Primul episod din Istoria Alternativă a Cinemaului Românesc – ICAR
https://www.ziarulmetropolis.ro/primul-episod-din-istoria-alternativa-a-cinemaului-romanesc-icar/

La mijlocul lui decembrie, CINEPUB a lansat primul episod din Istoria Alternativă a Cinemaului Românesc – ICAR, intitulat sugestiv “Moromeţi” şi produs pentru Scena9, hotspotul cultural al BRD – Groupe Société Générale.

Un articol de Liliana Matei|29 decembrie 2015

Filmul, primul din seria de eseuri web care vor pune unele dintre cele mai importante momente din istoria filmului românesc într-un context diferit, ridică întrebarea: “Oare spiritul lui Moromete, ucis de semnarea adeziunii la colectivă, mai cutreieră cotloanele imaginarului național?”. Acest episod poate fi văzut exlusiv pe scena9.ro timp de o săptămână, apoi va fi disponibil pe cinepub.ro și pe site-urile partenere.

La 30 de ani de la producția filmului și 60 de ani de la ediția princeps a romanului lui Marin Preda, CINEPUB a dedicat luna decembrie discuțiilor, dezbaterilor, vizionării filmului și producerii de materiale, încercând să răspundă, împreună cu realizatorii și spectatorii filmului, la întrebarea: “Cât de actual mai este Ilie Moromete astăzi?”.
În urma lansării online a filmului (joi, 3 decembrie, ora 20:30), CINEPUB și Scena9 au organizat luni, 7 decembrie, un spectacol-dezbatere. Adaptarea liberă semnată Cătălin Ștefănescu, după „Moromeții” lui Marin Preda, pusă în scenă de Alexandru Dabija și interpretată de Marcel Iureș și de George Mihăiță, a fost urmată de o dezbatere, la care au luat parte atât realizatorii si actorii piesei de teatru (Cătălin Ștefănescu, Marcel Iureș, George Mihăiță), cât și ai filmului (Stere Gulea, Victor Rebengiuc, Luminița Gheorghiu, Vivi Drăgan Vasile).

Într-o discuție moderată de Lucian Georgescu, în care publicul a fost implicat activ, s-a discutat despre actualitatea “Moromeților”. S-a pus întrebarea dacă poate eroul arhetipal să moară și dacă da, unde se duce el: într-un raft uitat de bibliotecă sau un DVD de sertar? Dacă și cu ce sau cine e el înlocuit?

Dezbaterii i-au urmat discuții și interviuri realizate cu regizorul Stere Gulea și directorul de imagine Vivi Drăgan Vasile, pentru a încerca să captăm spiritul “Moromeților“. Și a ceea ce se află în spatele “splendidelor imagini alb-negru semnate de Vivi Drăgan Vasile” (Magda Mihăilescu, aarc.ro). Cei doi au vorbit despre cenzura în perioada comunismului și efectele acesteia asupra “Moromeților“, despre actorul Victor Rebengiuc și “toanele” sale, despre influența cărții lui Marin Preda asupra scenariului, imaginii și actoriei din film, despre condițiile de viață din perioada relizării filmului și “supremului fel de mâncare, parizerul prăjit”. Toate acestea pentru a oferi publicului o imagine altfel a “Moromeților”, așa cum este arătată în primul episod ICAR.

“Cred că mai există moromețianismul ăsta. Tipul de a sta de vorbă, la cârciumă. Eu cred că și acum regăsești modul hâtru, modul de a filosofa pe teme serioase, politice sau altele. Eu cred că sunt și acum Moromeți”, spune Vivi Drăgan Vasile în primul episod ICAR.

Despre ICAR

”Am denumit această mini-serie ”o istorie alternativă”, pentru a exclude ipostaza academică, sau – doamne-ferește – ”oficială”. ICAR nu își propune să epuizeze subiectul unei istorii a cinematografului autohton, pentru că punctele de vedere, modalitatea de receptare și mai ales de transmitere a acestora s-au schimbat radical.

ICAR este modalitatea prin care cinepub.ro își propune să susțină comunicarea premierelor de lung metraj de pe site și să extragă din acestea esența contextului istoric în care au fost create. Este o perspectivă diacronică, dar nu cronologică, axiologică, dar nu ierarhizantă. Episoadele ICAR nu sint filmulețe de sau pentru școală și nici documentare exhaustive, ci doar pastile de conținut video online, teasere web menite să intrige și să sporească apetitul pierdut pentru cinematograful românesc în toate formele lui de existență.

Discursul magistral de la catedră al profesorului George Littera, despre generozitatea actului receptării filmului, a dispărut din școala de film și din societatea românească odată cu marele filmolog și a fost înlocuit de monologul dictaturii stilistice unice. O nouă generație poate schimba punctul de vedere și starea de fapt, datorită neapartenenței sale la o istorie sau alta. Alternativ înseamna posibilitatea de a schimba neîncetat punctul de vedere, asta este definiția libertății, iar ICAR este un proiect liber”, Lucian Georgescu, cinepub.ro

Episodul 1 ICAR ”Moromeți” (6 minute) poate fi deja vizionat pe scena9.ro și tot acolo urmează să aibă loc premierele din serie. De asemenea, episodul-pilot ICAR (”Renașterea”) este disponibil online pe scena9.ro și este un video-eseu, (4 minute), o panoramă subiectivă a centenarului de film autohton, teaser subiectiv, diacronic și pseudo-non-discursiv, o introducere în unele dintre temele pe care seria le va dezbate în episoadele ulterioare, în contextul materialului originar: premiera de lung metraj selectată de pe cinepub.ro.

FOTO: Adi Bulboacă

10
/02
/15

CineȘoc este noul eveniment marca ARCUB, care va transforma lunar sala de spectacole din Batiște 14 într-o sală de proiecție cinematografică. Astfel, programul urmărește să devină o alternativă la filmul de mall și, în același timp, o completare a ofertei existente deja în sălile independente din Centrul Bucureștiului.

10
/02
/15

Prima dintre cele trei statuete Oscar primite de Charlie Chaplin, evaluată la peste un milion de dolari, a fost furată luna trecută, în cadrul unei spargeri organizate la Paris. Trofeul câştigat de legendarul actor din perioada filmelor mute a fost furat din sediul Asociaţiei Chaplin, compania care protejează numele şi imaginea artistului.

08
/02
/15

O maşină Ferrari 250 SWB California, parte a colecţiei Baillon şi care i-a aparţinut pentru scurt timp actorului francez Alain Delon, a fost vândută pentru 14,2 milioane de euro, fiind vedeta unei licitaţii organizate de casa Artcurial în cadrul evenimentului Salon Rétromobile de la Paris.

08
/02
/15

Ovidiu-Iuliu Moldovan, Şerban Ionescu, Victor Rebengiuc. Mari actori ce recomandă filmele din Seria „Duminica filmului românesc”. Puteţi urmări „Dreptate în lanţuri” „Ion: blestemul pământului şi „Tandreţea lăcustelor”, duminică, 8 februarie, la TVR2.

07
/02
/15

Actriţa americană Natalie Portman, care locuieşte de curând la Paris, după căsătoria ei cu coregraful francez Benjamin Millepied, a declarat, într-un interviu acordat publicaţiei Madame Figaro, că este pregătită să joace într-un film turnat în limba lui Molière

07
/02
/15

Lungmetrajul "Aferim", de Radu Jude, care va avea premiera mondială la Festivalul Internaţional de la Berlin, se numără printre cele nouă filme pe care prestigioasa revistă americană IndieWire le recomandă la evenimentul cinematografic din capitala Germaniei.

07
/02
/15

CRONICĂ DE FILM „Whiplash”, scris și regizat de americanul Damien Chazelle, este un film încrâncenat care susține ideea de act artistic ca simplă mecanicitate, folosind ca pretext narativ o relație maladivă între un toboșar de jazz ambițios și un profesor despotic.

06
/02
/15

Channing Tatum şi Mila Kunis formează pentru prima dată un cuplu pe marile ecrane în „Ascensiunea lui Jupiter”, o aventură SF de proporţii epice, realizată de Lana şi Andy Wachowski şi produsă de Warner Bros. Pictures. Filmul care are premiera în 3D şi IMAX 3D pe 6 februarie.

06
/02
/15

Capitala Germaniei a devenit centrul mondial al cinematografiei o dată cu Gala de Deschidere a celei de-a 65-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Berlin (5-15 februarie). Evenimentul a avut loc aseară la Berlinale Palast în prezența a peste 1500 de invitați. Gazdele serii au fost Dieter Kosslick, directorul Berlinalei, și Anke Engelke.

05
/02
/15

CRONICĂ DE FILM Câştigător în 2014 al Premiului Gopo pentru cel mai bun documentar, „Experimentul Bucureşti” este un experiment cinematografic despre un posibil experiment social imaginat pentru a atrage atenţia asupra unui experiment istoric dureros, Fenomenul Piteşti.

05
/02
/15

Șase proiecții pentru public și presa internațională vor aduce povestea procurorului Cristian Panait, cea care a inspirat scenariul filmului De ce eu?, în regia lui Tudor Giurgiu, peste hotare, la Festivalul Internațional de Film de la Berlin. Evenimentul începe astăzi, 5 februarie, și se va încheia pe 15 februarie, cel de-al treilea lungmetraj al lui Tudor Giurgiu fiind inclus în secțiunea Panorama Special.