Radu Afrim: „«Hoţi» este un text social, cu multă poezie şi mult umor“
https://www.ziarulmetropolis.ro/radu-afrim-in-acest-moment-al-carierei-ma-intereseaza-sa-provoc/

Radu Afrim, care semnează regia spectacolului „Hoţi”, a cărui premieră va avea loc sâmbătă, de la 19.30, la Sala Mică a Teatrului Naţional Bucureşti (TNB), a declarat, vineri, că acesta „este un text cu multe poveşti de suflet într-una singură”, iar „textele greu de rezolvat” îl provoacă.

Un articol de Petre Ivan|31 ianuarie 2014

Radu Afrim, care semnează regia spectacolului „Hoţi”, a cărui premieră va avea loc sâmbătă, de la 19.30, la Sala Studio a Teatrului Naţional Bucureşti (TNB), a declarat, vineri, că acesta „este un text cu multe poveşti de suflet într-una singură”, iar „textele greu de rezolvat” îl provoacă.

Regizorul Radu Afrim a vorbit la conferinţa de presă care a avut loc vineri, la Teatrul Naţional Bucureşti, şi la care au participat actorii care vor juca în spectacolul „Hoţi”, precum şi directorul TNB, Ion Caramitru, despre premiera de sâmbătă, dar şi despre importanţa de a lucra atât cu actori ai instituţiei, cât şi cu artişti colaboratori, notează Mediafax.

„Eu am folosit în cele trei spectacole pe care le-am făcut aici – «Avalanşa», «Năpasta» şi «Hoţi» -, pe lângă actorii din teatru, şi nişte colaboratori, în general studenţi la teatru (…)

Cred, într-adevăr, că viitorul cam ăsta este în orice teatru din ţara asta: amestecul. Amestecul care este şi sănătos, care dă şi performanţă. Adică, nu ne cuplăm între noi aşa în familie, că nu e ok.

Pentru că, în momentul în care doreşti un anumit tip de performanţă, pe care tu o înţelegi şi vrei să aduci oamenii împreună cu tine, nu trebuie să-i chinui pe cei care nu doresc să facă acest tip de performanţă.

Anumiţi actori din acest teatru sunt foarte buni pe alt tip de performanţă, care pe mine probabil nu mă impresiona în acest moment”, a declarat Radu Afrim, precizând că este important să lucreze şi cu alţi actori decât cu cei care sunt angajaţi ai Teatrului Naţional Bucureşti.

Piesa „Hoţi”, aparţinând scriitoarei Dea Loher, unul dintre cele mai în vogă nume din dramaturgia europeană actuală, este cea de-a treia întâlnire scenică a regizorului, după precedentele lui montări „Adam Geist”, la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila, şi „Piaţa Roosevelt”, la Teatrul Naţional din Timişoara, cu dramaturgia cunoscutei scriitoare germane.

„Piesa aceasta, «Hoţi», este scrisă de Dea Loher, un autor care mie îmi este foarte familiar, am mai lucrat la Timişoara şi la Brăila două texte de-ale ei şi ăsta este de undeva din aceeaşi zonă a personajelor. Am vrut să îl încerc aici, pentru că, în acest moment al carierei mele, mă interesează să provoc, pentru că eu am făcut nişte texte destul de clasice în Teatrul Naţional şi vreau să fac un text mai dificil.

Este un text cu multe poveşti de suflet într-una singură, sunt multe scene de două personaje, cele mai multe personaje sunt trei în scenă, dar sunt mulţi actori în total. Sunt câteva poveşti care au un fir comun oarecum.

„Hoți” nu este un text de tip «varză», de unde să ieşi cu capul plin de probleme – precizează Radu Afrim

Pe mine mă provoacă în acest moment textele greu de rezolvat, textele care nu au un singur spaţiu, nu au un singur timp, nu au o singură problematică.

Este un text social. Este un text despre sentimente umane, crize sociale, cu poezie multă şi mult umor”, a mai spus Radu Afrim la conferinţa de presă de la TNB.

„Hoţi” este şi primul spectacol de la Sala Studio, revenită de curând în circuitul teatral, care foloseşte spaţiul de tip arenă, formulă cu care publicul nu s-a mai putut întâlni în această sală de peste trei decenii.

Lumea imaginată de Dea Loher este una a personajelor afectate de sensibilitate, a oamenilor fragili care se strecoară prin propria existenţă, temători şi prevăzători, ca şi cum viaţa asta nu le-ar aparţine sau n-ar avea dreptul s-o trăiască. Ca nişte hoţi.

Radu Afrim

Distribuţia alătură nume cunoscute din generaţia de mijloc a teatrului şi tineri aflaţi la prima colaborare cu TNB – Marius Manole, Aida Avieriţei, Liliana Ghiţă, Mihai Călin, Medeea Marinescu, Cornel Scripcaru, Ana Ciontea, Claudiu Bleonţ, Diana Roman, Irina Antonie, Natalia Călin, Conrad Mericoffer, Diana Dumbravă, informează Mediafax.

Scenografia spectacolului este creaţia Andreei Săndulescu, iar muzica aparţine lui Vlaicu Golcea.

Citiți și Radu Afrim: „Sunt un fel de OZN care a trecut Carpaţii şi a venit la Bucureşti“

Următoarele reprezentaţii ale spectacolului vor avea loc duminică, marţi şi miercuri, de la ora 19.30, la Sala Studio, preţul unui bilet fiind de 50 de lei (întreg) şi de 20 de lei (redus, pentru elevi, studenţi şi pensionari).

Foto cu Radu Afrim , Năpasta, Avalanșa, Dea Loher – TNB și facebook

13
/04
/23

DANS PRINTRE CUVINTE Deschizi televizorul şi eşti bombardat cu o limbă română de multe ori aproximativă, citeşti ce-a mai rămas din presa scrisă şi se întâmplă acelaşi lucru. Iar pe reţelele de socializare e jale. Cui îi mai pasă azi, în secolul vitezei, de gramatică? Ziarul Metropolis îţi propune un joc nou de gramatică, fără să te scoată la tablă…

12
/04
/23

Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” organizează în perioada 21 – 28 mai 2023 cea de-a 14-a ediție a Festivalului Euroregional de Teatru din Timişoara - TESZT. Vor fi prezentate publicului spectacole indoor și outdoor ale unor companii din 15 țări, într-o ediție care face parte din Programul Oficial Timișoara – Capitală Europeană a Culturii 2023. 

12
/04
/23

În luna mai, Warner TV transformă ziua de marți în ziua Rambo. În fiecare săptămână, celebrul personaj interpretat de Sylvester Stallone va avea parte de acțiune în filmele „First Blood”, „Rambo: First Blood Part II” și „Rambo III”.

11
/04
/23

Sărbătorile pascale reprezintă prilejul perfect de a le oferi celor mici răspunsuri la întrebări despre divinitate pe care toți copiii și le pun la un moment dat. Tocmai de aceea, cele patru titluri de la editura ap! pe care ți le recomandăm în rândurile de mai jos, semnate de autorii Matthew Paul Turner și Sheila Walsh, pot fi cadoul perfect pentru copii în perioada Paștelui.

11
/04
/23

„Eroine”, montat de Andrei Măjeri la Teatrul Mihai Eminescu din Botoșani și plimbat la Apollo 111 Teatrul în București, este un paradox al celor care au reușit să se salveze pe sine, sau să se salveze unele pe altele din abandon, din singurătate, și din iubiri disfuncționale, unilaterale sau trădătoare.

10
/04
/23

La începutul lunii, ca într-un city break în care au devorat tot ce se putea în materie de artă contemporană, mai mulți membri ai Comisiei pentru Cultură și Educație (CULT) din Parlamentul European au văzut tot ce are de oferit Timișoara în prezent, în muzee, săli de spectacol și spații neconvenționale. Expresia redundantă, care a fost rostită de mai mulți parlamentari europeni a fost: „Cum putem să ajutăm“?