Politici ale non-acțiunii, la Depozitul 12
https://www.ziarulmetropolis.ro/politici-ale-non-actiunii-la-depozitul-12/

Joi, 6 mai 2021, între orele 16:00 şi 20:00 are loc la Galeria Senat, str. Băiculeşti nr. 29, Sector 1, Bucureşti, la Combinatul Fondului Plastic, deschiderea expoziţiei Depozitul 12, prima din seria Politici ale non-acţiunii.

Un articol de Liliana Matei|28 aprilie 2021

Expoziția este un demers individual al artistei Nona Șerbănescu, realizat în colaborare cu Eugen Rădescu în calitate de curator și poate fi vizitată până pe 15 mai 2021 inclusiv.

În 2020, mai multe abuzuri politice și de putere în contextul schimbărilor sociale generate de pandemia cu virusul Sars-Cov2 îi atrag atenția artistei și o determină să le urmărească sistematic prin intermediul presei, dar și pe cont propriu, documentându-se direct de la sursă. Alături de curatorul Eugen Rădescu, Nona Șerbănescu și-a sistematizat demersul în funcție de metodologia documentării și de arealul geografic vizat: prima expoziție din serie, Depozitul 12, conține lucrări despre situații de abuz despre care a aflat prin intermediul presei și care se referă la cazuri din toată lumea,  iar o a doua expoziție, intitulată „Nu vorbim despre sclavie modernă”, în lucru, va prezenta povești legate de muncă și abuzuri la adresa cetățenilor români, pe care artista i-a intervievat personal.

Depozitul 12 explorează multiple medii de expresie, subordonate mesajului politic filtrat subiectiv-personal într-o cheie empatică. Expoziția urmărește un fir cronologic  dedicând șapte lucrări/instalații unor evenimente tragice care au marcat istoria anului 2020, începând chiar cu debutul pandemiei la finalul anului 2019 în Wuhan, China. Sunt tratate blocajul transportului în comun din India (martie 2020), moartea unei femei rome în Macedonia de Nord în urma discriminării (martie 2020), asasinarea lui George Floyd în Minneapolis, USA (mai 2020), asasinarea lui Eyad al-Hallaq în Ierusalimul de Est, Israel (mai 2020). Ultima lucrare este realizată în memoria victimelor exploziei din Beirut (august 2020), Depozitul 12 (Warehouse 12) fiind hangarul din port, unde a explodat uriașa cantitate de azotat de amoniu care a ras de pe fața pământului o bună parte a Beirutului.

„Autoritatea şi puterea derivă din ameninţare şi uz de violenţă. În sens universal, omenirea cheltuie mai mult timp şi resurse în scopuri violente şi în ameninţarea cu sancţiunea folosirii armelor de distrugere în masă, respectiv de distrugere a Planetei, decât alocă în vederea ocrotirii vieţii sau a calității vieții”, afirmă Eugen Rădescu, curatorul expoziției. El continuă: „Sărăcia este violenţă.

Și e bine că este.

Teoria non-violenţei presupune răspunsul la situaţiile injuste prin acţiune. Prevenirea cazurilor de risc, de utilizare a formelor agresivităţii sau de reducere a efectelor manifestărilor violente sunt măsurile recomandate de toată lumea, în încercarea  de a face cunoscută necesitatea schimbării sociale, atât la nivel microsocial, cât şi în plan global, dar în detaliu și în fiecare economie există diferențe variabile ca intensitate și stare. Dacă nu acționezi într-o situație injustă, devii părtaș la ea.” se concluzionează în textul curatorial.

Expoziția este accesibilizată pentru persoane slab văzătoare sau nevăzătoare, o mare parte din conținut fiind adaptată în acest scop. De asemenea, accesul în spațiul expozițional se poate face și cu scaunul rulant.

Pentru evitarea aglomerației, vernisajul este programat în intervalul 16:00 – 20:00 (4h), iar vizitarea expoziției se va face cu respectarea măsurilor de distanțare socială impuse de situația pandemică.

Pentru a ușura accesul la spațiul expozițional, organizatorii asigură în ziua vernisajului mai multe curse cu microbuzul cu plecare din Piața Romană. Pentru programarea vizitei cu microbuzul, email la: [email protected] cu subiectul Rezervare transport.

Expoziția va putea fi vizitată zilnic în intervalul 14:00-18:00 în perioada 7-14 mai 2021. Finisajul este programat sâmbătă, 15 mai, de la 18:00.

Nona Șerbănescu (n. 1982) a terminat pictura la București în 2004. O preocupă subiectele sociale și sau politice precum echitatea socială. În 2020 participă la expozițiile Sororității Locomotive și la scrierea scenariului spectacolului „Infinit Pozitiv” pentru care realizează și scenografia. În 2019 curatoriază și participă la expoziția „1977-1987” (ARTHUB) și ca autoare la Ex Cathedra Masculum (ALERT studio) în cadrul programului „Perspectivele și anatomia artei la feminin”. Este co-curatoare a ediției Bucharest Art Week din 2017 cu tema „Corespondența de război” în legătură cu situația din Siria, documentează și scrie pentru spectacolul „Bambina, regina florilor” pentru care realizează și scenografia; în 2016 realizează performance-ul „Scrisori pentru Alep” la Galeria de Artă Simeza din București în cadrul programului „Arta la fereastră”. Este președinta Asociației pentru Promovarea Artelor Contemporane, coordonatoarea centrului cultural ARTHUB Bucharest, inițiatoarea Sororității Locomotive. Este mama a doi copii. Trăiește și lucrează în București.

Eugen Rădescu este manager cultural și curator, specializat în relativism moral. A scris pentru diferite reviste și publicații naționale și internaționale. A fost, printre altele, curatorul Bucharest Biennale 1 (2005), al expozițiilor “How Innocent Is That?”, „Common Nostalgia” la Pavilion, “Hidden Shadows/Roma stories” Mobius Gallery, București. Este co-editorul PAVILION – journal for politics and culture, co-directorul Bucharest Biennale și președinte al board-ului organizațional BUCHAREST BIENNALE. Este membru al board-ului de selecție apexart New York (SUA). A ținut numeroase conferințe la diverse instituții, printre care apex, New York; Badisher Kunstverein, Karlshrue; Casa Encedida, Madrid; Paris Photo, Paris,  Gulbenkian Centre, Lisabona, Kunsthalle, Viena. A publicat cartea “How innocent is that?” la Revolver Book, Berlin și “QUEER. Istorii ilustrate” la Black Button Books, București. Este lector la Universitatea București și profesor asociat Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj. Locuiește și lucrează în București.

29
/09
/22

Între 30 septembrie și 2 octombrie, în cadrul Nopții Albe a Galeriilor, va putea fi vizitată în sala Auditorium (nivel -1) a MARe/Muzeul de Artă Recentă (B-dul Primăverii nr. 15, București) LIVE, instalația de artă video realizată de artistul vizual Alex Manea (n. 1988), care combină cele două mari pasiuni ale acestuia: arta vizuala și filmele.

29
/09
/22

Muzeul-Atelier Școala de la Piscu, un proiect care valorifică inteligent patrimoniul local, inițiat de Virgil Scripcariu (sculptor) și Adriana Scripcariu (istoric de artă), se află printre câștigătorii premiilor European Heritage Awards / Europa Nostra Awards 2022, cele mai de seamă distincții pentru profesioniștii patrimoniului cultural european, în cadrul secțiunii „Educație, Formare și Meșteșug”.

23
/09
/22

Pe 25 septembrie și pe 1 și 2 octombrie, de la ora 19:00, NO RA – Femininul norilor revine la Muzeul Național al Literaturii Române (str. Nicolae Crețulescu nr. 8). Spectacolul, o instalație performativă inspirată din romanul cu puternice accente biografice ”Hipodrom” de Nora Iuga, prezintă în fața spectatorilor viața încercată, dar plină de lumină a uneia dintre cele mai iubite și apreciate autoare contemporane române: Nora Iuga.

23
/09
/22

The Future Lab este un proiect lansat de rețeaua Centrelor Cehe cu ocazia președinției Cehiei a UE în a doua jumătate a anului 2022. La București, programul va consta în 4 evenimente care abordează sustenabilitatea din diferite perspective - știință și greenwashing, design și inovare, comunități, infrastructură urbană și alimentație.

22
/09
/22

Romanian Jewelry Week 3.0 sărbătorește bijuteria contemporană între 5 și 9 octombrie cu expoziții, conferințe, workshop-uri de bijuterie și târguri și peste 190 de designeri români și internaționali care vor expune mii de creații de bijuterie. Ca în fiecare an, Romanian Jewelry Week oferă posibilitatea pasionaților de bijuterie să cumpere piesele preferate în cadrul Târgului de bijuterie ROJW 3.0 între 8 și 9 octombrie la Biblioteca Națională.

21
/09
/22

În perioada 26 septembrie – 14 octombrie 2022, Institutul Cultural Român de la Paris organizează expoziția „INTROSPECȚII/INTROSPECTIONS” a artiștilor români Suzana Fântânariu (pictură, grafică, instalații), Anca Szönyi Thomas (fotografie, mixed media) și Dorin Crețu (pictură, fotografie digitală). Curatori sunt Ludwig Otte și Anca Szönyi Thomas.

21
/09
/22

Pentru trei zile, 23-25 septembrie 2022, Asociația CRIES a pregătit un spațiu pentru o varietate de experiențe în ritm „la pas" și un program ce oferă multiple perspective despre legăturile dintre hrană, cultură și consum durabil, dorind să inspire comunitatea locală și să se lase inspirați de toate experiențele și acțiunile care ne permit să încetinim ritmul de consumare a resurselor noastre și ale planetei.

20
/09
/22

Goethe-Institut București este în căutare de minți creative pentru dezvoltarea unor jocuri video autentice, relevante din punct de vedere social. În acest scop, organizează un game jam inedit de 48 de ore hibrid, între 7 și 9 octombrie 2022. Dezvoltarea jocului se va desfăşura online iar cei din Bucureşti pot participa la evenimentul de deschidere la sediul Goethe-Institut.