Pozitia copilului – filmul cu „un scenariu strălucit“
https://www.ziarulmetropolis.ro/pozitia-copilului-filmul-cu-un-scenariu-stralucit/

Lungmetrajul Poziţia copilului, regizat de Călin Peter Netzer, propunerea României la premiile Oscar din 2014, are ,,un scenariu strălucit”, iar actriţa Luminiţa Gheorghiu realizează ,,o interpretare de legendă”, scrie publicaţia Indie Wire.

Un articol de Andrada Văsii|21 noiembrie 2013

Lungmetrajul Pozitia copilului, regizat de Călin Peter Netzer, propunerea României la premiile Oscar din 2014, are „un scenariu strălucit“, iar actriţa Luminiţa Gheorghiu realizează „o interpretare de legendă”, scrie publicaţia Indie Wire.

De la „Psycho” (1960), regizat de Alfred Hitchcock, la „The Deep End” (2001), de Scott McGehee şi David Siegel, cinemaul iubeşte relaţiile complicate dintre mamă şi fiu, scrie criticul de la Indie Wire, adăugând că, rareori, însă, această temă a fost tratată cu atâta măiestrie ca în povestea lui Călin Peter Netzer, propunerea României la Oscar 2014, la categoria „cel mai bun film străin”.

Luminiţa Gheorghiu o interpretează pe Cornelia, o femeie bogată, afectată de trecerea timpului, o devoratoare care manipulează întreaga familie, scrie criticul. Mai ales pe fiul ei, Barbu (Bogdan Dumitrache), care, după un accident de maşină, este pe cale să fie pus sub urmărire penală pentru uciderea unui copil.

Prin frământările mâinilor şi calculele ei reci, Gheorghiu realizează o interpretare de legendă, care ar fi şi mai mult apreciată dacă anul acesta nu ar fi deja „aglomerat” cu alte interpretări legendare.

După ce a lucrat cu regizori precum Cristian Mungiu („4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, „După dealuri”) şi Cristi Puiu („Aurora”, „Moartea domnului Lăzărescu”), dar şi cu Michael Haneke („Vreme de restrişte/ Le temps du loup”), Luminiţa Gheorghiu „alunecă” din nou „în lumea unui autor de gheaţă, ca un profesionist”.

Dragoste de mamă în Pozitia copilului

Câştigător al Ursului de Aur la Berlin, la începutul anului, filmul Pozitia copilului „are un scenariu scris strălucit, care explorează franc afecţiunea grotescă a unei mame faţă de fiul ei”.

Citiți și: Beta Cinema se va ocupa de distribuţia la nivel internaţional a filmului românesc „Poziţia copilului”

În timp ce filmul prezintă lucruri ce nu ar trebui aduse în discuţie, acestea sunt articulate cu o urgenţă brutală, izbitoare. De ce este legătura maternă atât de „cinematografică”? Răspunsul nu este clar, dar această chestiune atinge un apogeu rece în filmul „Poziţia copilului”, mai scrie criticul Indie Wire.

Pozitia copilului

Luminița Gheorghiu, în filmul Pozitia copilului

Lungmetrajul regizat de Călin Peter Netzer a mai câştigat premiul pentru cea mai bună peliculă la Festivalul Internaţional al Filmului Francofon de la Namur (27 septembrie – 4 octombrie), în timp ce Luminiţa Gheorghiu a primit trofeul pentru cea mai bună actriţă pentru rolul din acest film.

Poziţia copilului, cu Luminiţa Gheorghiu, Bogdan Dumitrache, Florin Zamfirescu, Ilinca Goia şi Nataşa Raab, este cel de-al treilea film al lui Călin Peter Netzer după multipremiatele „Maria” (2003) şi „Medalia de onoare” (2010).

Va ajunge pe lista celor cinci filme străine nominalizate pentru Oscar? România a propus filme pentru Oscar încă din 1996 şi încă nu a primit vreo nominalizare, deşi filmul lui Mungiu, „După dealuri”, a ajuns pe lista scurtă de propuneri pentru anul acesta, aminteşte criticul The Wire, care adaugă: „Este timpul ca Academia (Academia de film americană, n.r.) să-şi întoarcă faţa spre acest potop uimitor de filme care vin din România”, notează Mediafax.

Cea de-a 86-a ediţie a galei Oscar va avea loc pe 2 martie 2014, la Dolby Theatre din Hollywood, Los Angeles (California). Nominalizările la premiile Oscar vor fi anunţate pe 16 ianuarie.

Foto credit: Cinemagia, foto din filmul Pozitia copilului

01
/03
/15

Gina Patrichi, Silvia Popovici, George Motoi, Amza Pellea, Costel Constantin, Dan Nuţu, Tora Vasilescu, Victor Rebengiuc, Gheorghe Dinică, Mariana Mihuţ, Petre Gheorghiu şi mulţi alţi actori îndrăgiţi vor putea fi revăzuţi, astăzi, în trei filme importante ale cinematografiei româneşti, la duminica "Duminica filmului românesc".

28
/02
/15

Regizorul Ken Loach se întoarce pe marile ecrane cu un nou film istoric despre războiul civil din Irlanda. Jimmy’s Hall / Salonul lui Jimmy este povestea lui Jimmy Gralton, un activist irlandez care a trăit în comitatul Leitrim, Irlanda începutului de secol. Filmul, care a participat anul trecut în Competiţia Oficială Cannes 2014, va avea premiera în România în 6 martie.

28
/02
/15

Actorul american Leonard Nimoy, cunoscut pentru rolul comandantului Spock din serialul "Star Trek", a murit vineri la vârsta de 83. Nimoy a fost internat în spital, săptămâna trecută, după ce s-a plâns de "dureri severe în zona pieptului". El suferea de boala pulmonară obstructivă cronică care duce la insuficienţă respiratorie.

27
/02
/15

Cea mai importantă competiție de scurtmetraj din România, o selecție unică de filme, masterclass-uri, workshop-uri și petreceri îi așteaptă pe spectatori la cea de-a 9-a ediție a Festivalului Internațional de Film NexT, care va avea loc între 15 și 19 aprilie 2015, la Cinema Studio, Elvira Popescu, CinemaPRO și într-o serie de locuri neconvenționale.

27
/02
/15

"Aferim!", lungmetrajul pentru care cineastul Radu Jude a primit Ursul de Argint pentru regie la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin 2015, va putea fi vizionat în avanpremieră, pe 5 martie, în reţeaua naţională de cinematografe Cinema City.

26
/02
/15

MARI FILME ROMÂNEȘTI UITATE Un film, cu siguranță, subapreciat. Sau, mai exact, privit de sus ca fiind o simplă operă burlescă. „S-a furat o bombă” (1961), scris și regizat de Ion Popescu-Gopo, este însă mai mult decât atât.

26
/02
/15

"Niciodată nu se știe ce e aia "generația de aur". Pentru George Vraca, de pildă, George Constantin nu făcea parte din nicio generație de aur, era un tânăr care juca și el teatru binișor, dar pentru George Constantin generația de aur era Vraca, dar Vraca pentru Nottara nu era generație de aur, și uite așa, când actorul ajunge la vârsta maturității, nu a vieții, a maturității sale artistice, conform destinului, putinței, talentului (...) devine un actor important al teatrului unde este, al teatrului românesc, al locului unde este proțăpit de soartă și devine și el un metal prețios." - Alexandru Repan