Pro și contra în scandalul manelelor de la Gala Premiilor GOPO
https://www.ziarulmetropolis.ro/pro-si-contra-in-scandalul-manelelor-de-la-gala-premiilor-gopo/

A 13-a ediţie a Premiilor GOPO (gala industriei cinematografice româneşti), organizată pe 19 martie la Sala Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti, a fost scena unui eveniment controversat: un recital de manele.

Un articol de Cristina Enescu Aky|22 martie 2019

Organizatorii au invitat Kana Jambe, trupa cunoscutului manelist Dan Bursuc, să cânte două piese cu ocazia premierii filmului „Soldații. Poveste din Ferentari”, în care joacă și acesta (regizoarea Ivana Mladenovici a primit Premiul GOPO pentru debut;  Vasile Pavel a fost nominalizat pentru cel mai bun actor, iar Adrian Cristea pentru cele mai bune decoruri).

Cele două manele interpretate au fost „Romanian Rapsody”, un cover după Bohemian Rapsody a trupei Queen, și o piesă din repertoriul propriu al trupei. Dincolo de faptul că s-au cântat manele, un alt lucru ce a deranjat numeroși participanți din sală dar și comentatori din mediile virtuale a fost că unul dintre muzicieni a apărut pe scenă îmbrăcat într-un maieu, ceea ce a fost considerat de unele persoane drept o ofensă la adresa evenimentului și a ținutei de gală.

Cu acest recital, Dan Bursuc și Kana Jambe nu au fost la prima participare la un eveniment cultural major. În 2016, ei au susținut un recital la Teatrul Național ”Radu Stanca” din Sibiu în cadrul Astra Film Festival, înainte de proiecția filmului „The Gipsy Kings”, în regia lui Liviu Tipuriță. De asemenea, anul trecut, trupa a cântat la Casa Studenților din Cluj în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), cu ocazia proiecției documentarului „The New Gipsy Kings”, al cărui protagonist a fost Dan Bursuc. Ambele recitaluri au avut la momentul respectiv recenzii favorabile în presa locală.

 

Conform solistului Dan Bursuc, faptul că unul dintre soliști a apărut pe scenă îmbrăcat într-un maiou (ținută ce a primit critici) se datorează solicitării organizatorilor, care au cerut o astfel de vestimentație.

Câteva dintre numeroasele și aprinsele reacții stârnite de acest eveniment:

Contra

Erau lucruri care puteau să meargă mai bine,  mai puse la punct, mai cu atenție, în sfârșit, mai riguros făcute. Mi s-a părut că nu e în regulă.’” (Ileana Stana Ionescu, actriță ce a fost omagiată cu premiul special pentru întreaga carieră). Sursa: Antena Stars

Aseară, la Premiile Gopo, văzând atâta subcultură injectată în cultură m-am convins că România este în metastază stadiul final și că nu mai apucăm nici tratamentul paliativ.” (Mihai Mărgineanu, cantautor)  Sursa: Facebook

Această asociere a primei scene a țării, TNB, cu Gala Premiilor prestigiosului Festival de renume internațional, GOPO, și actul de subcultură creat, îmi lasă un gust amar și mă oripilează.” (Aurelian Temișan, cântăreț  Sursa: Facebook

Pro

„Dacă vedem romi în film avem impresia că ne uităm la un documentar de pe Animal Planet, dar ‘e ok, vai, săracii’, dar dacă vedem un moment muzical executat impecabil la Premiile Gopo ne scandalizăm, că nu au ce căuta pe lângă stâlpii culturii care suntem. Pe bune?! Freddie e ok să cânte în maieu, dar manelistul nu. Mă dezic.” (Ada Galeș, actriță) Sursa: Facebook

Când Teatrul National Bucuresti a găzduit un eveniment pentru Coaliţia pentru Familie, artiștii nu s-au mai oripilat împotriva încălcării drepturilor femeilor și ale persoanelor LGBT. Anul trecut, când o actriță de la Teatrul Maghiar de Stat Cluj a fost pălmuită de abuzivul regizor Andryi Zholdak, artiștii români, din nou, nu s-au scandalizat. Aseară la Premiile Gopo, artiștii s-au scandalizat pentru că pe scena TNB, Dan Bursuc și formația lui au cântat o manea. Dacă aveți impresia că instituțiile publice de cultură vă aparțin doar vouă, artiștilor români, vă înșelați profund. Romii au pus bazele a ceea ce voi numiți ”cultura națională”, romii au fost sclavi aici, romii au fost exterminați în Holocaust aici, în țărișoara voastră barbară, prima în top la bătăi de neveste și violuri. Deci instituțiile astea de cultură nu vă aparțin doar vouă. Salut ințiativa de a invita artiști romi pe scena TNB, cred că e o datorie mai ales morală a statului român să dea din ce in ce mai mult spațiu culturii rome. (Mihaela Drăgan, actriță). Sursa: Facebook

„Cine a stabilit că [maneaua] e subcultură? Unii care nu mai vând nimic în materie de muzică și care trebuie să trăiască din subvenții? Și doi, asta e muzica pe care o ascultă cel puțin 5 milioane de oameni în România.” (Lucian Mândruță, jurnalist) Sursa: Facebook

Din partea organizatorilor, producătoarea Oana Giurgiu a comentat astfel: „M-aș fi bucurat ca lumea să fi înțeles ce incursiune ne-a propus Ivana Mladenovic cu filmul ‘Soldații. Poveste din Ferentari’ într-o lume, pe care, deși nu o cunoaștem, o comentăm. Apreciez curajul lui Digudai de a juca în film și curajul băieților din Kana Jambe, care au cântat aseară în fața unui public despre care știau că le e în mare parte ostil”. 

Am invitat Formatia Kana Jambe să facă parte din spectacol, marcând astfel tema unuia dintre filmele nominalizate – “Soldaţii. Poveste din Ferentari”, care a și câștigat Premiul pentru Debut. Povestea personajului principal, un antropolog care se mută în Ferentari pentru a-şi scrie lucrarea de doctorat despre manele și faptul că în film există o secvenţă legată de şcoala lui Dan Bursuc, justifică firesc prezenţa trupei Kana Jambe la #Gopo2019, continuând demersul regizoarei filmului și anume acela de a evita marginalizarea, de a încerca să nu mai tratăm cu prejudecăţi nişte artişti doar pentru faptul că interpretează un gen muzical pe care mulţi nu-l agreează. Susținem pledoaria pentru diversitate, acceptare şi toleranţă.”, au scris organizatorii pe pagina oficială a Galei.

Momentul de manele de la Premiile Gopo 2019:

Dincolo de diferitele opinii despre muzica manelelor și acest eveniment, rămâne discuția deloc nouă, periodic reaprinsă în spațiul public, legat de acest gen muzical: sunt manelele caracteristice culturii românești sau nu? Sunt ele un gen muzical autentic? Sunt manelele, maneliștii și publicul lor o parte din cultura populară contemporană, pe care nu o putem ignora (indiferent dacă o agreăm sau nu), chiar și datorită răspândirii ei, ori fac parte acestea dintr-o subcultură „lipsită de cultură”, care ofensează „cultura autentică”? Și, de fapt, discuția devine și mai largă: ce este cultura autentică? Cum o definim, ce și cine face parte sau are voie să facă parte din ea?

Sursa video: Adevărul

Foto sus: Premiile GOPO / Facebook

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.