Programul Animest.14 – locul de întâlnire al celor mai premiate filme de animație ale anului
https://www.ziarulmetropolis.ro/programul-animest-14-locul-de-intalnire-al-celor-mai-premiate-filme-de-animatie-ale-anului/

Universul fantastic al filmelor de animaţie premiate recent la cele mai importante festivaluri din întreaga lume cucereşte marile ecrane la cea de-a 14-a ediţie Animest. Selecţia de filme proiectate între 4 şi 13 octombrie în premieră în România va depăşi toate aşteptările, oferind publicului zece zile fantastice, animate de mister, aventură, poveşti memorabile şi personaje complexe.

Un articol de Petre Ivan|24 septembrie 2019

Programul complet al ediției, abonamentele și biletele care asigură accesul la evenimente sunt acum disponibile online: https://animest.ro/

Una dintre cele mai fermecătoare animații nominalizate anul acesta la Oscar, Mirai (r. Mamoru Hosoda), reînvie fanteziile copilăriei, lansând o invitație la bordul mașinii timpului.

Mirai

Filmul urmărește călătoria caleidoscopică a unui copil de numai 4 ani, care nu pare pregătit să accepte venirea pe lume a surorii sale. Transformarea lui în ceea ce-i era menit să devină – fratele mai mare iubitor și ocrotitor, ne va aminti tuturor că familia se află în centrul universului.

De la aceeași premisă pornește și adorabilul Haios și blănos (Missing Link), cel mai recent lungmetraj produs de faimosul studio de animația Laika, în care protagonistul face înconjurul lumii pentru a-și regăsi rudele. Te vei îndrăgosti cu siguranță de personajele nostime imaginate de regizorul și scenaristul Chris Butler, la rândul lui nominalizat în 2013 la Premiile Academiei Americane de Film pentru ParaNorman.

FUNAN

,,Niciun film nu a reușit să surprindă amploarea evenimentelor care au marcat Cambodgia sub regimul Khmer Rouge așa cum a făcut-o povestea animată a lui Denis Do’’ (Vaiety). FUNAN, debutul remarcabil al regizorului, inspirat din istoricul propriei sale familii, a fost distins cu Marele Premiu la Annecy în 2018 și se va vedea la Animest pe 12 și 13 octombrie, în prezența producătorului francez Sébastien Onomo, la Cinema Elvire Popesco.

Tot aici vei redescoperi La Belle Époque alături de protagonista Dilili la Paris, marele câștigător din acest an al Premiului César pentru Cel mai bun film de animație.

Dilili la Paris

În povestea 3D ilustrată prin imagini fotografiate de regizorul Michel Ocelot de-a lungul anilor, o fetiță-detectiv din tribul Kanak întâlnește câteva dintre cele mai importante personalități ale epocii, în timp ce investighează răpirile misterioase ce înspăimântă orașul luminilor.

De o proiecție specială va avea parte la Animest și sequelul Minuscule 2: Mandibule de la capătul lumii (Minuscule – Mandibles From Far Away), un film de animație în care suspansul înlocuiește dialogurile. Povestea care a cucerit generații continuă cu o nouă provocare în lumea gărgărițelor create de Thomas Szabo și Hélène Giraud.

Minuscule 2

În toiul pregătirilor de iarnă, mezinul familiei este prins într-o cutie ce va fi curând trimisă în însorita Guadelupa,  iar vechii prieteni se reunesc acum într-o misiune de salvare.

Prezentat în premieră la Cannes, în secțiunea Un Certain Regard, Rândunelele din Kabul (Hirondelle de Kaboul) este filmul inspirat din romanul omonim al scriitoarei algeriene Yasmina Khadra, despre brutalitatea controlului Taliban, văzut prin ochii a doi îndrăgostiți.

Povestea adaptată elegant în acuarelă 2D marchează începutul colaborării de succes dintre cineasta Zabou Breitman și artista Eléa Gobbé-Mévellec, aflată la debutul său regizoral. Proiecția filmului la Animest în va aduce în România pe Nicolas Debray, cunoscut pentru filme ca Iluzionistul sau  The Secret of Kells și cel care a condus echipa de animatori.

Vizionarul autor japonez Saku Sakamoto revine în selecția Animest cu un horror avangardist produs independent în Japonia, pentru care semnează atât regia, scenariul și animația, cât și coloana sonoră.

Amintirile unui bărbat în pijama

Excepțional și obligatoriu de urmărit la Cinemateca Eforie, Aragne: Sign of Vermillion este un anime bizar și hipnotizant, nerecomandat minorilor, în care o tânără studentă descoperă că apartamentul de vis în care s-a mutat este de fapt decorul unui adevărat coșmar.

Dacă te numeri printre fanii comediilor romantice, povestea autobiografică din Amintirile unui bărbat în pijama (Memorias de un hombre en pijama) îți va ajunge direct la inimă.

Filmul regizat de Carlos Fernandez de Vigo și inclus în acest an cursa pentru Premiile Goya transformă în realitate cel mai mare vis al lui Paco, un burlac de 40 de ani. Asta până când dragostea intră în joc și îi dă peste cap planul de a-și trăi viața în confortul propriei case, fără să fie nevoit să iasă vreodată din pijamale.

Filmul va avea parte de două proiecții speciale, la Cinema Elvire Popesco și la Institutul Cervantes, în prezența regizorului spaniol, invitat special la festival alături de Lorena Ares, care a condus departamentul de animație.

***

Cea de-a paisprezecea ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Animest va avea loc în perioada 4 octombrie – 13 octombrie 2019 la Cinemateca Eforie, Cinema Elvire Popesco, Cinema City, Opera Comică pentru Copii, AWE – Adaptive Work Environment, Muzeul de Artă Recentă, Institutul Cervantes, KUBE Musette și Club Control.

Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Animest este organizat de Asociaţia ANIMEST,

Cofinanțat prin: programul Europa Creativă al Uniunii Europene

Finanțatori: Centrul Naţional al Cinematografiei, Administraţia Fondului Cultural Naţional, Uniunea Cineaştilor din România și Institutul Cultural Român

Foto: Programul Animest.14 – facebook

 

 

 

 

 

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.