RETROSPECTIVĂ/ În 2012 – licitaţiile de artă, de la premieră la premieră
https://www.ziarulmetropolis.ro/retrospectiva-in-2012-licitatiile-de-arta-de-la-premiera-la-premiera/

Anul 2012 a înregistrat o serie de premiere în licitaţiile de artă organizate în România, între acestea numărându-se punerea în vânzare a unor lucrări semnate de Constantin Brâncuşi, a unui monopost de Formula 1, prima casă solară românească şi obiecte aparţinând unor actori români. Prima premieră din acest an pe piaţa românească de artă a […]

Un articol de Andrada Văsii|26 decembrie 2012

Anul 2012 a înregistrat o serie de premiere în licitaţiile de artă organizate în România, între acestea numărându-se punerea în vânzare a unor lucrări semnate de Constantin Brâncuşi, a unui monopost de Formula 1, prima casă solară românească şi obiecte aparţinând unor actori români.

Prima premieră din acest an pe piaţa românească de artă a fost cumpărarea a două lucrări realizate de Constantin Brâncuşi – unul dintre cei mai cunoscuţi artişti români din întreaga lume. „Pupăza cu moţ” şi „Peile roşi” au fost adjudecate, în ianuarie, la 10.000 de euro, respectiv la 2.000 de euro.

Desenul „Pupăza cu moţ” (peniţă pe hârtie) a fost scos la vânzare de un colecţionar privat din Bucureşti, care l-a achiziţionat în trecut de la o licitaţie a casei Christie’s. Lucrarea, cumpărată la 10.000 de euro, reprezintă un proiect de ilustraţie pentru volumul de poeme „Plante şi animale”, publicat la Paris, în 1929, de Ilarie Voronca, un scriitor care făcea parte din cercul de prieteni ai artistului.

Cea de a doua lucrare de Brâncuşi – „Peile roşi” -, care a fost cumpărată la 2.000 de euro, este o fotografie-obiect artistic, datată 1906. Imaginea de pe faţa cărţii poştale „Peile roşi” este una dintre sculpturile distruse de artist în 1907, într-un acces de răzvrătire faţă de ceea ce crease în perioada impresionismului la care Brâncuşi aderase ca elev al lui Auguste Rodin. Astfel, cartea poştală trimisă prietenului Gheorghian-Popescu este unicul document rămas care prezintă una dintre operele dispărute. Fotografia a fost reprodusă cu ocazia Centenarului Brâncuşi din 1976, în România Literară, şi provine din colecţia privată bucureşteană Călin Eftimie.

Prezenţa lui Constantin Brâncuşi pe piaţa românească de licitaţii publice reprezintă un eveniment unic.

O licitaţie inedită a fost şi cea în care au fost aduse în atenţia colecţionarilor obiecte personale ale unor actori români cunoscuţi şi o serie de piese de recuzită din filme şi piese de teatru de succes.

La această sesiune colecţionarii au putut achiziţiona, printre altele, pipa şi bastonul lui Geo Saizescu din filmul „Eu, tu şi Ovidiu”, din 1977, un papion ce a aparţinut lui Radu Beligan cu autograful maestrului, fotografii inedite cu Mircea Albulescu, autografiate, o pereche de ochelari ai lui Horaţiu Mălăele, portretul lui Toma Caragiu sculptat de Geta Gheorghiţă-Caragiu, celebra rochie din dantelă purtată de Alexandru Arşinel în emisiunile de revistă de la TVR, smokingul purtat de Victor Rebenciuc în 1965 la Cannes la premiera filmului „Pădurea spânzuraţilor”, în regia lui Liviu Ciulei, un tâlv cu autografele actorilor Teatrului Nottara, printre care regretatul Emil Hossu.

Cel mai bine vândut lot la această licitaţie a fost o brăţară din aur şi argint cu diamante, rubine şi smaralde ce a aparţinut actriţei Maia Morgenstern, care a fost adjudecată la suma de 500 de euro.

În august, monopostul de Formula 1 Ferrari F399, condus de Michael Schumacher în sezonul competiţional 1999, a fost adjudecat la preţul de 177.000 de euro.

Printre maşinile cumpărate la licitaţia dedicată maşinilor de colecţie sport s-au mai numărat un Mercedes 300 Cabrio – „Adenauer” – din 1953, la 140.000 de euro, un Ferrari 599 GTB Fiorano ediţie specială Carbon Kit din 2009, la 131.000 de euro, un Mercedes 190SL din 1959 şi un Mercedes 250SE din 1966, fiecare la 70.000 de euro, un Lincoln Continental din 1947, la 42.000 de euro, Jeep-ul Willys din 1948 dotat cu remorcă mitralieră MB-T şi mitralieră tip M2, la 16.100 de euro.

Şi fosta maşină oficială a regelui Mihai I – un BMW 760Li – a fost vândută, la preţul de 20.000 de euro.

O altă licitaţie a oferit posibilitatea colecţionarilor de artă să adjudece permisul de conducere al principesei Maria, din 1904. Documentul a fost cumpărat la preţul de 5.000 de euro.

Într-o altă sesiune, a fost pusă în vânzare Prispa – prima casă solară 100% românească. Estimată la 50.000 de euro, Prispa nu a stârnit, însă, interesul posibililor cumpărători.

Între premiere s-au numărat şi licitaţiile realizate în duplex, cel mai important eveniment fiind cel organizat la Bucureşti şi Monaco.

În ceea ce priveşte lucrările de artă, cel mai bine vândut tablou în 2012 a fost „Ciobănaş cu turma de oi” de Nicolae Grigorescu, adjudecat la 195.000 de euro.

La preţuri ridicate au fost cumpărate şi tablourile „Trei fraţi” de Nicolae Tonitza, la 170.000 de euro, „Întoarcerea de la târg” de Grigorescu, la 165.000 de euro, „Nud cu spatele” şi „Catrina” pictate tot de Tonitza, la 140.000 de euro, respectiv 142.000 de euro.

Sursa: Agerpres

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.