Rapsodiile Române de Enescu, într-o versiune originală, concepută de Teodora Enache
https://www.ziarulmetropolis.ro/rapsodiile-romane-de-enescu-intr-o-versiune-originala-conceputa-de-teodora-enache/

Rapsodiile lui Enescu aşa cum nu le-aţi mai ascultat niciodată? Orchestra înlocuită pentru prima oară de vocea umană, completată de chitară, violoncel şi percuţie braziliană? Cum ar suna cele două Rapsodii Române dacă am extrage din principalele teme muzicale ”esenţa” portretului pe care Enescu l-a realizat sufletului românesc?

Un articol de Petre Ivan|27 august 2019

TEODORA ENACHE – muzician cu o carieră internațională de peste 25 de ani și cu un palmares remarcabil – revine în fața publicului cu un nou proiect inedit: From Classical to Jazz, eveniment asociat ediției 2019 a Festivalului Internațional ”George Enescu”.

Prezentarea concertului îi va reveni apreciatului profesionist de televiziune Andi Moisescu.

Rapsodiile Române – cele două lucrări care i-au adus lui George Enescu celebritatea, în ipostaza sa de compozitor – se bucură de o reinterpretare, într-o cheie complet inedită, de jazz, noul aranjament muzical fiind semnat de către Teodora Enache și Călin Grigoriu. Pentru prima oară în lume, Rapsodiile vor fi cântate VOCAL. Concertul va avea loc, în reprezentație unică, luni, 9 septembrie, de la ora 19.30, la Teatrul Național București – Sala Mare.

Alături de Teodora Enache – voce, pe scena Teatrului Național București vor urca Călin Grigoriu – chitară, Joca Perpignan (Israel) – percuție braziliană și, ca invitat special, Răzvan Suma – violoncel.

În 1950, Enescu însuși a dirijat Rapsodia I la pupitrul Filarmonicii din New York. Compuse în 1901, la Paris – când compozitorul avea doar 19 ani – și interpretate prima oară în 1903, la Ateneul Român, sub bagheta lui Enescu însuși, cele două Rapsodii au făcut parte din repertoriul tuturor mari­lor orchestre ale lumii.

Pregătit special pentru ediția 2019 a Festivalului Internațional ”George Enescu”, concertul From Classical to Jazz își propune să dăruiască publicului o viziune artistică inovatoare asupra creației enesciene. Alături de Rapsodia I și a II-a de George Enescu, proiectul inițiat de Teodora Enache mai include câte­va lucrări clasice reinterpretate într-o versiune deosebită: Dansurile Românești – Bartók, Sonata Lunii – Beethoven, Aria – Bach sau Canon – Pachelbel.

Biletele pentru concertul ”From Classical to Jazz” se pot achiziționa pe www.eventim.ro

TEODORA ENACHE – voce și aranjamente muzicale

Cu o carieră ce înseamnă peste 25 de ani de activitate, Teodora Enache este un muzician complex, cu un palmares remarcabil. Drumul ei artistic a demarat în jazz, depășind însă frontierele genului, către explorarea altor stiluri muzicale.

Un important capitol al carierei sale a fost colaborarea cu Johnny Răducanu – seniorul jazz-ului românesc și mentorul ei. O altă influență  importantă în calea sa este reprezentată de muzica Mariei Tănase, Teodora fiind prima solistă vocală din România care a introdus doina într-un concert de jazz.

Teodora Enache cu Calin Grigoriu si Razvan Suma_foto Andrei Popovici

În aceeași direcție de inovație, Teodora Enache este unul dintre pionierii curentului etno-jazz în România.

Stabilită astăzi în Germania, Teodora Enache a concertat pe marile scene ale lumii alături de muziceni valoroși ai scenei de jazz internaționale.  Printre momentele-cheie din cariera sa se numără participarea la Festivalul de Jazz Montreux – Elveția, unde a cântat alături de chitaristul cu nominalizări Grammy, Stanley Jordan și tot alături de acesta a fost aplaudată la Festivalul de Jazz Lugano – Elveția și Festivalul de Jazz Marciac – Franța.

A cântat, de asemenea, la Festivalul Internațional Panama (cu prilejul ceremoniei de inaugurare a Canalului Panama), la  Biblioteca Congresului SUA (Library of Congress), Muzeul Corcoran din Washington sau la Teatrul din Zurich, alături de Johnny Răducanu.

Printre proiectele recente se numără și colaborarea cu Benny Rietveld (câștigător a 9 premii Grammy, fost basist al lui Miles Davis și actual basist și director muzical al lui Carlos Santana). Alături de acesta și de cvintetul său, Teodora Enache a prezentat în România turneul ‘Transfiguration’, la finalul căruia a luat naștere albumul cu același nume, pentru care înregistrările au avut loc în Las Vegas și în celebrele Abbey Road Studios din Londra.

Teodora Enache_foto Catalina Flaminzeanu

Un alt moment important în cariera sa este proiectul de succes ”Profetul” (în 2017), un spectacol complex bazat pe celebra carte semnată de Kahlil Gibran, pe  versurile căruia Teodora a creat în întregime muzica, iar apreciata actriță Oana Pellea i-a fost partener de scenă.

Pentru mai multe detalii: www.teodoraenache.com

RĂZVAN SUMA – violoncel

Cu un repertoriu cuprinzător, realizat în sute de recitaluri şi concerte susţinute în întreaga lume, violoncelistul Răzvan Suma este unul dintre cei mai activi muzicieni români. Pe lângă activitatea concertistică din România, cântă frecvent împreună cu pianistul spaniol Josu Okiñena, alături de care a concertat în săli ca Auditorio Nacional de Madrid, Teatro Colon din Buenos Aires, Centrul Cultural Belém din Lisabona, Kursall din San Sebastian sau Casa da Musica din Porto.

Solist al Orchestrelor și Coru­rilor Radio România, Răzvan Suma este cunoscut publicului din întreaga țară grație turneelor sale naționale, prezentate începând cu anul 2012: Vă place BACH?, Vă place BRAHMS?, Vă place TANGO?, Vă place CELLO? ș.a. La acestea se adauga turneele Seară Spaniolă și Seară Britanică și turneele grupului ArgEnTango: Piazzolla – O poveste autentică și Tango LA CETATE. Pe lângă prezenţa sa con­stantă în zona muzicii clasice, Răzvan Suma a participat şi la proiecte mai puţin convenţionale, adresate unui public tânăr, deschis la inovaţie, cum ar fi colaborarea cu trupa Viţa de Vie, în 2013, când una dintre piesele al­bumului Acustic a fost înregistrată ală­turi de Răzvan Suma.

CĂLIN GRIGORIU – chitară și aranjamente muzicale

Chitarist, aranjor și compozitor, Călin Grigoriu a fost implicat în mai multe proiecte de succes în lumea teatrului. În 2001, a avut șansa de a face par­te din proiectul Cătălinei Buzoianu, ”Odiseea 2001”, moment urmat de o carieră plină de colaborări intere­sante cu Horațiu Mălăele în “Leonce și Lena”, cu Gelu Colceag în “Un vis în noaptea miezului de vară”, “Îmblânzirea Scorpiei”, “Spaima Zmeilor” ș.a.

În 2008, a intrat în proiectul Mozart Rocks, ocazie extraordinară de a-și perfecționa arta orchestrației. Un gen asemănător de colaborare l-a avut în 2009 cu Steve Vai și Evolution Tampo Orchestra, proiect urmat de turneul european cu acesta, în Rusia, Italia, Lituania, Polonia, Italia și Spania.

În 2016, a început proiecte personale, cum ar fi “Călin Grigoriu Electric Trio” – proiect dedicat artei chitării electrice și improvizației – și “Autumn Baroque Trio” (alături de Cezar Cazanoi – flaut și Călina Epuran – violoncel), un omagiu adus artei ba­rocului prin spiritul muzicii de cameră. În septembrie 2017 a fost in­vitat de Teodora Enache în proiectul “Profetul” (realizat după scrierile lui Kahlil Gibran)

JOCA PERPIGNAN – percuție braziliană

Artist cu peste 25 de ani de expe­riență muzicală (percuționist, solist vocal și compozitor), Joca Perpignan, născut în Brazilia și stabilit în Israel, și-a lansat în 2006, în Brazilia, primul album solo intitulat ENTREVENTOS. În 2014, al­bumul său MANSO BALANÇO a fost cotat de o publicație din Israel între cele mai bune 10 albume și ”De Partir Chegar” a fost ales cel mai bun cântec al anului 2014 de către criticul israelian Ben Shalev, deși este o melodie în por­tugheză.

În prezent, artistul pregătește lansarea celui de-al 3-lea album: RIO ALEGRE, ce cuprinde melodii origina­le ce îi poartă semnătura, pe versurile poetului Delcio Carvalho. Printre fes­tivalurile internaționale importante la care și-a prezentat creațiile se numără: Aarhus Jazz Festival – Danemarca, 2015, Red Sea Jazz Festival – Israel, 2008, 2013 și 2018, St. Petersburg International Jazz Festival – Rusia, 2007, Sala Baden Powel Jazz series – Rio de Janeiro, Brazilia, 2008 și Bucharest Jazz Festival – România, 2017.

Foto: Rapsodiile Române de Enescu, Teodora Enache – facebook

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Turneul SoNoRo Conac ajunge în 2024 la ediția a XII-a, intitulată „L’heure bleue” – un titlu inspirat de acel interval de timp în care finalul de zi se pregătește să facă loc înserării, apoi nopții. „Ora albastră” va fi – din perspectiva SoNoRo – un spațiu de visare și un răstimp în care muzica se materializează, trece dincolo de contururi și prinde viață în mod desăvârșit, în unele dintre cele mai frumoase edificii din țara noastră.