România. 30 de ani mai târziu, la Les Films de Cannes à Bucarest
https://www.ziarulmetropolis.ro/romania-30-de-ani-mai-tarziu-la-les-films-de-cannes-a-bucarest/

30 de ani de când, în tumultul unei revoluţii însângerate, s-a strigat „Vom muri şi vom fi liberi!”. Trei decenii de la dramatica prăbuşire a comunismului în România.

Un articol de Liliana Matei|7 octombrie 2019

Les Films de Cannes à Bucarest propune publicului rememorarea momentului istoric prin ochiul aparatului de filmat și include în program câteva dintre cele mai importante opere ce tratează perioada de final a regimului comunist, precum și o conferință pe această temă.

Secțiunea România. 30 de ani mai târziu va lua startul cu o zi înainte de începerea festivalului.

Joi, 17 octombrie, de la ora 18:30, publicul va fi invitat la Cinemateca Union să urmărească proiecțiile filmelor De Crăciun ne-am luat rația de libertate (foto sus), regizat de Cornel Mihalache și Videograme dintr-o revoluție, de Andrei Ujică și Harun Farocki.

Proiecțiile vor fi urmate, de la ora 20:30, de discuția: România. 30 de ani mai târziu. Pe lângă regizorii celor două filme, vor participa la discuție dramaturgul Matei Vișniec, arhitectul Dorin Ștefan și Octavian Ursu – cetățeanul german de origine română recent ales primar în orașul german Görlitz.

Proiectul este realizat în parteneriat cu Freedom House Romania, în contextul programului „Learning from Our Past to Build the Future”, sustinut de Europa liberă, și cu participarea Reprezentanței Comisiei Europene în România. Intrarea la proiecțiile din cadrul secțiunii, dar și la discuție este liberă în limita locurilor disponibile, prioritate având rezervările făcute în prealabil pe site-ul Eventbook.ro.

Videograme dintr-o revoluție

În București filmele vor fi proiectate la Instituto Cervantes, după cum urmează: Albă ca zăpada și cele 7 mineriade (vineri, 18 octombrie, în prezența regizorului Cornel Mihalache), Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu (duminică, 20 octombrie, în prezența regizorului Andrei Ujică), Hârtia va fi albastră (vineri, 25 octombrie în prezența regizorului Radu Muntean și a scenaristului Alex Baciu), iar filmul regretatului Ovidiu Bose Paștină, Timișoara. Decembrie 1989 va fi proiectat luni, 21 octombrie la sala Horia Bernea a Cinema Muzeului Țăranului.

O parte din aceste filme va fi proiectată cu intrare liberă și în edițiile locale ale Les Films de Cannes à Timișoara, Iași, Cluj, Brașov și Suceava, de asemenea, în prezența realizatorilor.

OCTAVIAN URSU, a absolvit Conservatorul la Bucuresti și s-a mutat în Germania în 1990 ca solist-instrumentist (trompetă) la Neue Lausitzer Philharmonie din Görlitz. Ursu a intrat în 2009 în partidul conservator CDU. În 2014 el a fost ales în legislativul landului federal Saxonia, iar în acest an a devenit primar al acestui oraș din estul Germaniei.

MATEI VIŞNIEC, poet, dramaturg și jurnalist, văzut drept postmodernist optzecist cenzurat de către regimul comunist, a fost obligat să emigreze în Franța unde a cerut azil politic și unde, începând cu 1992, piesele îi sunt publicate în limba franceză. În revista Observator Cultural, scriitorul spunea: „Eu am scris istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintali. Lumea occidentală n-a prea înțeles cum este cu utopia comunistă. Dar piesa este necesară și pentru tinerii din România, ei nu știu astăzi cum a fost cu spălarea creierelor, presiunea asupra individului, vidul din interiorul marilor cuvinte și al marilor slogane.”

DORIN ȘTEFAN este unul dintre cei mai respectați și reputați arhitecți români, membru al Ordinului Arhitecţilor din România, fost comisar pentru România la Bienala de Arhitectură de la Veneţia, profesor universitar la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu, Bucureşti și, printre altele, restauratorul complexului Brâncuși de la Târgu Jiu.

DE CRĂCIUN NE-AM LUAT RAȚIA DE LIBERTATE de Cătălina Fernoagă şi Cornel Mihalache

Realizatorii, încă studenţi la momentul respectiv, surprind starea de spirit în zilele imediat următoare Revoluţiei din Decembrie. Filmul a primit o serie de premii şi distincţii: premiul Opera Prima al Uniunii Cineaştilor din România (1990); premiul de debut şi premiul „Vox Juventutis“ al Ministerului Culturii la Costineşti (1990), premiul „Sesterce d’argent“ la Festivalul Internaţional de Film Documentar de la Nyon, Elveţia (1990); marele premiu la Festivalul Internaţional de scurtmetraj de la Tampere, Finlanda (1991); premiul special al juriului la DaKINO (1991).

VIDEOGRAME DINTR-O REVOLUȚIE de Andrei Ujică și Harun Farocki

Analiză tulburătoare a rolului televiziunii în timpul Revoluției române din 1989. Mesajul e unul: pentru a câștiga puterea politică, trebuie să controlezi televiziunea. „Televiziunea nu numai că a documentat şi reflectat copios evenimentele istorice, dar a şi participat la construirea lor. Farocki şi Ujică invită la meditaţie pe această temă, după cum invită şi la interogarea relaţiei dintre, pe de-o parte, vizibilitatea pe care tehnologiile de înregistrare, redare şi transmitere la distanţă i-o pot conferi unui eveniment şi, pe de altă parte, inteligibilitatea evenimentului respectiv”. Andrei Gorzo – Liternet

Filmul va putea fi văzut, în prezența autorului și la Cinema Victoria din Cluj, în cadrul Les Films de Cannes à Cluj, pe data de 19 octombrie.

TIMIȘOARA, DECEMBRIE 1989

TIMIȘOARA, DECEMBRIE 1989 de Ovidiu Bose Paștină

“Copilul teribil de la Studioul Sahia”, Ovidiu Bose Paștină a început să facă filme documentare în 1981. Realizat în 1990, filmul a obţinut Marele Premiu la Festivalul filmului documentar – Dokumentar Neubrandemburg, a fost prezentat în secţiunea Forum a Festivalului de la Berlin şi de la München, a obţinut premiul pentru cel mai bun documentar la Costineşti, a fost selecţionat printre primele 15 documentare ale lumii la Festivalul de la Yamagata (Japonia).

Timișoara, decembrie 1989 va rula și pe 18 octombrie, la Aula Magna a Universității de Vest în cadrul Les Films de Cannes à Timișoara

AUTOBIOGRAFIA LUI NICOLAE CEAUȘESCU de Andrei Ujică

„Un tur de forță cinematografic care urmărește ridicarea la putere, domnia și căderea sumbră a dictatorului”, scria New York Times. Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu (2010) încheie trilogia lui Andrei Ujică dedicată sfârșitului comunismului, începută cu Videogramele unei revoluții și continuată cu Out of the Present.

Andrei Ujică a lucrat 4 ani la acest documentar care explorează imaginea fostului dictator, de la venirea sa la putere până la Revoluție. S-a folosit de materiale aflate în Arhiva Națională de Filme, în arhiva Televiziunii Române și de câteva secvențe filmate cu cameră video pentru amatori, toate înregistrări oficiale, care au totalizat mii de ore, din care regizorul spune că a vizionat în jur de 250. Considerat, la unison, de critica internațională, drept o capodoperă a filmului de montaj, Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu a făcut parte din Selecția Oficială a Festivalului de la Cannes, în 2010.

AUTOBIOGRAFIA LUI NICOLAE CEAUȘESCU

HÂRTIA VA FI ALBASTRĂ de Radu Muntean

Costi mai are doar trei luni până va termina stagiul militar obligatoriu, însă ajunge în mijlocul evenimentelor derutante din timpul Revoluției române din 1989. Tânărul, care face parte din patrula locotenentului Neagu, decide să se despartă de colegii săi din Miliție și să lupte alături de revoluționari. Câștigător al premiului juriului la Namur și nominalizat pentru Leopardul de Aur la Locarno și pentru marele premiu la Varșovia.

„Acest film captivant de Radu Muntean are ceva din atmosfera peliculelor balcanice. Tema imediată e haosul și, uneori, violența fără sens, ca efect al căderii Uniunii Sovietice. Dar tema mai largă este absurditatea ce se iscă în inima războiului”, îl descria Scottsmovies.com.

HÂRTIA VA FI ALBASTRĂ

ALBĂ CA ZĂPADA ȘI CELE ȘAPTE MINERIADE de Cornel Mihalache

Producția TVR intră în culisele celor mai agresive mișcări sociale din istoria contemporană a României: mineriadele. Mineriadele au fost mișcări sociale de scurtă durată, de natură violentă care au bulversat spațiul politic și social românesc. Diferite între ele ca motivații, scopuri, perioadă și mod de desfășurare, ele au ca element comun deplasarea minerilor din Valea Jiului spre capitala României, ca și faptul că, dezinformați și manipulați de fiecare dată de lideri politici sau sindicali cu scopuri situate în sfera spațiului politic, participanții au servit, cu sau fără voie, scopuri diferite de cele mai multe ori de interesele masei de muncitori din care făceau parte.

Filmul va putea fi văzut, în prezența regizorului și în cadrul Les Films de Cannes à Brașov, pe 24 octombrie, și cu ocazia Les Films de Cannes à Suceava, pe 2 noiembrie.

În cadrul secțiunii România. 30 de ani mai târziu la Iași va avea loc o proiecție specială a filmului CHUCK NORRIS VS. COMUNISM de Ilinca Călugăreanu, cu introducerea Irinei margareta Nistor.

ALBĂ CA ZĂPADA ȘI CELE ȘAPTE MINERIADE

CHUCK NORRIS VS. COMUNISM de Ilinca Călugăreanu

În România anilor ’80, mii de filme din Vest s-au strecurat prin Cortina de Fier şi au deschis, celor ce îndrăzneau să se uite, o fereastră spre lumea liberă. Un afacerist de pe piaţa neagră a casetelor VHS şi o traducătoare curajoasă au adus magia filmului oamenilor obişnuiţi, aprinzând scânteia unei revoluţii. Prezent în selecția festivalurilor Sundance 2015 și Hot Docs 2015, „acest documentar stilizat, revigorant de entertaining, explorează rolul puțin cunoscut al filmelor hollywoodiene – și al unei traducătoare inimoase – în clătinarea comunismului din România.” Variety

Filmul va putea fi văzut în cadrul Les Films de Cannes à Iași, pe 19 octombrie, la ora 12:30, la Cinema Ateneu.

Freedom House Romania introduce cu acest prilej „Learning from Our Past to Build the Future”, un program educativ despre sistemele autoritare, ce își propune să crească implicarea civică și susținerea sistemelor democratice în rândul tinerilor. Dedicat tuturor studenților din orice facultate, din întreaga țară, “Learning from Our Past to Build the Future” va invita studenții să participe la o școală de vară ce va avea loc în iulie 2020, la Sighet.

Programul complet al ediției a 10-a a Les Films de Cannes à Bucarest poate fi găsit pe site.

Prețul biletelor la Cinema Pro, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și Muzeul Național de Artă al României – Sala Auditorium este de 15 lei pentru biletele achiziționate până pe 18 octombrie și de 20 de lei pentru biletele achiziționate în timpul festivalului (18-27 octombrie 2019). La Cinemateca Union biletele costă 10 lei sau 8, 5, 3 lei pentru posesorii de abonamente

Biletele se achiziționează de pe Eventbook.ro, de la sediul Eventbook din Strada Actor Ion Brezoianu 21, din rețeaua Eventbook și de la casieriile cinematografelor Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și Cinemateca Union. Mai multe detalii despre bilete găsiți pe site.

Vă invităm să rămâneți la curent cu cele mai noi știri despre ediția 10-a Les Films de Cannes à Bucarest, urmărind site-ul filmedefestival.ro și pagina oficială de Facebook.

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiție al evenimentului.

Mașina oficială a festivalului: Renault.

Cu sprijinul: Catena, Apa Nova, Groupama Asigurări, Silva

Inspirat de: UniCredit Bank

Ediția a zecea a Les Films de Cannes à Bucarest este organizată de Asociația Cinemascop și Voodoo Films și realizată în parteneriat cu Ambasada Franței și Institutul Francez din Bucureşti.

Proiect cultural finanțat de: Ministerul Culturii și Identității Naționale, Centrul Naţional al Cinematografiei, realizat cu sprijinul SACD, Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques, Reprezentanța Comisiei Europene în România.

Parteneri: Air France, Institutul Cultural Român, Instituto Cervantes, Ambasada Spaniei în România, POINT, Institutul Ramon Llull, Europa Cinémas, Hotel Mercure, Hotel Cişmigiu, SERVE, UPS, Muzeul Național de Artă al României, CINETic, Lokal, Freedom House Romania, Eventbook.

Parteneri media principali: Magic FM, Rock FM, Adevărul

Parteneri media: Radio România Cultural, Zile și Nopți, Elle, Observatorul Cultural, Cinemagia, News.ro, Ziarul Metropolis, AaRC, Movienews, Igloo, Banchiza Urbană, FilmNewEurope, Senso TV, Tonica, Cineghid, Cinemap, Agerpres, Liternet, FilmMenu.

Partener de monitorizare: Mediatrust

02
/06
/22

Pe 8 și 9 iunie, bibliotecarii din județul Gorj vor participa la un nou atelier de educație media organizat de Asociația One World Romania și Mediawise Society – centrul de resurse și formare în domeniul educației pentru competențe media și digitale din România. Am deschis seria de cursuri în Dâmbovița și Tulcea, unde au participat peste 45 de bibliotecari din cele două județe.

02
/06
/22

Lungmetrajele „Light Sleeper”, cu Willem Dafoe și Susan Sarandon în distribuție, și „Dom Hemingway”, cu Jude Law și Mădălina Ghenea, vor avea premiera la Warner TV în primul weekend din luna iunie. „Viața de noapte/ Light Sleeper”, scris și regizat de Paul Schrader, scenarist al unor filme ca „Taxi Driver” și „American Gigolo”, a avut premiera în competiția Berlinalei din 1992.

02
/06
/22

Filmul documentar Delta Bucureștiului, în regia Evei Pervolovici, va fi prezentat, începând cu 6 iunie, în cadrul programului FilMARe a Muzeului de Artă Recentă din București (MARe). Delta Bucureștiului este al doilea documentar de lungmetraj al regizoarei, cunoscută deja publicului pentru Marussia (2013). Povestea este spusă prin vocea actrițelor Sandrine Bonnaire și Ada Condeescu, filmul urmând să aibă premiera în cinematografe în toamna acestui an.

31
/05
/22

Vara începe cu o veste bună – sau, mai degrabă, două! Centrul Ceh vă invită din nou la proiecții de film pe strada Ion Ghica 11. Documentary Mondays și Fiction Tuesdays reîncep pe 6 și 7 iunie, după ce timp de 2 ani s-au desfășurat în format online. Iubitorii de filme cehe și de documentare pot vizita din nou unul dintre cele mai îndrăgite institute culturale din București, unde sunt așteptați cu bere cehă și o atmosferă prietenoasă.

25
/05
/22

La doar un an de la redeschiderea cinematografelor din țară (post pandemie), lanțul de cinematografe Cineplexx face anunțul primei investiții importante: First Class Cinema – serviciul premium de la Cineplexx Băneasa. Deschisă publicului cinefil din 25 mai, locația VIP reprezintă o reconfirmare a angajamentului pe care compania și l-a luat pentru dezvoltarea industriei naționale și menținerea experienței de cinema în topul preferințelor românilor.