentului a împlinit, ieri, 37 de ani. Se spune despre el că este actorul răsfăţat de critici şi adorat de public, însă toate acestea i se datorează talentului şi ambiţiei pe care le posedă din plin.

04
/10
/15

Vă era dor de glumele lui Jerry Seinfeld? Acum le puteți găsi și în varianta scrisă, în volumul „Seinfeld. Pe limba mea”, apărut la Editura Allfa.

04
/10
/15

Un grup de artiști din domenii diferite vă prezintă lansarea EXOD 2.0 #jocdesocietate – o instalație performativ-documentară despre situația mamelor românce plecate la muncă în Italia.

03
/10
/15

Uniunea Muzicienilor Interpreți din România organizează duminică, 4 octombrie 2015, la Sala Mică a Ateneului Român, începând cu ora 18, cea de-a V-a ediție a Galei Premiilor UNIMIR. Evenimentul ce are loc cu ocazia Zilei Internaționale a Muzicii premiază valori confirmate din mediul cultural românesc.

02
/10
/15

“Pân’ la rai”, un proiect de excelență, aplaudat pe scene prestigioase și inclus pe coloana sonoră a unui film internațional aspirant la Oscar, va fi prezentat, în ediție excepțională, pe scena Teatrului Odeon din București, vineri, 16 octombrie, de la ora 19.00.

02
/10
/15

Marți, 6 octombrie, de la 19:00, Revista de Povestiri organizează la Cărturești Verona a patra întâlnire a clubului de lectură Pop-up Stories, care are în centru romanul „Deadline”, de Adina Rosetti. Invitații care vor discuta despre experiențele lor legate de temele cărții sunt Cristina Ion și Bülent Duagi.

02
/10
/15

După o primă ediție primită cu entuziasm atât de iubitorii de muzică clasică, cât și de critici, primul proiect de talie internațională din România ce aduce un omagiu excepționalei pianiste de origine română Clara Haskil, Festivalul Internațional de Muzică Clasică Clara Haskil (FICH) continuă și în acest an la Sibiu, între 26 octombrie și 2 noiembrie, în Sala Thalia a Filarmonicii.

02
/10
/15

Azi începe ediția a cincea a Maratonului Teatrului Independent - Bucharest Fringe, eveniment ce durează 10 zile: peste 30 de spectacole de teatru independent în peste 10 spații de teatru independent din București, la TNB, Odeon sau Centrul Dansului. 

02
/10
/15

A 10-a ediție Anim'est se deschide oficial astăzi, la Cinema Studio, de la 20.00. Sunteți invitați să vizionați docu-drama Muntele Magic, în regia Ancăi Damian, precedată de un recital extraordinar susținut de Alexander Bălănescu.

02
/10
/15

Frumoasă, răsfățată și bogată, Marthe Richer își împărțea timpul între frecventarea saloanelor epocii, terenul de sport și cel de aviație aviație, în Parisul din vremea Belle Époque. Crezând că-și poate salva frații, acceptă să devină spion dublu după moartea pe front a soțului său, în Primul Război Mondial.

02
/10
/15

La aproape cincisprezece ani de la succesul romanului Simion Liftnicul, Petru Cimpoeşu, unul dintre prozatorii de primă linie ai ultimilor ani, ne face cunoştinţă cu Celălalt Simion, într-o poveste plină de surprize şi umor. Romanul a apărut în colecţia „Fiction Ltd.” a Editurii Polirom şi este disponibil din această săptămînă în librăriile din ţară şi pe www.polirom.ro.