River Rites a luat Marele Premiu al BIEFF 2013
https://www.ziarulmetropolis.ro/river-rites-a-luat-marele-premiu-al-bieff-2013/

Marele premiu al ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF i-a fost acordat regizorului american Ben Russell, pentru filmul “River Rites”. Premiul pentru cea mai bună regie a revenit regizorului portughez João Rui Guerra da Mata pentru “As the Flames Rose”.

Un articol de Petre Ivan|18 decembrie 2013

Marele premiu al ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF i-a fost acordat regizorului american Ben Russell, pentru filmul „River Rites“. Premiul pentru cea mai bună regie a revenit regizorului portughez João Rui Guerra da Mata pentru „As the Flames Rose“.

Juriul BIEFF 2013, format din profesionişti de prestigiu din domeniul cinemaului contemporan – Rémi Bonhomme, Joost Daamen, Mieke Bernink, Mário Micaelo și Andrei Rus – a decis: Marele premiu, în valoare de 1500 euro, i-a fost acordat regizorului american Ben Russell, pentru filmul  River Rites.

„Un râu undeva în Surinam: copii și tineri zburdă în apă. Regizorul transformă această scenă cu aer de mit într-un dans, în care grația gesturilor protagoniştilor devine energie şi ritm în formă pură“, conform Senscritique. „Un joc filmic amintind de unele dintre filmele Mayei Deren; un film despre cum cinemaul devine poezie, corpul uman un artist acrobat neobosit, iar câţiva paşi simpli de dans o filosofie de viață“.

River Rites, „un film purificator“

Juriul BIEFF și-a motivat astfel decizia: „Premiul pentru cel mai bun film este înmânat unui regizor care folosește tehnicile și limbajul cinematografic pentru a transcede cinemaul. Jucându-se cu timpul și mișcarea, regizorul nu doar înfățișează, ci creează un ritual în măsură să îi purifice atât pe eroii filmului, cât și pe noi, ca spectatori“.

Premiul pentru cea mai bună regie, oferit de Uniunea Cineaștilor din România, i-a revenit regizorului portughez João Rui Guerra da Mata pentru filmul As the Flames Rose.

Cu un concept inovator și de o mare forță emoțională, filmul creează o paralelă între incendierea Lisabonei și sfârșitul unei relații de dragoste.

Juriul BIEFF și-a motivat astfel decizia: „Acest regizor reușește să îmbine două abordări estetice care la prima vedere par incompatibile: una este teatrală, iar celalaltă intimă. Pe parcursul filmului, el se joacă cu relativitatea elementelor cinematografice, pentru a recrea condiția efemeră a vieții umane“.

Premiul pentru imagine, oferit de Cinelabs România, a fost acordat filmului regizat de Lois Patiño, Mountain in Shadow. Acesta tratează peisajul ca pe o experienţă tactilă – reliefând texturile şi subminând materialitatea şi relaţiile spaţiale, iar regizorul creează o coregrafie vizuală a sublimului care-ţi taie respiraţia.

Premiul pentru Cel mai bun film experimental românesc, oferit tot de Cinelabs Romania, a mers către Image Fisherman al regizorului Alexandru Petru Bădeliță.

Filmul este o reinterpretare parodică a esteticii cinematografului experimental. Într-un colaj de live-action şi animație, regizorul dezvăluie fragmente de amintiri, gânduri subconştiente, spaime, obsesii, îndoieli, eliberate din albume de fotografii şi serviete pline de scrisori. Comentariul ironic din voice-over este constant subminat, cu energie și spirit ludic, de erupţia imaginilor kaleidoscopice.

River Rites

Menţiunea specială a juriului a revenit regizorului chinez Hu Wei, pentru filmul Butter Lamp, o interesantă investigație pe tema păstrării identității culturale.

Pornind de la o practică încă populară in China, la granița dintre ficțiune și documentar, filmul urmărește o ședință foto, în care un bărbat fotografiază familii de tibetani nomazi, cu sit-uri celebre în fundal: Marele Zid Chinezesc, Disneyland, Stadionul Olimpic din Beijing, o plajă hawaiiană etc.

Ceremonia de premiere a fost urmată de proiecția noului film al lui Gustav Deutsch, Shirley – Visions of Reality.

Un omagiu adus pictorului american Edward Hopper, filmul dă viață, prin mijloace cinematografice, unei serii de 13 tablouri ale acestuia, pentru a spune povestea unei femei ale căror gânduri, emoții și reflecții ne fac să observăm o eră din istoria Americii.

Printr-o serie de tableaux vivants care îți taie respirația, set-design-ul impresionant al lui Deutsch și eclerajul remarcabil al directorului de imagine Jerzy Palacz recreează cu măiestrie universul vizual al lui Hopper, valorificându-i calitățile cinematografice și narative.

Foto cu River Rites, câștigătorul BIEFF 2013 și cu ceremonia de premiere – bieff.ro

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.