Rodrigo García, regizor: „Dacă eşti actor, eşti un imbecil, pentru că înveţi pe de rost cuvintele pe care le scrie autorul“
https://www.ziarulmetropolis.ro/rodrigo-garcia-regizor-daca-esti-actor-esti-un-imbecil-pentru-ca-inveti-pe-de-rost-cuvintele-pe-care-le-scrie-autorul/

Unul dintre cei mai controversaţi regizori spanioli s-a întâlnit ieri cu publicul în cadrul Festivalului de Teatru de la Sibiu. Rodrigo García şi-a prezentat creaţiile video, după ce – cu o zi înainte – o piesă de-a sa avut parte de un spectacol-lectură.

Un articol de Adina Scorţescu|12 iunie 2013

Unul  dintre cei mai controversați regizori spanioli s-a întâlnit ieri cu publicul în cadrul unei conferințe organizate de Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu. Rodrigo García și-a prezentat creațiile video, după ce – cu o zi înainte – piesa „Moarte și reîncarnare într-un cowboy“ a avut parte de un spectacol-lectură.

Despre scriitorul, scenograful, artistul vizual şi regizorul de teatru Rodrigo García se spune că ar crea „texte care explodează precum bombele“. Născut într-un cartier sărac din Buenos Aires, dar stabilit acum în Spania, artistul consideră că teatrul este un spațiu de libertate pentru orice creator.

„Pentru mine – să fie foarte clar – literatura e foarte importantă, dar cred că prin teatru poți exprima mult mai multe. În cei 27 de ani de teatru, am făcut de toate: teatru în care textul era important, apoi m-am jucat cu literatura; am început să proiectez cuvinte, care deveneau elemente de scenografie.“

„M-am sprijinit mult pe artele plastice, fără să uit că materia teatrului este actorul. Nu fizic, ci actorul care mă însoțește în demersul meu. Nu mă interesează actorii virtuoși, nu mă interesează că un om e stângaci, că nu știe să vorbească. Am nevoie doar de un însoțitor în drumul meu intelectual. Așa mi-am început propria companie.“

Rodrigo García
regizor

În compania sa, La Carnicería Teatro (Teatrul Măcelărie), regizorul a cooptat și un copil, care a început să joace la vârsta de opt ani: „M-a interesat mereu violența în familie și problema copiilor care asistă la violență.“

La începutul carierei, ca să se poată întreține, a lucrat într-o agenție de publicitate. Din acea perioadă datează o creație video în care un om arată degetul mijlociu realității de pe stradă: trecătorilor, polițiștilor, tramvaielor, panourilor publicitare.

„Trăiam un paradox: la serviciu făceam reclamă la Coco Cola, Decathlon și așa mai departe. Acum aveam posibilitatea de a mă răzbuna. Cu banii din publicitate, am făcut teatru. Pentru că, în Spania, n-au existat niciodată bani pentru asemenea producții considerate incomode. Când le prezentam, oamenii ne insultau.“

Teatrul ca declarație politică

Pe măsură ce a îmbătrânit – spune el – a trecut de la un teatru foarte experimental la un teatru foarte politic. Într-o creație video numită „Picnic“, câțiva oameni ies la iarbă verde și pun pe grătar cărți, pe care le mănâncă apoi cu ketchup și muștar. Pe fundal, o voce de femeie recită nume de scriitori.

„Cărțile apar în toate piesele mele. Îmi place să văd cărțile maltratate pentru a atrage atenția asupra lor. Ideea e că citim puțin pentru că nu avem timp și asta e o minciună.“

O altă preocupare a artistului este legată de obligația actorilor de a învăța texte pe de rost, lucru care îi pune într-o poziție de inferioritate. Cu act de respect pentru actor, Rodrigo García a creat spectacole în care cuvintele sunt proiectate pe un fundal, iar actorii doar se mișcă, repetitiv. „Publicul trebuia să citească și ce-am scris, și să se uite la ce făceau actorii pe scenă“.

„Dacă ești autor, ești inteligent. Dacă ești regizor, ești doar pe jumătate inteligent, pentru că pornești de la ce a scris autorul. Dacă ești actor, ești un imbecil, pentru că înveți pe de rost cuvintele pe care le scrie autorul.“

Rodrigo García
regizor 

„Esența creativității, pentru orice artist, este impudicul. Ceea ce se creează cu pudoare este lipsit de interes și nu este bun pentru societate. Pentru mine, e important ca pe scenă să fie libertate“, spune autorul, în ale cărui spectacole, relațiile sexuale sunt prezentate explicit.

Foto: www.sibfest.ro

20
/10
/16

"Am jucat alături de Birlic, alături de Calboreanu, de Dina Cocea, Cela Dima, Marcel Anghelescu, actori din marea pleiadă a Teatrului Naţional, care l-au cunoscut şi l-au prins în viaţă pe Caragiale. Să stai lângă ei, să joci alături de ei este un lucru absolut extraordinar..." - Costel Constantin. Unul dintre cei mai importanti actori din „vechea gardă” a teatrului şi filmului românesc împlineşte, astăzi, 74 de ani. În octombrie 2012, Costel Constantin primea o stea pe Aleea Celebrităţilor din Bucureşti

20
/10
/16

Într-o zi de 20 octombrie se năşteau Arthur Rimbaud, Bela Lugosi și Viggo Mortensen. Rimbaud, copilul teribil al literaturii franceze, a avut parte de unul dintre cele mai spectaculoase destine literare. La 10 ani a început să scrie poezii pentru ca 6 ani mai târziu să publice prima sa scriere "Les étrennes des orphelins". După vârsta de 20 de ani Arthur Rimbaud nu mai scrie nimic în domeniul literar, deși posteritatea îl va considera figură centrală a literaturii moderne și unul dintre precursorii simbolismului.

19
/10
/16

Într-un context în care dansul contemporan are din ce în ce mai multă vizibilitate în peisajul artistic din România, Asociaţia Culturală Control N anunţă un nou spectacol: Dorian, creat de Oana Răsuceanu în jurul unui singur actor-dansator (George Albert Costea), prin îmbinarea dansului contemporan cu proiecţii multimedia. Dorian va fi itinerat în patru spaţii de joc, din patru oraşe diferite: Bucureşti, Timişoara, Craiova şi Ploieşti.

19
/10
/16

Celebrul violonist David Grimal, acompaniat de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Jin Wang, va concerta vineri, 21 octombrie, ora 19.00, la Sala Radio, prezentând publicului romanticul Concert în re minor pentru vioară şi orchestră. Seara va fi prefaţată de o lucrare originală, Simfonia nr. 1 - O poveste veche de Jin Wang, iar în partea a doua va cuprinde spectaculoasele Dansuri simfonice, op. 45 de Rachmaninov.

19
/10
/16

Renumitul regizor și scenarist francez Olivier Assayas sosește mâine, 20 octombrie, la București, pentru prima întâlnire cu publicul din România, la premiera filmului Personal Shopper, la Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României, de la ora 20.45. Premiat pentru regie (ex aequo) la Cannes, Personal Shopper este un thriller psihologic cu accente supranaturale, în care Kristen Stewart are rolul principal.

19
/10
/16

Crede că cea mai mare problemă a generației lui este că trăiește într-un context haotic. Se simte norocos că face parte din trupa lui Victor Ioan Frunză și crede că atunci când ți se întinde o mână trebuie s-o prinzi. Face teatru cu voluptate, iar cele mai recente roluri în care-l puteți vedea sunt Mozart și Tipătescu în spectacolele „Amadeus” și „O scrisoare pierdută” de la Teatrul Metropolis.

19
/10
/16

Deschiderea oficială a celei de-a 26-a ediţii a Festivalului Naţional de Teatru va avea loc vineri, 21 octombrie 2016, de la ora 18:00, în foaierul Sălii Mari a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, cu ocazia vernisajului expoziţiei-document dedicate marelui dansator şi coregraf Gigi Căciuleanu.

18
/10
/16

Proiectul “Lipatti Restituiri”, propus de Asociaţia Opus şi finanţat de Ministerul Culturii, s-a încheiat vineri, la Colegiul Noua Europă din Bucureşti. Acesta a cuprins lansarea site-ului www.dinulipatti.org, primul site românesc dedicat marelui pianist, și o serie de trei conferințe susținute la București și Cluj de Mark Ainley, cercetător canadian și expert în înregistrări istorice.

18
/10
/16

Între 28 octombrie și 14 noiembrie 2016 se va desfășura cea de-a XI-a ediție a Festivalului Internațional de Muzică de Cameră SoNoRo, sub înaltul patronaj al Președintelui României. Festivalul poartă în acest an numele „La Muse et le Poète” și promite în 20 de concerte întâlniri cu 23 de muzicieni din 18 țări, printre care pianiștii Olli Mustonen și Louis Lortie, violoniștii Mihaela Martin, Ilya Gringolts sau Philippe Graffin, violistul Lars Anders Tomter, violonceliștii Frans Helmerson, Christian Poltera sau Maximilian Hornung.

18
/10
/16

Academia Suedeză nu-l va mai contacta pe Bob Dylan, laureatul Premiului Nobel pentru Literatură, după mai multe încercări nereușite, a declarat secretara permanentă a instituției, Sara Danius. Artistul american a primit în tăcere premiul care i-a fost acordat joia trecută. În aceeași seară, el a oferit un concert în Las Vegas, unde s-a mulțumit să cânte, fără a aborda acest subiect în fața publicului.

18
/10
/16

“Rolul muzicii este pretutindeni acelaşi, de multă vreme: sa fie bine aleasă, să fie dăruită de cei care au acest dar, spre a determina o apropiere, ba chiar o comunitate între cei care iubesc muzica” - Horia Andreescu. Dirijorul principal al Filarmonicii "George Enescu” împlinește, astăzi, 70 de ani.

18
/10
/16

Cu prilejul prezentării documentarului "Before the Flood'' ("Înainte de potop"), Leonardo DiCaprio a lansat, luni seară, la Paris, un apel emoționant pentru acțiune împotriva încălzirii globale deoarece "timpul este scurt", în prezența ministrului francez al Mediului Ségolčne Royal și a primarului orașului, Anne Hidalgo.

17
/10
/16

Filmul „Masterminds” / „Hoți de geniu”, o comedie plină de acțiune produsă de Relativity Studios și bazată pe o întâmplare reală, redă povestea unuia dintre cele mai mari jafuri din istoria Americii, într-o atmosferă grunge-pop specifică anilor 1997-1998. Un film distribuit de Forum Film România.

17
/10
/16

CRONICĂ DE FILM Prezentat în cadrul festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest”, „Fuocoammare”, documentarul italianului Gianfranco Rosi care a câștigat Ursul de Aur în acest an la Berlinale, este unul din marile filme ale momentului – un portret deopotrivă tandru și dureros al lumii pe care o trăim.