Premiile UNITER au stat sub semnul polemicii
https://www.ziarulmetropolis.ro/premiile-uniter-au-stat-sub-semnul-polemicii/

Gala Premiilor UNITER a avut loc luni seara, 13 mai, la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi şi a fost transmisă în direct pe TVR 1, TVR HD, TVR Internaţional şi TVR+, de la ora 21.00. Nominalizările la premiile UNITER au stârnit controverse încă din luna martie.

Un articol de Adina Scorţescu|13 mai 2013

Gala Premiilor UNITER a avut loc luni seara, 13 mai, la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași și a fost transmisă în direct pe TVR 1, TVR HD, TVR Internaţional şi TVR+, de la ora 21.00. Nominalizările la premiile UNITER au stârnit controverse încă din luna martie.

În urmă cu două luni, criticul de teatru Mircea Morariu (membru al juriului UNITER de anul acesta) amintea pe blogul său din ziarul Adevărul de „afacerea artactmagazine, în care e implicată în chip murdar şi până în gât Cristina Modreanu”. Aceasta avea să-l acuze de calomnie și de faptul că aruncă cu noroi în colegii de breaslă „cu speranţa secretă că va rămâne singur pe baricade, ca nu cumva să se facă vreo comparaţie profesională dăunătoare”.

Dincolo de atacurile la persoană, falia creată între spectacolele cu finanțare de la stat și cele independente a fost evidentă și anul acesta. Din ultima categorie, singurul care apare în lista de nominalizări (la „cea mai bună actriță în rol principal”) este „Capra cu trei iezi”, de la Teatrul Act din București.

Simona Chițan observa, într-un articol din ziarul Adevărul, că – dintre toate nominalizările – la şapte categorii principale sunt opt nume şi producţii ale Teatrului Naţional din Bucureşti, care în plus va mai lua şi un premiu de excelenţă din partea Senatului UNITER pentru conceperea şi „realizarea excepţională a programului Caragiale 2012“. (Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional din Bucureşti, este şi preşedintele UNITER.)

Omisiuni și adăugiri controversate

Regizorul Andrei Șerban nu a fost nominalizat nici la ,,premiul pentru cea mai bună regie”, nici la cel pentru ,,cel mai bun spectacol” (la fel se întâmpla și cu spectacolul „Troienele”, în urmă cu 22 de ani). În schimb, spectacolul de teatru-dans al lui Gigi Căciuleanu a fost nominalizat la categoria „cel mai bun spectacol” – o extindere conceptuală foarte subiectivă, crede Iulia Popovici, critic de teatru.

„Mă bucur pentru două lucruri: că trei actori din Hedda Gabler au fost nominalizaţi şi că regia nu a fost  menţionată. Am realizat în sfârșit ce mi-am dorit toată viața: să devin invizibil.”

regizorul Andrei Șerban, într-o declarație pentru ziarul Adevărul

La rândul său, regizorul Victor Ioan Frunză, al cărui spectacol „Îngeri în America” de la Teatrul Metropolis a fost omis din lista de nominalizări, este revoltat de minciunile lui Mircea Morariu. Într-un articol publicat în Ziarul Metropolis, declară: „Ca în fiecare an, Gala Premiilor UNITER şi-a început ritualul bizantin. Gafele, dar mai ales incultura teatrală îşi pun pecetea pe selecţiile operate de komisarii nominalizărilor.”

 

Nominalizări UNITER 2013

Cel mai bun spectacol

  • „Călătoriile lui Gulliver” (foto jos), exerciţii scenice inspirate din opera lui Jonathan Swift, la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
  • „D’ale noastre” (foto sus) de Gigi Căciuleanu, la Teatrul Naţional Bucureşti
  • „Platonov” de A.P. Cehov, la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

Cea mai bună regie

  •  Radu Afrim, pentru „Năpasta” la Teatrul Naţional Bucureşti
  •  Alexandru Dabija, pentru „Două loturi” la Teatrul Naţional Bucureşti
  •  Silviu Purcărete, pentru „Călătoriile lui Gulliver” la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

Cel mai bun actor în rol principal  

  • George Costin, pentru rolul Maiorul din spectacolul „Familia Tót”, la Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” Bucureşti
  •  Lari Giorgescu, pentru rolurile din spectacolul „D’ale noastre” la Teatrul Naţional Bucureşti
  •  Nicu Mihoc, pentru rolul titular din spectacolul „Platonov” la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

Cea mai bună actriţă în rol principal

  •  Emilia Dobrin (foto jos), pentru rolul Capra din spectacolul „Capra cu trei iezi” la Teatrul ACT Bucureşti
  •  Imola Kézdi, pentru rolul titular din spectacolul „Hedda Gabler” la Teatrul Maghiar de Stat Cluj
  • Tania Popa, pentru rolul Fata din spectacolul „Fata din curcubeu” la Teatrul Naţional Bucureşti

Cea mai bună scenografie 

  • Dragoş Buhagiar, pentru „Călătoriile lui Gulliver”, la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
  • Adrian Damian, pentru „Viaţa e vis” la Teatrul Naţional Timişoara
  • Helmut Stürmer, pentru  „Două loturi” la Teatrul Naţional Bucureşti

La categoria „cel mai bun actor în rol secundar” au fost nominalizaţi Bányai Kelemen Barna, pentru rolul Florin din spectacolul „Beznă de mină”, la Teatrul Naţional din Târgu Mureş, András Hatházi, pentru rolul Judecătorul Brack din spectacolul „Hedda Gabler”, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, şi Marius Manole, pentru rolul Povestitorul din spectacolul „Două loturi”, la Teatrul Naţional Bucureşti.

La categoria „cea mai bună actriţă în rol secundar” au fost nominalizate Enikő Györgyjakab, pentru rolul Doamna Elvsted din spectacolul „Hedda Gabler”, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, Ofelia Popii, pentru rolul Sofia Egorovna din spectacolul „Platonov”, la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, şi Olga Török, pentru rolul Sylvia din spectacolul „Fetiţa din bolul peştelui auriu”, la Teatrul German de Stat din Timişoara.

La categoria „cel mai bun spectacol de teatru radiofonic” au fost nominalizate următoarele titluri: „Cei din urmă vor fi cei din urmă” (scenariul şi regia artistică Gavriil Pinte, o producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune), „D’ale carnavalului” (adaptarea radiofonică şi regia artistică Alexandru Darie, o producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune) şi „Suzana” (scenariul şi regia artistică Ilinca Stihi, o producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune).

La premiul pentru critică teatrală au fost nominalizați Oltiţa Cîntec, Cristina Rusiecki şi Octavian Saiu.

 

Foto: Bogdan Bădescu, Alexandru Iureș, Teatrul Național Radu Stanca

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.