Radu Afrim, o nouă premieră la Teatrul Naţional Iaşi – Femeia mării
https://www.ziarulmetropolis.ro/radu-afrim-o-noua-premiera-la-teatrul-national-iasi-femeia-marii/

Regizorul Radu Afrim a pregătit o nouă premieră, „Femeia mării“, după Henrik Ibsen, un spectacol ce va avea loc pe 1 iunie, de la ora 19.00, în Sala Mare a Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi.

Un articol de Petre Ivan|30 mai 2014

Radu Afrim se află la cea de-a treia colaborare cu Naţionalul ieşean, după spectacolele Dawn way (Oameni slabi de înger. Ghid de folosire) şi Visul unei nopţi de vară. Spectacolul se va juca şi pe 2 iunie, de la aceeaşi oră (19.00).

radu afrim

Femeia mării

Piesa „Femeia mării“ a fost scrisă în anul 1888 la München. Dramaturgul scandinav era îndrăgostit de mare. În vara anului 1887 acesta a petrecut şase săptămâni în Saeby, de unde s-a inspirat pentru „Femeia mării“. Iniţial, se pare că personajul central al piesei ar fi trebuit să fie marea.

În primele notiţe pentru piesă, Ibsen nota: „Farmecul mării. Dor de mare. Afinitatea omului pentru mare. Încătuşat de mare. Dependent de mare. Dorinţă nestăpânită de revenire. O specie de peşti care formează un prototip în dezvoltarea speciilor. Mai există rămăşiţele acestora în mintea omului? În mintea unor indivizi?… Marea atotputernică peste stările sufleteşti. Marea hipnotizează.”

Piesa a fost montată pentru prima oară pe 12 februarie 1889 la Hoftheater din Weimar şi la Christiania Theatre. Cea de-a doua producţie a fost montată de Bjørn Bjørnson, iar conform unei telegrame de felicitare trimisă de Ibsen, acest spectacol a fost primită “cu multe urale” şi a fost jucat de 26 de ori în doi ani.

Premiera românească absolută a avut loc pe 26 septembrie 1928 avându-i în rolurile pricipale pe Maria Filotti şi Petre Sturza.

INFO

Femeia mării, după Henrik Ibsen

Radu Afrim

Radu Afrim

regia: Radu Afrim

scenografia: Alina Herescu

video design: Andrei Cozlac, Iustin Şurpănelu

asistent regie: Cristi Avram

distribuţia:

Ionuţ Cornilă, Irina Răduţu Codreanu,Dumitru Năstruşnicu, Cosmin Maxim, Andrei Sava, Ada Lupu, Ana Apetrei

Foto cu Femeia mării şi Radu Afrim – TNI

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.