Rendez-vous pe Lună la Teatrul Mic sau despre visuri neîmplinite
https://www.ziarulmetropolis.ro/rendez-vous-pe-luna-la-teatrul-mic-sau-despre-visuri-neimplinite/

”Rendez-vous pe Lună”, de Alexandr Galin, în regia lui Gelu Colceag, a avut premiera pe 9 aprilie la Teatrul Mic din Bucureşti. Din distribuţie fac parte actorii Dan Condurache, Ruxandra Enescu, Claudiu Istodor alături de Valentina Popa, Ana Bianca Popescu, Beatrice Peter şi Raphaela Lei.

Un articol de Corina Dima|11 aprilie 2017

Dramaturgul contemporan rus Alexandr Galin este deseori comparat cu A. P. Cehov, prin felul în care textele sale combină realismul cu lumea metaforelor (cele mai cunoscute piese jucate în România sunt ”Stele în lumina dimineţii” şi ”Audiţia”). ”Rendez-vous pe Lună” (titlul originar este de fapt ”Rendez-vous în Marea ploilor”, text care a suferit numeroase transformări, autorul semnând până acum trei versiuni) aduce în faţa spectatorilor povestea tristă, grea, a ratării viitorului şi totodată a viselor neîmplinite.

Întreaga acţiune se petrece pe un poligon de antrenamente pentru  astronauţi, în Moscova – unde cu treizeci de ani în urmă, doi astronauţi, Vasili Bogdanov (Dan Condurache) şi Alexandr Trauguberg (Claudiu Istodor) făceau pregătiri pentru un zbor pe Lună (trebuiau să fie primii astronauţi care păşesc pe Lună, lucru care nu s-a mai întâmplat, misiunea fiind anulată). Ambii trăiesc cu amar eşecul misiunii selenare anulate – Bogdanov înecându-şi amarul în băutură şi petreceri (aflăm ulterior că tragedia este mai adâncă, fiul nu vrea să mai vorbească cu el iar soţia l-a părăsit de multă vreme) iar Trauguberg duce o viaţă monotonă, fără să aibă prea mult contact cu realitatea, este profesor (le vorbeşte studenţilor despre Univers, Cosmos şi Lună) şi are o soţie autoritară (care îl sună aproape din cinci în cinci minute).

Bogdanov vrea să îi facă o surpriză prietenului său, chemând un serviciu de escorte (Preotesele Moscovei) care încearcă să înveselească astmosfera prin dansuri deocheate, cântece şi poveşti (în ‘’meniu’’ au numere hilare precum ‘’can-can burlesca a la turca’’). Trauguberg (Claudiu Istodor), academicianul taciturn, nu este sensibilizat de dansurile şi cântecele fetelor, dar îl ating poveştile lor de viaţă. Fiecare dintre cele patru fete este nevoită să îşi ducă existenţa din banii câştigaţi la bordel, din motive variate – copii de crescut, datoriile unui tată către mafie etc. Academicianul află cu stupoare că una dintre fostele lui studente (îndrăgostită de el cu şapte ani în urmă, pe vremea când preda un curs în Novosibirsk) este în rolul de damă de companie. Aflat în lumea lui, profesorul nu îşi aduce aminte nicio întâmplare petrecută între cei doi  și niciun detaliu în legătură cu admiratoarea lui secretă.

Fiecare personaj de pe scenă duce cu el un vis neîmplinit, o poveste spulberată. Cei doi astronauţi rataţi care ar fi putut să fie primii oameni care păşeau pe Lună, matroana carismatică Rimma care pe vremuri a fost cântăreaţă de operă (a jucat în Carmen de Bizet şi se viseză pe scenă în fiecare seară), Inna care a renunţat la studenţie etc.

Poveştile acestora se construiesc cu greu, fragmentat. Textul lapidar (adus în zona vorbirii de zi cu zi), nu reuşeşte să sprijine drama, nu reuşeşte să extragă esenţa şi energia poveştilor. Replicile se consumă în conversaţii banale iar energia textului se pierde pe drum, nu are puterea să meargă mai departe, să construiască poveste, stare şi emoţie. Singura scenă care se conturează mai pregnant este cea în care fetele stau de vorbă şi deapănă întâmplări din propriile vieţi (textul capătă contur şi forţă prin poveste; apoi transmite şi cere empatie prin glasul actorilor).

Energia întregii piese este oglindită parcă de comportamentul lui Bogdanov (Dan Condurache) care este tot timpul cu capul plin de băutură, agitat (nu stă o clipă locului) şi îşi alimentează în permanenţă viciul (cară în buzunar o sticlă de plastic din care bea obsesiv, la câteva minute), face semne obscene, vorbeşte zgomotos, glumeşte grosier, înjură ca un birjar şi e pus pe distracţie cu fetele. O energie care îşi caută echilibrul, e plină de asperităţi, fragmentată, posibil din cauza unui text alungit pe două ore, care pierde concentrarea mesajului.

Actorii din prima linie (Dan Condurache, Ruxandra Enescu și Claudiu Istodor) surprind detaliile personajelor cu trecut zbuciumat şi prezent greu de învins.

În nebunia lui, Bogdanov face însă un gest frumos: plăteşte datoria Innei şi o eliberează pe acesta din bordel (‘’Am sponsorizat studiul Cosmosului în Rusia’’).

Scenografia semnată de Ioana Pashca creează dinamism într-un cadru selenar static, împietrit parcă în timp, cu personaje blocate iremediabil în trecut sau în prezent, care nu mai întrezăresc perspective optimiste. Proiecţiile video dinamice apar în planuri diferite, creând spaţialitate şi volume pe parcursul întregii piese. Acestea culminează cu scena de final unde stelele, aidoma visurilor noastre, se aştern peste tot, acoperind Luna, Galaxia, întreg Universul.

Rendez-vous pe Lună, Teatrul Mic

Regia Artistică: Gelu Colceag

Scenografia: Ioana Pashca

Muzica Originală: Jean-Victor Piloiu

Coregrafia: Furnica

Light Design: Daniel Klinger

Asistent Regie şi Montaj Video: Vlad Corbeanu

Pregatirea Muzicală: Nadia Trohin

Distribuţia:

Dan Condurache

Claudiu Istodor

Ruxandra Enescu

Ana Bianca Popescu

Doina Teodoru/ Raphaela Lei

Beatrice Peter

Valentina Popa

Din motive tehnice piesa se joacă într-o sală mică, tip atelier. Durata spectacol: 2 ore

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

Luna martie vine mereu cu provocarea de a găsi mărțișorul perfect și cadoul ideal pentru femeile din viața noastră. Pe lângă flori și darurile – simbol, Vanner Collective propune și cadoul – experiență, cu un program de cinci mărțișoare teatrale cu cinci perspective feminine, care vor putea fi văzute între 3 și 17 martie, în diferite spații din București: „Cassandra”, „Tot ce e minunat în lume”, „Komorebi. Lumina care se filtrează printre copaci”, „Lemons. Lemons. Lemons. Lemons. Lemons.” și „Lungs”.

27
/02
/24

SkyShowtime a confirmat astăzi că Ted va fi disponibil pentru vizionare în toate piețele în care serviciul este disponibil, începând din 22 februarie. Primele patru episoade vor fi disponibile pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 22 februarie, urmând ca celelalte episoade să fie disponibile din 11 aprilie.

27
/02
/24

Turneul SoNoRo Conac ajunge în 2024 la ediția a XII-a, intitulată „L’heure bleue” – un titlu inspirat de acel interval de timp în care finalul de zi se pregătește să facă loc înserării, apoi nopții. „Ora albastră” va fi – din perspectiva SoNoRo – un spațiu de visare și un răstimp în care muzica se materializează, trece dincolo de contururi și prinde viață în mod desăvârșit, în unele dintre cele mai frumoase edificii din țara noastră.

27
/02
/24

Între 6 și 7 aprilie va avea loc Digital Nomad Summit, conferința dedicată celor care vor să lucreze și să trăiască oriunde în lume. Timp de două zile, 12 speakeri locali și internaționali vor oferi inspirație, povești și instrumente valabile pentru cei care vor să-și schimbe locuința și să lucreze din Asia sau Europa.