„Repeat After Me”: Damir Očko expune la Eastwards Prospectus
https://www.ziarulmetropolis.ro/repeat-after-me-damir-ocko-expune-la-eastwards-prospectus/

Expoziţia „Repeat After Me” a artistului croat Damir Očko este deschisă între 13 octombrie şi 23 decembrie, la Eastwards Prospectus, din strada Plantelor nr. 50.

Un articol de Liliana Matei|17 octombrie 2016

Galeria Eastwards Prospectus prezintă în următoarele două luni expoziția „Repeat After Me” a lui Damir Očko, artistul care a reprezentat Croația la Bienala de la Veneția 2015. Reunind o selecție de patru filme, alături de colaje, sculpturi, instalații și partituri, „Repeat After Me” (curator: Branka Beni) este prima expoziție personală în România a lui Očko și una dintre cele mai cuprinzătoare prezentări ale lucrărilor sale de până acum.

Artistul creează în jurul filmelor sale, ca puncte centrale, constelații de lucrări ce oferă publicului o experiență deopotrivă intelectuală și emoțională. Prin video, poezie, instalații și lucrări pe hârtie, el explorează adesea mecanismele corpului uman și relația acestuia cu contextul social și politic. Corpul devine astfel un spațiu critic de reflecție asupra violenței, puterii, fragilității sau interacțiunii noastre cu mediul înconjurător.

Expoziția de la Eastwards Prospectus include cele mai recente filme ale artistului, de la „We saw nothing but the uniform blue of the Sky” (2012) până la „The Third Degree” (2015), filmul produs pentru Pavilionul Croației la Bienala de la Veneția. „The Third Degree” juxtapune prim-planuri ale urmelor lăsate pe piele de arsuri de gradul III cu imagini cu echipa de producție reflectată într-o instalație realizată din oglinzi sparte.

damir-ocko_the-third-degree

Damir Očko, „The Third Degree”, 2015, imagine din film, video 4k transferat pe full HD, 10’ 22”, prin amabilitatea artistului și Eastwards Prospectus

Integrând în aceeași lucrare personajele din fața camerei cu cele din spatele ei, Damir Očko dezvoltă o narațiune care subliniază tema responsabilității colective și poziția noastră de martori și actori ai lumii în care trăim. Alte două filme din expoziție, SPRING și TK, pun în lumină dialogul dintre limbajul filmic și cel poetic. Lucrări polifonice, în care se întâlnesc poezia, muzica, mișcarea și imaginea, ambele întăresc interesul artistului față de mecanismele corpului și față de tematica violenței, a opresiunii și a rezistenței.

În „We saw nothing but the uniform blue of the Sky”, scene de viață obișnuite, filmate în alb-negru pe o plajă, sunt contrapuse unor imagini mai abstracte, în tonuri calde, ce descriu trei metode de semnalizare: lumina, fumul și sunetul. Pe măsură ce imaginile se derulează, un bărbat cu o tulburare de vorbire recită un poem cu un efort considerabil, care ajunge să evidențieze și să amplifice înțelesul cuvintelor.

„Cadrele estetice, conceptuale şi formale ale practicii lui Damir Očko sunt modelate în principal în jurul poziţiei centrale a unei lucrări bazate pe imagini in mișcare, explorând relaţii cinematografice complexe pentru a crea lucrări vizual şi intelectual captivante”, spune curatorul Branka Beni. „Expoziţiile sale se dezvăluie de obicei ca aparate prin care artistul chestionează abordarea sa asupra procesului de producţie artistică, creând astfel un spaţiu subiectiv în care filmul şi poezia se întâlnesc”, adaugă ea.

A003_C002_1219BD

Damir Očko, TK, 2014, imagine din film, video 4k t transferat pe full HD, 19’ 46”, prin amabilitatea artistului și Eastwards Prospectus

Damir Očko (născut în 1977) trăiește și lucrează la Zagreb. În 2015, a realizat în Pavilionul Croației de la cea de-a 56-a ediție a Bienalei de la Veneția proiectul „Studies on Shivering: The Third Degree”. Filmele, instalațiile și lucrările sale pe hârtie au mai fost expuse la Galleria Tiziana Di Caro (Napoli), Dazibao – centre de photographies actuelles (Montreal), Temple Bar Gallery (Dublin), KM – Künstlerhaus Halle für Kunst & Medien (Graz), Yvon Lambert Gallery (Paris), Palais de Tokyo (Paris) și Kunsthalle Düsseldorf. A participat, de asemenea, în numeroase expoziții de grup, în instituții precum Mudam – Musée dArt Moderne Grand-Duc Jean din Luxemburg, Kunsthalle Wien și Muzeul de Artă Contemporană din Zagreb.

Lucrările sale se află în colecții publice renumite, printre care Fondation Louis Vuitton (Paris), FRAC Le Plateau (Paris), CNAP – Centre national des arts plastiques (Paris) și Mudam (Luxemburg).

Foto sus: Damir Očko, SPRING, 2012, imagine din film, video 4k transferat pe full HD, 19 58”, prin amabilitatea artistului și Eastwards Prospectus.

Artistul creează în jurul filmelor sale, ca puncte centrale, constelații de lucrări ce oferă publicului o experiență deopotrivă intelectuală și emoțională. Prin video, poezie, instalații și lucrări pe hârtie, el explorează adesea mecanismele corpului uman și relația acestuia cu contextul social și politic.

 

22
/02
/24

Niki (12 ani) și Vika (11 ani) se întâlnesc pentru prima dată în metroul din Harkiv, unde familiile lor s-au refugiat de război. O poveste de dragoste neașteptată și emoționantă, care ne amintește că empatia, generozitatea și speranța în ceilalți sunt singurele lucruri care ne pot salva umanitatea pe timp de război.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.

19
/02
/24

Ca în fiecare an, artistul vizual M.C. Donici propune EXPOZIȚIA DE O ORĂ: o întâlnire fără coroane, fasoane, discursuri sau festivisme, de ZIUA BRÂNCUȘI. Ajuns la a VIII-a ediție, evenimentul produs de Asociația Culturală Arte-Factum va avea loc luni, 19.02.2024, între orele 14:00- 15:00, în spațiul din fața  Bustului  Brâncuși  din proximitatea Facultății de Arte a Universității de Vest, Timișoara.

16
/02
/24

Anul acesta marcăm Ziua Națională Brâncuși printr-un eveniment cu totul deosebit. Avem bucuria să vă anunțăm că sosește în premieră în România și va putea fi vizitată în exclusivitate la Galeriile Artmark o lucrare realizată de sculptor în 1905-1906, „Bustul unui patron de restaurant (Portretul lui Achille Baldé)”. Este vorba despre „o operă care nu a fost niciodată văzută, (fiind) considerată pierdută sau distrusă”.

15
/02
/24

Pe 26 martie 2024, începând cu orele 18.30, Opera Națională București va găzdui o ediție specială din ciclul de conferințe SCENA GÂNDIRII. Evenimentul, desfășurat sub titlul „Universitate, societate, creativitate”, va aduce pe scenă trei rectori ai unora dintre cele mai reprezentative universități românești.

14
/02
/24

Celebrul musical FAMILIA ADDAMS semnat de Răzvan Mazilu la Teatrul EXCELSIOR din București va avea două reprezentații în exclusivitate la Craiova. Evenimentele sunt programate marți, 27 martie și miercuri, 28 martie 2024 de la ora 19:00 și vor avea loc în Sala “Amza Pellea” a Teatrului Național “Marin Sorescu” din Craiova.

14
/02
/24

Joi, 15 februarie, începând cu ora 14:00, Biblioteca Metropolitană București, prin Direcţia Cultură, Învăţământ, Turism a Primăriei Municipiului Bucureşti, va organiza, la Sediul Central „Mihail Sadoveanu” din str. Tache Ionescu nr. 4 are loc o DEZBATERE EVENIMENT, dedicată Zilei Naționale a Lecturii.