Retroactiv despre Festivalul International al Teatrului de Animatie
https://www.ziarulmetropolis.ro/retroactiv-despre-festivalul-international-al-teatrului-de-animatie/

Comunicat de presa:   Timp de 10 zile, Teatrul de Animaţie ȚĂNDĂRICĂ împreună cu Primăria Municipiului Bucureşti, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, ASSITEJ România şi UNIMA România au scris o poveste frumoasă, transformând capitala României într-un laborator creativ al teatrului de animaţie pentru toate vârstele. Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie „Bucurii pentru copii. Spectacole […]

Un articol de Andrada Văsii|6 decembrie 2012

Comunicat de presa:

 

Timp de 10 zile, Teatrul de Animație ȚĂNDĂRICĂ împreună cu Primăria Municipiului Bucureşti, Ministerul Culturii și Patrimoniului Național, ASSITEJ România şi UNIMA România au scris o poveste frumoasă, transformând capitala României într-un laborator creativ al teatrului de animație
pentru toate vârstele.


Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie „Bucurii pentru copii. Spectacole de colecţie”, ediția a  a VIII-a, şi-a tras cortina. Peste 8000 de spectatori au participat, în perioada 22 noiembrie -1 decembrie 2012, laATELIERE pentru cei mici, CONFERINȚE  pentru cei mari și SPECTACOLE pentru toate vârstele.

Cea de-a VIII-a ediţie s-a desfăşurat pe parcursul a 10 zile, timp în care s-au jucat spectacole susţinute de 10 trupe din România şi 7 din străinătate, însumând 37 de reprezentaţii şi, în total, peste 50 de evenimente de care s-au bucurat atât copiii, cît şi publicul tânăr şi cel adult. ”Construim poduri. Trecem granițe” a fost motto-ul aceastei ediții a festivalului ce a avut menirea de a aduce în atenția publicului român diferite stiluri ale teatrului de animație și ale teatrului vizual din lume.

        Evenimentul inaugural, menit să contribuie la dezvoltarea și întărirea relațiilor dintre România și alte state, a fost unic, reușind să aducă împreună o serie de oficialități diplomatice în misiune la București, precum doamnaHuo Yuzhen, ambasador al Republicii Populare Chineze la Bucureşti dar și reprezentanți ai Ambasadei Regatului Hasemit al Iordaniei, Ambasadei Elveției, Angliei, Italiei, Germaniei și Poloniei. Reprezentația “Aventurile lui Nils”,producție a Teatrului Beilei din Guangzhou, China, a deschis seria de spectacole a celei de-a VIII-a ediții, continuând astfel programul cultural “Anul dialogului intercultural: Uniunea Europeană-China”, demarat în luna septembrie a acestui an.

O secțiune importantă a acestui festival a constituit-o seria deconferințe susținute de personalități marcante din lumea culturală, atât din țară cât și din străinătate, menite să analizeze și să dezbată situația teatrului de profil din lume, să facă o analiză a produsului cultural românesc și să ofere soluții pentru integrarea acestuia pe piața internațională.
Wong Tim Keung Simon (Vicepreședintele UNIMA-China, director și membru fondator al Institutului Ming Ri pentru Educație și Artă) și Ma Xingzhi(reprezentant al Centrului Administrativ pentru Artă și Cultură din Guangzhou, China) au parcurs pe scurt istoria teatrului de animație din China, punând accent pe rolul acestei arte în dezvoltarea și educația copilului.
În cadrul conferinței susținute de Stephan Rabl (membru în Comitetul Executiv ASSITEJ Internațional, actor și regizor în diverse companii, director artistic al unor festivaluri de prestigiu din Austria) s-au adus în discuție experimentele austriece legate de artele performative pentru publicul tânăr și s-a vorbit despre “Noile metode pentru teatrul de copii și adolescenți”.
O prezentare a rețelelor și proiectelor, punând accent pe organizare, probleme şi soluţii dar și despre experiența austriacă din ASSITEJ, a făcut Kolja Burgschuld (manager și coordonator proiecte ASSITEJ Austria), definind un tablou complet al unei organizații viabile.
Stefan Fischer-Fels (director artistic al Teatrului Grips din Berlin și vice-preşedinte al ASSITEJ Internațional) a vorbit despre practicile teatrului de profil din Germania, care sunt în continuă schimbare privind structurile și metodele de performanță, despre un nou concept aplicat în teatrul pentru copii – terapia prin teatru – dar și despre provocările legate de viitorul teatrului pentru copii și tineret din lume.
Daniel Klinger ne-a dezvăluit câteva secrete despre Light design-ul în teatru, Mihaela Michailov a făcut o analiză-manifest despre necesitatea unui teatru adecvat copiilor și adolescenților, iar Sabina Știrb a dat argumente solide privind importanța și necesitatea specializării în domeniul Relațiilor Publice pe segmentul cultural. 
De asemenea, două mari Doamne, legende ale teatrului pentru copii, cu peste 50 de ani de activitate, Brândușa Zaița Silvestru și Alexandrina Halic, au susținut împreună pe scena Teatrului Țăndărică un dialog public, pentru prima oară, prezentând povestea impresionantă a vieții lor artistice, o viață dedicată artei pentru copii și împărtășind satisfacțiile pe care le oferă meseria de actor.

            Directorii teatrelor de animație și pentru copii din România s-au reîntâlnit pentru a dezbate dezvoltarea unei rețele naționale având ca obiective capacitatea de a construi constant un produs cultural competitiv din punct de vedere calitativ, la nivel naţional şi internațional. Menținerea unui canal de comunicare prin intermediul UNIMA România și ASSITEJ România a fost de asemenea un subiect de mare interes.

Aşadar, putem spune că această ediţie a funcţionat ca un laborator cultural pentru reactivarea relaţiilor dintre companiile teatrale pentru copii la nivel naţional, și mai mult decât atât, s-au creat şi dezvoltat strategii de cooperare în reţelele UNIMA şi ASSITEJ, la nivel naţional şi internaţional.
 Juriul festivalului, format din Kolja Burgschuld, Marius Zarafescu, Wong Tim Keung Simon, Oltița Cîntec, Soren Valente Ovesen, Maria Sârbu, Doina Papp, Marinela Țepuș, Cristina Rusiecki, Dr. Cristian Andrei și Raluca Tulbure, avându-l ca preşedinte de onoare pe Stefan Fischer- Fels şi ca preşedinte pe cunoscutul critic de teatru Ion Parhon, a acordat următoarele premii:

  1. Premiul pentru originalitatea viziunii spectacolului în perspectiva confluențelor culturale Teatrului BEILEI – Guangzhou, China
  2. Premiul pentru bogăția cromatică și virtuozitatea jocului cu măști-Teatrului BEILEI – Guangzhou, China
  3. Premiul pentru management cultural din perspectiva contribuției la promovarea teatrului chinez în lume- Domnului DENG CHIXIANG, manager general, Teatrul BEILEI – Guangzhou, China
  4. Premiul pentru calitatea imaginii și valoarea metaforei, spectacoluluiMomentum, Compania Ananda Puijk, Olanda
  5. Premiul pentru atractivitatea și candoarea discursului scenic, spectacoluluiCei trei purceluși, Teatrul Gulliver Galați
  6. Premiul pentru virtuozitatea mânuirii în spectacolul Zulenka, Teatrul Prichindel, Alba Iulia
  7. Premiul de interpretare, actriței Ilona Hrestic pentru evoluția din spectacolul Dănilă Prepeleac, Teatrul de Animație Țăndărică, București
  8. Premiul de interpretare, actorului Marin Fagu  pentru evoluția din spectacolul Dănilă Prepeleac, Teatrul de Animație Țăndărică, București
  9. Premiul de interpretare, actriței Oana Stancu pentru rolul principal din spectacolul Inimă de piatră, Teatrul Colibri, Craiova
  10. Premiul pentru pitorescul personajelor și calitatea muzicală a spectacoluluiFrumoasa Rapunzel, Teatrul Arlechino, Brașov
  11. Premiul pentru ingeniozitatea lecturii scenice și inventivitatea mijloacelor de expresie artistică , spectacolului RapunzelTeatrul de Animație Țăndărică, București
  12. Premiul pentru profesionalismul elaborării și calității interactive a spectacolului Aproape și nu prea, Teatrul GRIPS, Germania
  13. Premiul pentru actualitatea mesajului și umorul dialogului teatral muzicalTeatrului Batida, Danemarca
  14. Premiul special al juriului artistului Toni Zafra pentru finețea mânuirii din spectacolul Fragmente, Compania Toni Zafra

 

 

 

30
/03
/17

CRONICĂ DE FILM Proiectat în deschiderea Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF), „Poesia sin fin” (2016), noua peliculă autobiografică a maestrului chilian Alejandro Jodorowsky, este o rememorare suprarealistă a unei tinereţi excentrice.

30
/03
/17

“Aș spune fără ezitare, că, dacă există un talent, el se cheamă Vasilica Tastaman. Nu avea niciun fel de studiu, dar ce studiu îi mai trebuia? Ea pe scenă trăia, nu spunea nimic altceva. Era o bijuterie, cum să vă spun? Eu n-am ce sa vă povestesc despre Vasilica, ea însăși este o poveste. O mare minune pe care am întâlnit-o în viața mea". - Radu Beligan. Într-o zi de 30 martie ne părăseau actrița Vasilica Tastaman şi Părintele Nicolae Steinhardt.

30
/03
/17

Salutat pentru simțul său estetic, afișul celei de-a 70-a ediții a Festivalului de la Cannes (17 — 28 mai 2017) care o reprezintă pe Claudia Cardinale dansând pe un acoperiș la Roma în 1959, a fost ironizat de presa franceză, acesta suspectând o retușare a taliei și a coapselor actriței italiene.

30
/03
/17

Teatrul de Stat din Letonia, The New Riga Theatre, prezintă la FITS 2017 BRODSKY/BARYSHNIKOV, un one-man-show în regia lui Alvis Hermanis. Spectacolul din acest an este bazat pe poemele laureatului la premiile Nobel, Joseph Brodsky, interpretate de Mikhail Baryshnikov, cunoscutul dansator, coregraf și actor american.

30
/03
/17

Prințul Charles a sosit, în această dimineața, la Muzeul Național al Satului "Dimitrie Gusti", fiind întâmpinat de directoarea instituției, Paula Popoiu, și de Irina Cajal, subsecretar de stat în Ministerul Culturii. Alteța Sa Regală a fost primită cu pâine și sare.

29
/03
/17

Peste 180 de cinematografe din Statele Unite vor difuza filmul "1984" pe 4 aprilie, în replică la politicile administrației președintelui american Donald Trump. Pelicula, o adaptare din anii '80 a cărții cu același nume de George Orwell, va fi proiectată în 165 de orașe din 43 de state din SUA, dar și în țări precum Canada, Anglia, Suedia și Croația.

29
/03
/17

Teatrul de Comedie prezintă vineri 7 aprilie și sâmbătă 22 aprilie, ora 19.00, la Sala „Radu Beligan” premiera oficială a spectacolului “Drumeția sau Despre sexualitate azi”, de Martin Heckmanns. Traducerea și regia îi aparțin lui Vlad Massaci, iar scenografia este semnată de Vanda Maria Sturdza.

28
/03
/17

Editura Humanitas Fiction îi aşteaptă pe iubitorii de carte miercuri, 29 martie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (Bld. Regina Elisabeta nr.38), la lansarea volumului "Fata cu fragi" de Lisa Strømme, recent apărut în colecţia Raftul Denisei în traducerea Irinei Bojin, un roman despre tumultoasa poveste de dragoste care a inspirat celebrul tablou Strigătul de Edvard Munch.

28
/03
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE În 1960 se năştea la Brăila o mică făptură căreia i s-a prezis un viitor strălucit. Proorocirea s-a împlinit doar până la o vreme. Ca şi alţi mulţi români, şi-a făcut studiile la Paris; a debutat în oraşul natal la 21 de ani dar consacrarea a început să se contureze la Paris, graţie lui Ch. Gounod care i-a încredinţat rolul Margaretei din opera Faust.

28
/03
/17

Într-o zi de 28 martie se nășteau Mario Vargas Llosa şi Maxim Gorki şi se stingeau din viaţă Eugen Ionescu, Grigoraș Dinicu, Gheorghe Tomozei, Ștefan Radof, Virginia Woolf, Serghei Rahmaninov, Marc Chagall, Billy Wilder şi Peter Ustinov.

28
/03
/17

Ieri, în ultima zi a Salonului Cărţii de la Paris, desfăşurat în perioada 24-27 martie 2017, standul României a fost inclus, pe primul loc în topul celor mai frumoase standuri de la Livre Paris 2017, în clasamentul realizat de site-ul actualitte.com. “Standul României ne captează întotdeauna atenţia. Ambianţa de artă contemporană este dată de oglinzi şi de o instalaţie de neoane, dar luminile sunt atenuate pentru a nu intimida publicul”, a scris actualitte.com.

28
/03
/17

One-man show, spectacol de teatru-dans, teatru nonverbal, ”perform(D)ance” de și cu Paul Cimpoieru. Regizorul, coregraful și dans-actorul Paul Cimpoieru a crescut în pepiniera de talente și limbaj artistic a Companiei Passepartout D.P. (unde a ajuns printr-o întâmplare), iar ulterior și-a continuat evoluția într-un mod uimitor pentru cineva care nu are niciun fel de studii de teatru sau dans ”oficiale”, caci este absolvent de Politehnică și fost inginer de telecomunicații.

28
/03
/17

O pictură timpurie a lui Leonardo da Vinci (1452-1519) va putea fi admirată din nou de către public la Florența, după aproape șase ani de restaurare. Maestrul renascentist a pictat "Adorația Magilor" în jurul anului 1481, însă lucrarea nu a fost niciodată terminată.

28
/03
/17

Manager al Teatrului Național din Cluj și al festivalului ”Întâlnirile internaționale de la Cluj”, organizate de TNC, co-fondator (împreună cu Alexandru Dabija și Marcel Iureș) al primul teatru intependent românesc, Teatrul Act, Distinguished Professor la University of California, autor al mai multor cărți de teoria teatrului, literatură și eseistică, regizor al multor zeci de spectacole de teatru, dintre care nu puține au luat premii importante și au călătorit în turnee internaționale. Un nume cu reverberații teatrale importante, niciodată liniare, deseori surprinzătoare: Mihai Măniuțiu. Aici, în calitate de regizor al unui spectacol pe care, într-un cuvânt, l-aș numi stupefiant: ”Iarna”.