Primul episod din Istoria Alternativă a Cinemaului Românesc – ICAR
https://www.ziarulmetropolis.ro/primul-episod-din-istoria-alternativa-a-cinemaului-romanesc-icar/

La mijlocul lui decembrie, CINEPUB a lansat primul episod din Istoria Alternativă a Cinemaului Românesc – ICAR, intitulat sugestiv “Moromeţi” şi produs pentru Scena9, hotspotul cultural al BRD – Groupe Société Générale.

Un articol de Liliana Matei|29 decembrie 2015

Filmul, primul din seria de eseuri web care vor pune unele dintre cele mai importante momente din istoria filmului românesc într-un context diferit, ridică întrebarea: “Oare spiritul lui Moromete, ucis de semnarea adeziunii la colectivă, mai cutreieră cotloanele imaginarului național?”. Acest episod poate fi văzut exlusiv pe scena9.ro timp de o săptămână, apoi va fi disponibil pe cinepub.ro și pe site-urile partenere.

La 30 de ani de la producția filmului și 60 de ani de la ediția princeps a romanului lui Marin Preda, CINEPUB a dedicat luna decembrie discuțiilor, dezbaterilor, vizionării filmului și producerii de materiale, încercând să răspundă, împreună cu realizatorii și spectatorii filmului, la întrebarea: “Cât de actual mai este Ilie Moromete astăzi?”.
În urma lansării online a filmului (joi, 3 decembrie, ora 20:30), CINEPUB și Scena9 au organizat luni, 7 decembrie, un spectacol-dezbatere. Adaptarea liberă semnată Cătălin Ștefănescu, după „Moromeții” lui Marin Preda, pusă în scenă de Alexandru Dabija și interpretată de Marcel Iureș și de George Mihăiță, a fost urmată de o dezbatere, la care au luat parte atât realizatorii si actorii piesei de teatru (Cătălin Ștefănescu, Marcel Iureș, George Mihăiță), cât și ai filmului (Stere Gulea, Victor Rebengiuc, Luminița Gheorghiu, Vivi Drăgan Vasile).

Într-o discuție moderată de Lucian Georgescu, în care publicul a fost implicat activ, s-a discutat despre actualitatea “Moromeților”. S-a pus întrebarea dacă poate eroul arhetipal să moară și dacă da, unde se duce el: într-un raft uitat de bibliotecă sau un DVD de sertar? Dacă și cu ce sau cine e el înlocuit?

Dezbaterii i-au urmat discuții și interviuri realizate cu regizorul Stere Gulea și directorul de imagine Vivi Drăgan Vasile, pentru a încerca să captăm spiritul “Moromeților“. Și a ceea ce se află în spatele “splendidelor imagini alb-negru semnate de Vivi Drăgan Vasile” (Magda Mihăilescu, aarc.ro). Cei doi au vorbit despre cenzura în perioada comunismului și efectele acesteia asupra “Moromeților“, despre actorul Victor Rebengiuc și “toanele” sale, despre influența cărții lui Marin Preda asupra scenariului, imaginii și actoriei din film, despre condițiile de viață din perioada relizării filmului și “supremului fel de mâncare, parizerul prăjit”. Toate acestea pentru a oferi publicului o imagine altfel a “Moromeților”, așa cum este arătată în primul episod ICAR.

“Cred că mai există moromețianismul ăsta. Tipul de a sta de vorbă, la cârciumă. Eu cred că și acum regăsești modul hâtru, modul de a filosofa pe teme serioase, politice sau altele. Eu cred că sunt și acum Moromeți”, spune Vivi Drăgan Vasile în primul episod ICAR.

Despre ICAR

”Am denumit această mini-serie ”o istorie alternativă”, pentru a exclude ipostaza academică, sau – doamne-ferește – ”oficială”. ICAR nu își propune să epuizeze subiectul unei istorii a cinematografului autohton, pentru că punctele de vedere, modalitatea de receptare și mai ales de transmitere a acestora s-au schimbat radical.

ICAR este modalitatea prin care cinepub.ro își propune să susțină comunicarea premierelor de lung metraj de pe site și să extragă din acestea esența contextului istoric în care au fost create. Este o perspectivă diacronică, dar nu cronologică, axiologică, dar nu ierarhizantă. Episoadele ICAR nu sint filmulețe de sau pentru școală și nici documentare exhaustive, ci doar pastile de conținut video online, teasere web menite să intrige și să sporească apetitul pierdut pentru cinematograful românesc în toate formele lui de existență.

Discursul magistral de la catedră al profesorului George Littera, despre generozitatea actului receptării filmului, a dispărut din școala de film și din societatea românească odată cu marele filmolog și a fost înlocuit de monologul dictaturii stilistice unice. O nouă generație poate schimba punctul de vedere și starea de fapt, datorită neapartenenței sale la o istorie sau alta. Alternativ înseamna posibilitatea de a schimba neîncetat punctul de vedere, asta este definiția libertății, iar ICAR este un proiect liber”, Lucian Georgescu, cinepub.ro

Episodul 1 ICAR ”Moromeți” (6 minute) poate fi deja vizionat pe scena9.ro și tot acolo urmează să aibă loc premierele din serie. De asemenea, episodul-pilot ICAR (”Renașterea”) este disponibil online pe scena9.ro și este un video-eseu, (4 minute), o panoramă subiectivă a centenarului de film autohton, teaser subiectiv, diacronic și pseudo-non-discursiv, o introducere în unele dintre temele pe care seria le va dezbate în episoadele ulterioare, în contextul materialului originar: premiera de lung metraj selectată de pe cinepub.ro.

FOTO: Adi Bulboacă

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.