PREMIERĂ: „Villa Dolorosa“ – un teatru al apropierii, despre fiinţe sociale, distanţate social
https://www.ziarulmetropolis.ro/premiera-villa-dolorosa-un-teatru-al-apropierii-despre-fiinte-sociale-distantate-social/

Apreciatul regizor Theodor-Cristian Popescu revine la Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu“ cu un spectacol provocator, izvorât din universul lui Cehov şi ancorat în lumea contemporană, care va ridica semne de întrebare, va tulbura spiritele liniştite, le va linişti pe cele tulburate, le va produce delicii estetice tuturor celor cu mintea şi sufletul deschise şi, pe alocuri, îi va face să (şi) râdă amar.

Un articol de Petre Ivan|5 octombrie 2020

Via Dolorosa (Calea durerii în latină) sau, pe românește, Drumul Crucii, este ultimul traseu pe care l-a străbătut Iisus, în drum spre moarte, cărându-și crucea ca să spele păcatele omenirii. 

În spectacolul bazat pe textul scris de Rebekka Kricheldorf, Via Dolorosa devine Villa Dolorosa, drumul patimilor devine un cămin aflat în plin proces de degradare, iar cele trei surori ale lui Cehov – Irina, Mașa și Olga – sunt trei femei ale timpurilor noastre. Irina își aniversează de trei ori ziua de naștere, iar evenimentele accentuează de fiecare dată drama care pune stăpânire pe viețile surorilor și la care contribuie conflicte generate de probleme financiare, lipsă de sens, blazare, datorii, angoasă și disperare. 

Zilele de naștere ar trebui să devină zile de renaștere, însă personajele par incapabile să își depășească limitele. Sau există, totuși, o speranță ascunsă?

„Însingurare, distanțare, letargie. 

Până să se exteriorizeze într-o pandemie, ele iau deja forma unor blocaje interioare. 

Totul e posibil, dar totul e și foarte plictisitor. De unde ezitarea, blocajul, lipsa dorinței la trei surori frumoase, cu nume cehoviene. 

Un omagiu indirect lui Harag (montarea acestuia pe un text de Cehov rămâne cel mai faimos moment al acestui teatru) și lui Cehov însuși, deci teatrului ca artă a apropierii, a cunoașterii. Teatrului de/ca artă. 

A noastră ca ființe sociale, distanțate social.“

Theodor-Cristian Popescu

Din distribuţie fac parte Georgiana Ghergu – Irina, Steliana Bălăcianu – Olga, Loredana Dascălu – Maşa, Ale Ţifrea – Janine, Luchian Pantea – Andrei şi Theo Marton – Georg. 

Regia este semnată de Theodor-Cristian Popescu, scenografia a fost realizată de Irina Moscu, sound designer a fost Andrei Raicu, light designer a fost Gabriel Niculescu, regia tehnică este asigurată de Stelian Chiţacu, sufleur este Laura Moldovan, iar traducătororul piesei este Ciprian Marinescu.

Premiera spectacolului va avea loc miercuri, 7 octombrie, ora 19.00, la Sala Mare. Următoarele reprezentaţii vor avea loc joi, 8 octombrie şi duminică, 25 octombrie, ora 19.00, la Sala Mare.

Spectacolul are o durată de 3 ore (fără pauză) şi este recomandat persoanelor cu vârsta peste 14 ani.

Biletele pot fi achiziţionate la casieria de la Sala Mare a Teatrului Naţional Târgu-Mureş de luni până vineri, între orele 12.00 – 18.00, şi cu o oră înaintea reprezentaţiilor.

Biletele online se pot cumpăra de pe platforma www.biletmaster.ro.

Este obligatorie respectarea normelor impuse pentru prevenirea răspândirii virusului SARSCoV2 precum măsurarea temperaturii prin termoscanare, menținerea distanței sociale prin ocuparea locurilor înscrise pe bilete, purtarea măștii şi folosirea soluțiilor dezinfectante puse la dispoziţie.

Foto: Cristina Gânj

14
/12
/23

S-a lansat Crăciun în Amzei, un eveniment realizat de către Primăria Sectorului 1, care aduce căldura sărbătorilor de iarnă în spațiul public printr-un brad-instalație, semnat de scenografa Iuliana Vîlsan.

13
/12
/23

Compania de teatru independent Arte-Factum încheie stagiunea „Nocturnalii inside 2023” cu o distopie teatrală despre solitudine, o „colecție de singurătăți” care, ca o lentilă concavă, expune, prin câteva fascicule de viață și fragmente de istorii personale, un fenomen global acut.

12
/12
/23

Rareș Beșliu anunță lansarea noului său album fotografic, intitulat „emoții”. Sunt 300 de pagini cu fotografii alese din ultimii patru ani în care fotograful de wildlife a fost unul cu natura și s-a lăsat inspirat de viața ei sălbatică.