Primele filme confirmate la festivalul Pelicam 2019
https://www.ziarulmetropolis.ro/primele-filme-confirmate-la-festivalul-pelicam-2019/

Filme de la Marea Neagră, producţii despre identităţi regăsite, poveştile unor tineri din toată lumea pentru care protejarea planetei a devenit o prioritate şi filme cu perspective ecologice înviorătoare – toate se vor vedea în premieră naţională la cea de-a 8-a ediţie Pelicam – Festivalul Internaţional de Film despre Mediu şi Oameni, care avea loc între 20-23 iunie la Tulcea.

Un articol de Petre Ivan|15 mai 2019

Oamenii din Georgia trec printr-o renaștere. Împreună cu celebrul somelier Jeremy Quinn, regizoarea de origine americană, Emily Railsback, explorează modul în care georgienii au reușit să-și regăsească și să-și redefinească identitatea prin cultura vinului: o rețetă veche de 8,000 de ani e readusă la viață și promite o conectare la valorile autentice spre care aspiră mulți dintre georgieni.

Documentarul Our Blood is Wine / Sângele nostru este vin (Georgia, SUA, 2018) va fi proiectat în cadrul competiției Black Sea Docs la Tulcea.

imagine film Askania Reserve

Pentru premiul Black Sea Docs concurează și documentarul Lost Reactor / Reactorul pierdut (Rusia, Germania, 2018), proiectat în premieră mondială în toamnă la Festivalul Internațional de Film Documentar din Amsterdam (IDFA). Filmul spune povestea unei comunități stabilite în locul unui reactor părăsit din peninsula Crimeea – construcția lui, una dintre cele mai costisitoare proiecte ale Uniunii Sovietice, a fost abandonată după dezastrul de la Cernobîl.

Mixul de oameni este unul neobișnuit, iar anexarea recentă a Crimeei de către Rusia aduce un alt suflu poveștii. Regizoarea Alexandra Westmeier va veni la Pelicam pentru a se întâlni cu publicul prezent la proiecție. Documentarul ei de debut, Alone in four walls, a fost selectat la Sundance Film Festival (2008) și a fost proiectat la peste 70 de festivale din lume.

În cadrul secțiunii Black Sea Docs vor fi prezentate și The Pit / Groapa (2019), documentarul de debut al Hristianei Raykova, recompensat cu premiul pentru cel mai original documentar în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin: portretul comunității bulgare din Varna, unde un spa de lângă mare, numit de localnici “groapa”, devine un simbol pentru amprenta sentimentală a trecutului; și Askania Reserve / Rezervația Askania (Ucraina, 2019), proiectat în prezența regizorului Andrii Lytvynenko, o invitație în viețile unor oameni care aparent nu au nimic în comun, dar se unesc pentru a salva viitorul celei mai mari rezervații din Ucraina: Askania. Dog Movie (Turcia, 2018) va fi proiectat în cadrul aceleiași secțiuni, cu participarea regizorului Cem Hacverdi.

Juriul care va decide câştigătorul secţiunii Black Sea Docs îi are în componenţă pe Dana Bunescu, editor de sunet și imagine, realizatoare de film, în 2017 a primit Ursul de Argint pentru realizări tehnice în filmul Ana, mon amour, Antonin Haddad, directorul festivalului de film FReDD (Film, Cercetare și Dezvoltare Durabilă) din Toulouse și Valeriu Nicolae, activist pentru drepturile omului și trainer in comunicare, cu o vastă experiență atât în cadrul unor instituții de stat, cât și al unor organizații non-guvernamentale.

imagine film Our Blood is Wine

Premiul Black Sea Docs, acordat regizorului filmului ales câștigător, constă în servicii de post-producție în valoare de 3,000 de euro pentru următorul proiect de film și este oferit de Cinelabs România.

 Pentru publicul tânăr, selecția Fresh Perspectives este un început bun de a intra în atmosfera Pelicam. Cu producători ca Adrian Grenier (starul din popularul serial Entourage) și o coloană sonoră la care au contribuit și Moby și Thom Yorke de la Radiohead, documentarul Youth Unstoppable (Canada, 2018) devine un fenomen în sine și aduce pe ecran atitudinile tranșante ale celor mai tineri activiști de mediu pentru care sănătatea planetei este nenegociabilă, atitudini care au inspirat mișcări ecologiste în toate colțurile lumii. Documentarul a fost proiectat săptămâna aceasta la Festivalul de Film de la Cannes.

O altă perspectivă fresh este și documentarul Inventing Tomorrow (SUA, 2018) – o doză de optimism necesară: cunoaștem tineri pasionați de știință din cele mai diverse părți ale lumii, pentru care contracararea efectelor negative ale activității umane asupra mediului natural este motivația supremă în a inova.

imagine film The Pit

Există și alte modele sociale, orientate spre colaborare și generozitate, cu un efect pozitiv asupra naturii, ne arată Utopia Revisited (Austria, 2018). Regizorul, Kurt Langbein, va veni la Tulcea pentru a se întâlni cu publicul Pelicam. Tot în cadrul secțiunii Fresh Perspectives vor fi proiectate și documentarele The Carnivore’s Dilemma (Franța, 2018) și The Empire of Red Gold (Franța, 2017).

Câștigătorul competiției Fresh Perspectives va fi decis de un grup de tineri liceeni, sub coordonarea producătoarei și scenaristei de origine lituaniană Gintė Žulytė, al cărei documentar The Ancient Woods – o invitație vizuală în pădurile bătrâne ale Lituaniei, fără a folosi cuvinte, mizând doar pe sunetele pădurii, ale animalelor-, va fi proiectat în afara competițiilor Pelicam.

imagine film Inventing tomorrow

Premiul Fresh Perspectives, în valoare de 500 de euro, este oferit de Fundația pentru Parteneriat regizorului filmului câștigător.

***

Pelicam – Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni este organizat de Asociația Les Herbes Folles, cu sprijinul Administrației Fondului Cultural Național (AFCN),  Centrului Național al Cinematografiei (CNC), Institutului Cultural Român, Primăriei Muncipiului Tulcea, Consiliului Județean Tulcea și Fundației pentru Parteneriat.

Foto: Pelicam – facebok

24
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat în România de Transilvania Film pe platforma TIFF Unlimited, filmul „Dama de cupă” („Queen of Hearts”, 2019), al regizoarei daneze cu origini egiptene May el-Toukhy, impresionează prin interpretarea actriţei Trine Dyrholm, care joacă o avocată ce începe o aventură cu fiul său vitreg de nici 18 ani.

23
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Primul episod din miniseria „Bani negri (pentru zile albe)”, scrisă și regizată de Daniel Sandu (autorul filmului „Un pas în urma serafimilor”), a avut premiera pe HBO și e disponibil pe HBO GO. Cât de bun a acest nou serial românesc?

19
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Premiat pentru regie în secțiunea „Encounters” a Festivalului de la Berlin și cu lansarea în cinematografe compromisă de pandemie, „Malmkrog” (2020) este cel mai controversat, dar și cel mai îndrăzneț film românesc al anului. Cum ne provoacă de data asta Cristi Puiu?

18
/11
/20

Prin combinații inedite de mijloace vizuale și tehnici narative, scurtmetrajele incluse în acest an în Competiția Internațională BIEFF propun perspective alternative asupra unor subiecte care marchează realitatea cotidiană. O invitație deschisă la reflecție, dezbatere și dialog, evenimentul dedicat noilor forme de explorare a limbajului cinematografic va reprezenta, la această ediție, un punct de intersecție al diferitelor viziuni asupra violenței și a justificării ei morale, dar și asupra ideii de graniță și a locurilor de care aparținem.

17
/11
/20

Cu toții suntem de acord că experiența de la cinema este inegalabilă, însă cum momentan nu mai este posibilă în contextul pandemic actual, din pasiune și dor de emoția trăită în fața marelui ecran, Cineplexx a oferit în weekend porții de popcorn cald tuturor iubitorilor de filme.

16
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat recent în România direct online, pe pagina de Vimeo a distribuitorului Independenţa Film, „Beanpole” (2019) este al doilea film al lui Kantemir Balagov, considerat de unii cel mai bun tânăr regizor rus, educat la şcoala de cinema a lui Alexander Sokurov. O poveste despre traumele post-război, stilizată însă aproape până la academism.

16
/11
/20

Turismul montan din România pe cât este de frumos și apreciat, pe atât este de periculos pentru cei care se încumetă să-l cunoască din inconștiență sau pentru a-și testa limitele. Dragostea de munte face din ei victime inclusiv astăzi când salvamontiști extrem de bine pregățiți și echipați își pun în pericol propria viața pentru a o salva pe a lor.

13
/11
/20

Abordări artistice neconvenționale, care deschid noi și surprinzătoare perspective asupra condiţiei umane, scurtmetrajele incluse anul acesta în Competiția Internațională a BIEFF propun noi maniere de raportare asupra feminității și a corporalității, invitând totodată spectatorii să privească dincolo de aparențe, la limita dintre real și ireal.